Podwyższony poziom cholesterolu – co to znaczy i jakie może mieć konsekwencje?

0

Prawidłowy poziom cholesterolu we krwi napędza organizm do pracy i reguluje wiele ważnych procesów. Odpowiada za syntezę witaminy D3, hormonów płciowych, budowę komórek, nadnerczy czy mózgu. Oprócz tego warunkuje właściwą odporność organizmu, dzięki czemu jesteśmy mniej podatni na choroby wirusowe czy bakteryjne.

Jeśli równowaga lipidowa zostanie zaburzona, organizm przestaje pracować prawidłowo. Niebezpieczny może być zarówno niedobór cholesterolu, jak i jego nadmiar, ale szczególne zagrożenie dla organizmu niesie ten ostatni. To on odpowiada za większość chorób układu krążenia i serca oraz przedwczesne zgony w Polsce i Europie Środkowo-Zachodniej.

Dlaczego podwyższony poziom cholesterolu jest ryzykowny?

Wysoki poziom cholesterolu całkowitego, w skład którego wchodzą trójglicerydy, LDL i HDL, to znak od organizmu, że czas przyjrzeć się sobie uważniej. Może on być spowodowany niewłaściwą dietą, stresującym i nieodpowiednim trybem życia. Może też być efektem złych nawyków żywieniowych, które przez lata nie dawały żadnych objawów, a ostatecznie stały się katalizatorem do podniesienia cholesterolu i zwiększenia ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Wysoki poziom cholesterolu całkowitego (a szczególnie LDL, określanego mianem „złego” cholesterolu) stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia. Niskocząsteczkowe lipidy mają zdolność odkładania się w organizmie i tworzenia w tętnicach tzw. blaszek miażdżycowych. Zwężają one światło tętnic, doprowadzając do zatorów czy rozwoju miażdżycy. Jest to podstępna choroba, która rozwija się w organizmie latami, a ostatecznie może doprowadzić nawet do udaru mózgu i przedwczesnej śmierci. Szacuje się, że w Polsce co roku na choroby układu krążenia umiera około 175 tysięcy Polaków<[1]

Cholesterol a płeć

Na choroby serca i układu krążenia, spowodowane m.in. wysokim poziomem cholesterolu, częściej zapadają mężczyźni – przez wiele lat uważało się, że są to męskie schorzenia.

Na zapadalność na nadciśnienie tętnicze, chorobę wieńcową czy choroby serca z pewnością ma wpływ to, że mężczyźni mniej o siebie dbają niż kobiety, rzadziej wykonują badania profilaktyczne, częściej sięgają po niezdrową żywność, używki. Prowadzą również stresujący tryb życia, dużo pracują, mało się ruszają. Choć w ostatnich latach widać wyraźny trend poprawiający te statystyki, to wciąż choroby układu krążenia częściej dotyczą mężczyzn niż kobiety.

Jak często badać poziom cholesterolu?

Z tego względu należy dbać o odpowiednią dietę i regularnie badać cholesterol. Jak często?

  • Po 30. roku życia – raz na trzy lata,
  • po 40. roku życia – raz na dwa lata,
  • po 50. roku życia – co rok.

Jeśli w rodzinie występują obciążenia genetyczne w postaci chorób układu krążenia, warto wykonywać badania częściej.

Jak dbać o prawidłowy poziom cholesterolu?

Kluczem do utrzymania cholesterolu w ryzach jest zdrowa dieta. Wdrożenie odpowiednich nawyków żywieniowych pomaga utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji układ krążenia i tym samym wydłużyć życie.

Konieczne jest również regularne uprawianie aktywności fizycznej. Codzienny 30-minutowy spacer wystarczy, by utrzymać dobrą kondycję, poprawić samopoczucie, dotlenić organizm i poprawić swoją odporność. Nie trzeba od razu wykupywać karnetu na siłownię (choć ćwiczenia siłowe doskonale kształtują sylwetkę i budują mięśnie), wystarczy spokojny spacer do parku czy do lasu, by poprawić swój stan zdrowia.

Oprócz tego konieczne jest właściwe nawadnianie organizmu. 2 litry wody mineralnej dziennie to podstawa, która pomaga nie tylko zatrzymać wilgoć w głębi skóry, zapobiec przedwczesnemu starzeniu się, jak i usunąć z organizmu toksyny i złogi, które mogą doprowadzać do wielu chorób.

5 zasad na obniżenie cholesterolu

Aby poprawić swoje wyniki badań, warto wdrożyć 5 zasad prawidłowego odżywiania:

  1. Należy wyeliminować z diety produkty wysokoprzetworzone (np. gotowe sosy, dania typu instant), gotowe słodycze, fast foody, wyroby cukiernicze, słone przekąski (chipsy, paluszki słone, krakersy) – zawierają one tłuszcze utwardzone typu trans, które są bardzo szkodliwe. Negatywnie wpływają na serce, odkładają się w naczyniach, powodują podwyższenie poziomu cholesterolu.
  2. Zrezygnować z tłuszczów zwierzęcych – lepszym i zdrowszym wyborem będą tłuszcze roślinne, takie jak oliwa z oliwek, awokado, olej lniany czy rzepakowy.
  3. Tłuste mięso zastąpić chudym – najwięcej cholesterolu znajduje się w wątróbce, podrobach i tłustym mięsie, takim jak baranina. Drób będzie więc bezpieczniejszym wyborem.
  4. Co najmniej 3 razy w tygodniu jeść tłuste ryby morskie – ryby zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe (m.in. omega-3 i omega-6), które znakomicie wpływają na pracę serca, układu krążenia i układu nerwowego. Pomagają obniżyć poziom cholesterolu, wspomóc krążenie, zapobiec miażdżycy czy nadciśnieniu tętniczemu.
    Nie bez powodu uważa się, że dieta śródziemnomorska, pełna ryb, oliwy z oliwek i owoców morza, jest najzdrowsza na świecie. Udowodniono też, że mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego dużo rzadziej zapadają na choroby sercowo-naczyniowe niż mieszkańcy Europy Zachodniej. Zwyczajnie zdrowiej się odżywiają!
  5. Jeść dużo błonnika – produkty zawierające błonnik, takie jak płatki owsiane, otręby, rośliny strączkowe, owoce (jabłka, śliwki, gruszki), pomagają utrzymać równowagę w układzie trawiennym. Wspomagają metabolizm i usuwanie złogów i resztek pokarmowych z jelit. Dzięki temu działają oczyszczająco i zapobiegają odkładaniu się jakichkolwiek substancji w organizmie.

Dobrym wyborem, w walce o zdrowie i prawidłowy poziom cholesterolu jest także sięgnięcie po naturalne produkty, które wspomagają pracę układu krążenia. Tak działa Berimal – preparat zawierający składniki pochodzenia naturalnego, które są dobrze tolerowane w organizmie. Zawiera on ActiBPF, standaryzowaną produkcję polifenoli z bergamoty oraz ekstrakt z czosnku standaryzowany na wysoką zawartość allicyny. Pomaga on utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu i glukozy, wspiera mikrokrążenie i działa antyoksydacyjnie.

[1] Dane Głównego Urzędu Statystycznego.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here