Pestki dyni – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie w kuchni i w kosmetyce, pestki dyni na pasożyty

0
74

Pestki dyni dostępne są w niemal każdym sklepie spożywczym, kosztują niewiele, a zawierają wiele składników odżywczych, które są dla nas bezcenne. Jakie wartości odżywcze posiadają pestki dyni? W jaki sposób wpływają one na nasze zdrowie? Czy to prawda, że pestki dyni są naturalnym środkiem przeciwpasożytniczym? Czy są jakieś przeciwwskazania do ich spożywania?

Pestki dyni – wartości odżywcze

Pestki dyni zasługują na naszą uwagę, gdyż są prawdziwą skarbnicą substancji odżywczych. W ich składzie znajduje się między innymi dużo tłuszczów (przede wszystkim wielonienasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe). Zawierają one witaminy z grupy B, witaminę K, a także duże ilości minerałów: magnezu (592 mg w 100 g pestek), potasu (aż 809 mg), żelaza (8.82 mg), fosforu (1233 mg), a także cynku, manganu, miedzi, sodu i wapnia.

100 g pestek dyni to prawie 11 g węglowodanów i 6 g błonnika. Niepozorne pestki są również dobrym źródłem przeciwutleniaczy, skwalenu, aminokwasów i fitosteroli.

Pestki dyni na wzmocnienie odporności

blankPestki dyni należą do żywności, która wspomaga funkcjonowanie naszego układu immunologicznego. Zawierają one przeciwutleniacze, które wychwytują i usuwają z naszego organizmu wolne rodniki. W efekcie zapobiegają wielu chorobom, w tym też tak poważnym jak nowotwory (pestki dyni okazują się pomocne w walce z rakiem prostaty, jajników, płuc, okrężnicy i żołądka). W pestkach dyni znajdują się pewne ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które charakteryzują się silnym działaniem przeciwzapalnym. Z tego względu mogą być bardzo pomocne w zwalczaniu jesiennych infekcji. W walce z infekcjami o podłożu wirusowym szczególnie pomocny jest zawarty w pestkach dyni cynk (istnieją badania sugerujące, że skraca on czas trwania infekcji).

Olej z pestek dyni jest naturalnym źródłem skwalenu, który charakteryzuje się działaniem przeciwbakteryjnym, przeciwgrzybiczym, antywirusowym. Wykazuje on działanie antyoksydacyjne i jest naturalnym antybiotykiem.

Pestki dyni a układ nerwowy

Pestki dyni bardzo korzystnie wpływają na pracę ludzkiego układu nerwowego. Dzieje się tak gdyż zawierają duże ilości magnezu, potasu, żelaza, witamin z grupy B, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Włączenie ich do naszego menu może pomóc w zredukowaniu stresu, ułatwić zasypianie (jest to zasługa obecnego w nich tryptofanu), poprawić pamięć i koncentrację, a w dłuższej perspektywie czasu nawet przeciwdziałać chorobom neurodegeneracyjnym. Pamiętajmy, że więcej korzyści da nam jedzenie niewielkiej ilości pestek codziennie, niż dużego opakowania raz na jakiś czas.

Pestki dyni dla zdrowego serca

Jako, że pestki dyni nawet w czterdziestu procentach składają się z nienasyconych kwasów tłuszczowych – mają szczególnie dobroczynny wpływ na nasze serce i cały układ krążenia. Obecne w nich fitosterole są w stanie skutecznie obniżać poziom złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a jednocześnie zwiększają poziom tak zwanego dobrego cholesterolu. W konsekwencji znakomicie chronią przed miażdżycą.

Pestki dyni w profilaktyce cukrzycy

Pestki dyni powinny włączyć do swojej diety osoby chore na cukrzycę. Należą one do produktów całkowicie bezpiecznych, gdyż posiadają niski indeks glikemiczny (równy 24). Co więcej badania na szczurach pozwalają przypuszczać, że posiadają one także właściwości przeciwcukrzycowe. U badanych gryzoni, którym podawano pestki dyni zaobserwowano poprawę profilu glikemicznego i insulinowego. Argumentem za włączeniem pestek dyni do menu osób zmagających się z cukrzycą typu II jest fakt, że w starożytnej medycynie chińskiej dynia była rekomendowała w celu łagodzenia dolegliwości spowodowanych cukrzycą.

Pestki dyni na pasożyty

Pestki dyni są naturalnym lekiem przeciwpasożytniczym, który polecany jest zarówno dorosłym, jak i dzieciom (nie powoduje żadnych efektów ubocznych). Pestki zawierają substancję o nazwie kukurbitacyna, która doprowadza do uszkodzenia układu nerwowego pasożytów (może je sparaliżować lub nawet zabić, a jednocześnie jest w pełni bezpieczna dla człowieka), a dodatkowo razem z błonnikiem ułatwia usuwanie ich z organizmu (razem z innymi toksycznymi substancjami). Kukurbitacyna jest szczególnie skuteczna w walce z takimi pasożytami jak:

– owsiki,

– tęgoryjec dwunastnicy,

– glista ludzka,

– czy tasiemiec.

Bezpieczeństwo pestek dyni wynika między innymi z faktu, że zawarte w nich związki ciężko wchłaniają się w przewodzie pokarmowym (nie są toksyczne, nie powodują też podrażnień delikatnych błon śluzowych żołądka i jelit).

Najlepsze efekty uzyskamy spożywając pestki dyni na czczo. Osobom dorosłym zaleca się spożycie 30 g świeżych, zmielonych pestek dyni. Po upływie około dwóch godzin powinno się przyjąć środek przeczyszczający (naturalnym środkiem przeczyszczającym jest na przykład olej rycynowy), który ułatwi usunięcie pasożytów z przewodu pokarmowego. W przypadku małych dzieci można zastosować mniejszą dawkę – na przykład 15 g pestek dyni. Kurację zaleca się powtórzyć po upływie około dwóch – trzech dni.

Pestki dyni jako afrodyzjak

Pestki dyni są niekiedy uznawane za afrodyzjak, a to ze względu na wysoką zawartość cynku (pierwiastek ten jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania męskiego układu rozrodczego). Pestki dyni wzmagają produkcję testosteronu, a tym samym zwiększają ilość i poprawiają jakość spermy, zwiększają też popęd seksualny. Kolejnym argumentem za spożywaniem pestek dyni przez mężczyzn jest fakt, że chronią one przed stanami zapalnymi i przerostem prostaty.

Pestki dyni na odchudzanie

Pestki dyni nie sprawią wprawdzie, że nasza nadprogramowa tkanka tłuszczowa zniknie, jednak nie powinniśmy ich sobie odmawiać na diecie redukcyjnej. Pamiętajmy jedynie o tym, że nie możemy jeść ich bez opamiętania, gdyż należą one do produktów wysokokalorycznych. W 100 g pestek znajduje się około 559 kcal. Bezpieczną dawką na diecie jest 30 g pestek (warto je wcześniej namoczyć, by zawarte w nich substancje odżywcze były lepiej przyswajalne przez nasz organizm).

Pozyskiwane z dyni pestki zawierają dużo tłuszczów (przede wszystkim nienasyconych kwasów tłuszczowych), a także błonnika, przez co zapewniają nam długotrwałe uczucie sytości. Dodanie garści pestek do śniadania sprawi, że bez problemu dotrwamy do obiadu (bez konieczności podjadania). Jako, że pestki dyni mają korzystny wpływ na pracę naszego układu nerwowego, pozwolą wytrwać na diecie osobom mającym skłonność do objadania się pod wpływem stresu. Co więcej ułatwiają one zasypianie – osoby, które niedosypiają praktycznie zawsze zaczynają tyć (brak snu jest bezpośrednią przyczyną zaburzeń hormonalnych).

Warto podkreślić, że pestki dyni zawierają duże ilości potasu (w 100 g produktu jest aż 809 mg tego pierwiastka). Dzięki potasowi pozwalają one utrzymać prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową w organizmie. Chronią nas tym samym przed obrzękami i cellulitem wodnym (jest to powszechny problem osób zmagających się z nadwagą i otyłością). Wysoka zawartość potasu jest też bardzo ważna dla osób stosujących dietę ketogeniczną (w tej grupie bardzo często zdarzają się jego niedobory).

Zastosowanie pestek dyni w kuchni

blankSposobów na zastosowanie pestek dyni w kuchni jest wiele. Zdecydowanie najlepiej jest je spożywać na surowo, gdyż wówczas są najzdrowsze. Można dodawać je do sałatek, wypieków (w piekarnictwie są one często wykorzystywane w charakterze posypki), zup, mieszanek zbożowych, zdrowych batonów, słodyczy domowej produkcji. Pamiętajmy, że pestki, których używamy w kuchni dobrze jest namoczyć (są wówczas najzdrowsze)

Warto jest zwrócić szczególną uwagę na jakość pestek (o ile nie pochodzą z naszej własnej dyni). Zdecydowanie najlepiej jest wybierać pestki polskie. Produkty sprowadzane z innych krajów są często konserwowane (jest to konieczne, by przedłużyć ich trwałość w warunkach transportu) i zawierają szkodliwe dla zdrowia substancje. Zanim zdecydujemy się na zakup pestek dyni w supermarkecie, koniecznie zapoznajmy się z ich składem. Unikajmy też pestek sprzedawanych na wagę.

W sklepach znajdziemy pestki łuskane, niełuskane, a także prażone. Najzdrowszym wyborem będą pestki niełuskane. W innych wypadkach istnieje ryzyko, że zawarte w nich kwasy tłuszczowe uległy utlenieniu. Z kolei pestki prażone mogą zwierać akrylamid – związek o działaniu rakotwórczym.

Ze względu na bardzo wysoką zawartość tłuszczu pestki dyni zaleca się przechowywać w lodówce (niskie temperatury chronią przed jełczeniem).

Jak zrobić olej z pestek dyni?

Olej z pestek dyni to bardzo wartościowy, a jednocześnie smaczny produkt, który przyda się w każdej kuchni. Można kupić go w większości supermarketów, a także przygotować samodzielnie. Do przygotowania oleju będziemy potrzebować około 2,5 kilograma świeżych pestek dyni. Pestki należy obrać ze skórek, a następnie zalać słoną wodą (dzięki temu tłuszcz łatwiej oddzieli się od białka). Wilgotne pestki podgrzewamy do temperatury 60 stopni Celsjusza (nie wyższej, gdyż utracą cenne wartości odżywcze). Następnie przy użyciu praski wytłaczamy olej na zimno i przelewamy do butelki wykonanej z ciemnego szkła.

blank
Olej z pestek dyni

Olej powinno się przechowywać w chłodnym (maksymalnie 20 stopni Celsjusza) i ciemnym pomieszczeniu przez okres do trzech miesięcy.

Pamiętajmy, że choć olej z pestek dyny ma korzystny wpływ na nasz organizm, nie może być jedynym źródłem tłuszczów w naszej diecie. Jest to spowodowane faktem, że profil kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 jest w nim niekorzystny (przeważają kwasy omega-6).

Pestki dyni – zastosowanie w kosmetyce

Pestki dyni mają bardzo pozytywny wpływ na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci (między innymi za sprawą nienasyconych kwasów tłuszczowych, cynku i miedzi) – nadają się do stosowania wewnętrznego i zewnętrznego. Pozyskiwany z nich olej świetnie sprawdzi się w pielęgnacji skóry problematycznej – na przykład dotkniętej trądzikiem. Dodatkowo posiada on działanie nawilżające i antyoksydacyjne, dlatego równie dobrze można wykorzystać go do pielęgnacji skóry dojrzałej. Olej z pestek dyni skutecznie łagodzi podrażnienia, przyspiesza regenerację skóry, a za sprawą wysokiej zawartości potasu będzie też rozjaśniał blizny i przebarwienia. Stosowany na włosy może je wzmacniać i zapobiegać nadmiernemu wypadaniu.

Pestki dyni – przeciwwskazania do ich spożywania

Pestki dyni są bezpieczne dla większości ludzi i jedynym przeciwwskazaniem do ich spożywania wydaje się alergia na nie (zdarza się to bardzo rzadko). Pamiętajmy jednak, żeby wybierać pestki charakteryzujące się najwyższą jakością, nie zawierające konserwantów i innych niebezpiecznych dodatków. Zaleca się spożywanie z umiarem oleju pozyskiwanego z pestek dyni. Choć posiada on cenne walory lecznicze, charakteryzuje się niekorzystnym stosunkiem kwasów omega-3 do omega-6 i jako jedyne źródło tłuszczu w diecie mógłby nam zaszkodzić. Stosując olej z pestek dyni pamiętajmy do dodatkowej suplementacji kwasami omega-3.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here