Płatki owsiane – wartości odżywcze, działanie prozdrowotne, odchudzanie

0
85
płatki owsiane, miska, drewniana łyżka

Płatki owsiane kojarzą się nam przede wszystkim ze śniadaniami. Okazuje się, że spożywanie owsianki ma głębokie uzasadnienie. Wybór płatków owsianych to zwiększenie naszych szans na odchudzanie, a także zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory. Płatki owsiane zawierają duże ilości cennych składników odżywczych, a szczególnie witamin z grupy B i aminokwasów. Jeżeli chcemy czerpać same korzyści z owsianki pamiętajmy, żeby kupować tylko najzwyklejsze płatki owsiane, zrezygnować natomiast z płatków smakowych zawierających duże ilości cukru. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o płatkach owsianych?

Czym są płatki owsiane?

Płatki owsiane są to płatki, które wytwarza się z owsa zwyczajnego – zboża zaliczanego do rodziny wiechlinowatych. Płatki te charakteryzują się dobrymi walorami odżywczymi. W ich składzie znajdziemy węglowodany, ale także białka i tłuszcze (13% i 7%). Są one bardzo dobrym źródłem błonnika, dlatego regulują procesy trawienne. Płatki owsiane są bazą do przygotowania popularnej owsianki – gotuje się je z mlekiem, wodą lub mlekiem roślinnym i często podaje na śniadanie. Po ugotowaniu znacznie zwiększają one swoją masę, co jest zasługą błonnika. Są one pożywne, a dodatkowo pomagają w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób.

Właściwości płatków owsianych

W płatkach owsianych znajdziemy duże ilości błonnika – zarówno tego rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego. Błonnik rozpuszczalny pęcznieje w jelitach sprawiając, że po zjedzeniu owsianki czujemy się syci przez długi czas. Dodatkowym atutem tego błonnika jest fakt, że spowalnia on wchłanianie glukozy, a także obniża poziom złego cholesterolu we krwi. Stanowi on pożywkę dla dobrych bakterii, dlatego też jest doskonałym probiotykiem. Włączenie płatków owsianych do posiłku to gwarancja zmniejszenia jego indeksu glikemicznego. Na uwagę zasługuje również błonnik nierozpuszczalny, który oczyszcza nasze jelita.

Nie wszyscy mają świadomość, że płatki owsiane są źródłem tłuszczów, a konkretnie nienasyconych kwasów tłuszczowych:

  • oleinowego,
  • linolowego,
  • i alfa-linolowego.

Spożywając płatki owsiane dostarczamy sobie także minerałów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Są one szczególnie bogate w:

  • cynk,
  • magnez,
  • wapń,
  • żelazo,
  • i fosfor.

W owsiance znajdziemy także witaminy z grupy B i witaminę E.

W płatkach owsianych zawarty jest beta-glukan, czyli związek wykazujący liczne właściwości prozdrowotne. Zmniejsza on poziom glukozy we krwi, a także obniża poziom złego cholesterolu. Przypisuje się mu również właściwości przeciwnowotworowe, odchudzające. Liczne badania pokazują, że beta-glukan wzmacnia nasz układ immunologiczny.

Zdrowe płatki zawierają awentramidy, pochodne kwasów cynamonowych, które hamują produkcję cytokin zapalnych (są one związane z tworzeniem w naczyniach pasm tłuszczowych). Jest w nich obecny jest również tryptofan – aminokwas będący prekursorem serotoniny.

Zastosowanie płatków owsianych

Włączenie płatków owsianych do codziennej diety zalecane jest przede wszystkim osobom pragnącym schudnąć, a także wszystkim, którzy chcą poprawić trawienie. Mogą one ponadto:

  • zapobiegać nowotworom,
  • chronić przed cukrzycą,
  • chronić przed chorobami serca,
  • poprawiać wydolność organizmu,
  • a nawet ułatwiać zasypianie.

Co ciekawe owsianka może chronić przed dolegliwościami układu oddechowego – na przykład przed astmą.

Płatki owsiane wspomagają odchudzanie

Produkowane z owsa zwyczajnego płatki są doskonałym uzupełnieniem każdej diety odchudzającej. Jedzenie owsianki rano sprawia, że czujemy się syci i nie mamy ochoty sięgać po niezdrowe przekąski aż do obiadu. Powolne uwalniane glukozy do krwi chroni nas przed atakami wilczego głodu, które są bardzo częste na dietach redukcyjnych. Zawarty w płatkach błonnik poprawia procesy trawienne. Dzięki obecności beta-glukanu owsianka pomaga nam pozbyć się nadprogramowych kilogramów, a co ważne również najbardziej opornego tłuszczu – zlokalizowanego w okolicach talii.

Jeżeli chcemy schudnąć, musimy pamiętać, że bardzo duże znaczenie ma to z czym spożywamy naszą owsiankę. Gdy dodamy do niej czekolady, radykalnie zwiększymy kaloryczność posiłku i jego indeks glikemiczny.

Owsianka dla chorych na cukrzycę

Płatki z owsa to doskonały wybór również w przypadku osób chorujących na cukrzycę lub zagrożonych tą chorobą. Wszechstronne płatki owsiane stabilizują poziom cukru we krwi. Mają one niski indeks glikemiczny, dzięki czemu ograniczają nagłe skoki cukru. Dodanie ich do innych potraw pomoże również zmniejszyć indeks glikemiczny całego posiłku.

Przeciwnowotworowe działanie płatków owsianych

Po płatki owsiane warto sięgać również dlatego, żeby ograniczyć ryzyko zachorowania na nowotwory. Są one szczególnie skuteczne w prewencji raka jelita grubego, a to ze względu na duże ilości błonnika i przeciwutleniaczy,

Płatki owsiane na zdrowe serce

W Polsce powodem większości zgonów są choroby układu krążenia. Wielu z ich można zapobiec spożywając na śniadanie owsiankę. Owies jest zbożem, które zawiera największe ilości tłuszczu, w tym nienasycone kwasy tłuszczowe, które są szczególnie zdrowe dla naszego serca. Dzięki nim:

  • zmniejszamy ryzyko wystąpienia zakrzepów,
  • zmniejszymy ciśnienie,
  • i obniżymy poziom złego cholesterolu.

Prowadzone w ostatnich latach badania pokazują, że owies jest źródłem awentramidów – substancji, które zapobiegają tworzeniu się w naczyniach złogów tłuszczowych. Chronią nas one przed miażdżycą, a w konsekwencji przed zawałem serca i udarem mózgu.

Płatki owsiane dla sportowców

Udowodniono, że płatki owsiane poprawiają wydolność naszego organizmu. Z tego względu nie może ich zabraknąć w diecie osób intensywnie trenujących.

Płatki owsiane na choroby układu oddechowego

O włączenie owsianki do swojego codziennego menu powinny postarać się również osoby cierpiące na dolegliwości układu oddechowego. Istnieją badania, które wykazują, że płatki znacznie zmniejszają ryzyko zachorowania na astmę.

Płatki owsiane na lepszy sen

Choć płatki owsiane kojarzą się nam przede wszystkim ze śniadaniem, równie dobrze możemy serwować je na kolację. Powinny o tym pomyśleć przede wszystkim osoby mające problemy z zasypianiem. Skuteczność owsianki wynika z zawartości w niej tryptofanu – aminokwasu potrzebnego do wytwarzania serotoniny, a także melatoniny odpowiadającej za rytm okołodobowy naszego organizmu.

Przeciwwskazania do spożywania płatków owsianych

Poważnym przeciwwskazaniem do spożywania płatków owsianych jest uczulenie na gluten. W samym owsie gluten nie występuje, jednak w procesie produkcyjnym płatki zostają nim zanieczyszczone. Jeżeli pomimo celiakii chcemy jeść owsiankę – wybierajmy płatki jedynie takich firm, które mają osobną linię produkcyjną dla owsa.

Jak wybrać płatki owsiane?

Współcześnie możemy spotkać w sklepach płatki owsiane zwykłe, górskie i błyskawiczne. Większość osób nie wie czym różnią się one od siebie. A różnicą są tu sposoby produkcji.

Płatki zwykłe wytwarza się z całego ziarna pozbawionego łuski. Z kolei płatki górskie produkuje się z łamanego lub krojonego ziarna. Płatki błyskawiczne są natomiast najcieńsze i najdrobniejsze. Poszczególne rodzaje płatków owsianych nie różnią się pomiędzy sobą wartościami odżywczymi, gdyż produkowane są z tego samego surowca. Różni je natomiast indeks glikemiczny – jest on najniższy w płatkach zwykłych, najwyższy natomiast w płatkach błyskawicznych. Jeżeli więc mamy trochę czasu, dobrze jest go poświęcić na ugotowanie zwykłych płatków owsianych.

Jak przygotować płatki owsiane?

płatki owsiane na śniadaniePłatki owsiane możemy przygotowywać na wiele sposobów – zarówno na ciepło i na zimno. Zdecydowanie największą popularnością cieszy się gotowanie ich w wodzie lub w mleku.

Jeżeli rano często brakuje nam czasu na przygotowanie odżywczej owsianki – możemy zrobić to wieczorem. Owsianka na zimno, bez gotowania sprawdzi się szczególnie podczas upalnych, letnich dni. Do jej wykonania potrzebujemy słoika, płatków owsianych, mleka lub mleka roślinnego, jogurtu i ulubionych dodatków. Świetnie sprawdzi się tu kakao, suszony banan, mrożone owoce, wiórki kokosowe.

Płatki z dodatkami wkładamy do słoika, zalewamy mlekiem lub jogurtem i odstawiamy na noc. Rano owsianka jest gotowa do spożycia.

Czy wiesz, że:

  • Płatków owsianych nie należy gotować zbyt długo, gdyż mogą one stracić swoje cenne właściwości odżywcze.
  • Płatki owsiane będą doskonałym składnikiem domowego musli.
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here