Popcorn – charakterystyka, wartości odżywcze, wpływ na zdrowie

0
87

Popcorn zna chyba każdy. Uchodzi on za jedną z najczęściej wybieranych przekąsek na świecie. Są osoby, które nie wyobrażają sobie seansu w kinie bez prażonej kukurydzy. Jej smak jest bardzo ciekawy, a zapach unoszący się z kina zachęca do zakupu. Niektórzy jednak zadają sobie pytanie czy popcorn jest zdrowy? W jaki sposób prażona kukurydza wpływa na nasze zdrowie? Czy warto ją jeść?

Co to jest popcorn?

Mianem popcornu określamy ziarna kukurydzy, które zostały poddane działaniu wysokiej temperatury. Ziarna kukurydzy zostają rozpęcznione na skutek gwałtownego obniżenia ciśnienia. Do produkcji przekąski używane są jedynie specjalnie wyselekcjonowane ziarna. Choć pierwsze ślady popcornu sięgają czwartego tysiąclecia przed naszą erą, stał się on popularny dopiero w latach dziewięćdziesiątych dziewiętnastego wieku. Stało się tak za sprawą właściciela sklepu z cukierkami Charlesa Cretosa, który zdecydował, że będzie sprzedawał popcorn (wynalazł on maszynę służącą do jego produkcji).

Jakie wartości odżywcze ma popcorn?

Popcorn w dziesięciu a nawet piętnastu procentach składa się z błonnika. W stu gramach zawiera około 400 kcal. Znajdziemy w nim 78% węglowodanów, 13% białka i około 5% tłuszczu.

Znajdziemy w nim również pewne ilości witamin i minerałów, a także przeciwutleniaczy. Ziarna kukurydzy zawierają mangan, sód, fosfor, żelazo, cynk, magnez, selen i niewielkie ilości potasu. Popcorn dostarcza nam też niewielkich ilości witamin z grupy B.

Jak podawać popcorn?

Popcorn można podawać na wiele różnych sposobów. Zdecydowanie najpopularniejszy jest prażony na tłuszczu z dodatkiem soli. Jeżeli poszukamy znajdziemy także popcorn z dodatkiem cukru, toffi, masła, mleka skondensowanego, sera, różnego rodzaju przypraw, a nawet czekolady.

Czy popcorn jest zdrowy?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy popcorn jest zdrowy. Zależy to przede wszystkim od dodatków, które zostały użyte do jego produkcji. Ponadto w sklepach możemy kupić popcorn przeznaczony specjalnie do przygotowania w kuchenkach mikrofalowych. Jego zakup zdecydowanie odradzamy, gdyż jest on źródłem kwasów tłuszczowych typu trans, które w żadnym wypadku nie powinny znaleźć się w naszej diecie. Zdecydowanie lepszym wyborem jest popcorn przygotowany z ekologicznych ziaren kukurydzy smażony na przykład na oleju kokosowym.

Do zalet popcornu można zaliczyć fakt, że jest on źródłem błonnika pokarmowego. Jego spożywanie działa więc korzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego. Po jego spożyciu długo mamy uczucie sytości, dlatego wydaje się, że jest on idealną przekąską dla osób odchudzających się.

Korzystny wpływ na ludzki organizm mają także związki mineralne zawarte w ziarnach kukurydzy. Jest on z pewnością lepszym wyborem niż popularne chipsy, krakersy, czy prażynki. Jednocześnie osoby pragnące schudnąć muszą zdawać sobie sprawę, że prażenie popcorny na tłuszczu znacznie zwiększa jego kaloryczność. Nie każdy ma świadomość, że kukurydzę można uprażyć bez tłuszczu. Jest on potrzebny przede wszystkim do tego, żeby ziarna nie przywierały do dna garnka. Jeżeli zaopatrzymy się w naczynia z nieprzywierającym dnem – problem będzie rozwiązany. W żadnym wypadku nie polewamy uprażonego popcornu masłem, ani innym tłuszczem – jest to całkowicie zbędne. Osoby, którym zależy na zrzuceniu nadprogramowych kilogramów, powinny pozostać przy samym popcornie – nie popijajmy go colą, ani innymi niezdrowymi napojami.

Problemem w przypadku popcorny jest wysoki indeks glikemiczny, który sprawia, że jest on produktem nieodpowiednim dla osób chorujących na cukrzycę. Po jego spożyciu poziom cukru w naszej krwi gwałtownie się podnosi.

Jak przygotować popcorn w domu?

Zdecydowanie najlepszym pomysłem wydaje się samodzielne przygotowanie popcornu. Mamy wówczas możliwość zakupu wysokiej jakości ziaren pochodzących z ekologicznych upraw (jesteśmy pewni, że nie jest to kukurydza modyfikowana genetycznie. Smażymy na wysokiej jakości oleju (dobrze sprawdzi się olej kokosowy) lub smażymy bez tłuszczu (jeżeli posiadamy garnki z nieprzywieralnym dnem).

Jako, że spożywanie nadmiernych ilości soli działa niekorzystnie na nasze zdrowie, możemy przyprawić popcorn ulubionymi przyprawami.

W ten sposób przygotowany popcorn jest zdrowy, pod warunkiem, że będziemy spożywać go z umiarem. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here