Orzechy pekan – charakterystyka, wartości odżywcze, walory prozdrowotne

0
1

Orzechy pekan są w Polsce stosunkowo mało znane. Jednocześnie warto zapoznać się z nimi bliżej, gdyż posiadają bogate wartości odżywcze, przez co znakomicie wpływają na ciało i umysł człowieka. Jaki jest skład orzechów pekan? W jaki sposób oddziałują one na nasze zdrowie?

Czym są orzechy pekan?

Mianem orzechów pekan określamy owoce orzesznika jadalnego (inne nazwy to pekan, orzesznik owocowy, orzesznik pekanowy) – drzewa zaliczanego do rodziny orzechowatych. Orzesznik jadalny powszechnie występuje na terenie Stanów Zjednoczonych, a także Meksyku. W Europie pojawił się on w szesnastym wieku za sprawą hiszpańskich podróżników. Pekan jest drzewem liściastym, które jest w stanie osiągnąć od dwudziestu do czterdziestu metrów wysokości. Jego młode pędy są owłosione, koloru brązowego. W miarę upływu czasu owłosienie znika. Liście są nieparzystopierzaste, ich długość waha się od czterdziestu do siedemdziesięciu centymetrów. Kwiaty są jednopienne, rozdzielnopłciowe. Owoce różnią się pomiędzy sobą w zależności od odmiany. Pojawiają się one w ciągu pięciu do dziesięciu lat po posadzeniu drzewa. Są pokryte mięsistą owocnią. W środku znajduje się orzech o błyszczącej łupinie. Jadalne jest jego nasiono, które z wyglądu przypomina orzecha włoskiego. Orzechy pekan są bogate w składniki odżywcze. Współcześnie ich największym producentem są Stany Zjednoczone.

Jakie wartości odżywcze mają orzechy pekan?

Orzechy pekan w siedemdziesięciu procentach składają się z tłuszczów – są to jednak (korzystnie wpływające na stan ludzkiego zdrowia) nienasycone kwasy tłuszczowe. Są one prawdziwą skarbnicą witamin z grupy B, które wspierają między innymi prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W składzie pekanów znajdują się witamina B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9. W apetycznych orzechach obecne są także witamina E. Pekany są znakomitym źródłem antyoksydantów, które wychwytują i usuwają z organizmu wolne rodniki, spowalniając tym samym starzenie, a także zapobiegając chorobom nowotworowym.

Włączając owoce orzesznika pekanowego do codziennego menu dostarczymy sobie również niezbędnych dla zachowania zdrowia minerałów. Są one bogate w magnez, cynk, potas, miedź, a także mangan. Są one ponadto źródłem białka i błonnika.

Orzechy pekan na odchudzanie

Orzechy pekan należą do produktów wysokokalorycznych. W 100 g znajdziemy aż 691 kcal. Co więcej siedemdziesiąt procent składu orzecha to tłuszcze. Pomimo tego osoby odchudzające się mogą (a nawet powinny) włączyć je do swojej diety. Oczywiście nie mówimy tu o zjedzeniu paczki orzechów w ciągu dnia. Bezpieczną ilością są dwie – trzy sztuki. Orzechy te dostarczą nam ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i minerałów, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Składników tych można nam brakować w związku z wprowadzeniem restrykcji żywieniowych.

Obecny w pekanach błonnik chroni nas przed dolegliwościami trawiennymi takimi jak wzdęcia czy zaparcia. Są one bardzo często problemem osób, które decydują się na radykalną zmianę diety.

Warto pamiętać, że orzechy te są pełne witamin z grupy B, a także magnezu – są to związki, które poprawiają nam nastrój. Jeżeli mamy skłonności do jedzenia pod wpływem stresu i negatywnych emocji – pekany mogą rozwiązać nasz problem.

Orzechów pekan nie należy pomijać na diecie redukcyjnej również ze względu na fakt, że zawierają one spore ilości potasu. Związek ten reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową w naszym organizmie. Dzięki jego obecności unikniemy zatrzymywania się wody, obrzęków, opuchnięcia, i mało estetycznego cellulitu wodnego.

Zaletą orzechów pekan jest również to, że dzięki zawartości miedzi przyspieszają one przemianę materii.

Orzechy pekan dla sprawnego mózgu

O orzechach pekan powinny pamiętać osoby pragnące zadbać o dobrą kondycję swojego mózgu. Zawierają one wiele składników niezbędnych do jego sprawnego funkcjonowania. Dostarczają między innymi nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy E, witamin z grupy B, ważnych związków mineralnych takich jak magnez, mangan, miedź, czy potas.

Spożywanie pekanów jest szczególnie zalecane osobom pracującym umysłowo, a także uczącym się. Już niewielka ich ilość poprawi pamięć i koncentrację. Dzięki włączeniu orzechów do naszego menu zredukujemy stres, będziemy mieć lepszy humor, a także rozwiążemy problemy z zasypianiem. Orzechy pekan działają również długofalowo – osoby, które spożywają je regularnie są mniej narażone na choroby neurodegeneracyjne, przez dłuższy czas pozostają sprawne.

Wpływ orzechów pekan na układ krążenia

Produkty, które są dobre dla naszego mózgu zazwyczaj oddziałują korzystnie także na nasze serce (i odwrotnie). Nie inaczej jest z orzechami pekan. Zawierają one duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, które działają przeciwzapalnie, a co równie ważne – obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Orzechy te regulują też ciśnienie tętnicze. W dłuższej perspektywie czasu oznacza to, że chronią przed miażdżycą i innymi schorzeniami układu krążenia.

Orzechy pekan w diecie kobiety

Owocami orzesznika jadalnego powinny zainteresować się kobiety. Są one zalecane nie tylko ze względu na pozytywny wpływ na przemianę materii. Udowodniono, że pekany skutecznie łagodzą objawy napięcia przedmiesiączkowego. Garść orzechów dziennie może złagodzić skurcze, zmniejszyć wahania nastroju. Pekany zmniejszają też dolegliwości bólowe towarzyszące menstruacji.

Orzechy pekan będą cennym składnikiem diety kobiet w trakcie i po menopauzie. Ich spożywanie zmniejsza bowiem prawdopodobieństwo zachorowania na osteoporozę (chorobą tą są zagrożone przede wszystkim kobiety w wieku menopauzalnym).

Apetyczne orzechy zostaną docenione przez panie również ze względu na fakt, że mają dobroczynny wpływ na skórę. Można powiedzieć, że są one skuteczniejsze od wielu drogeryjnych kosmetyków. Pozytywny wpływ na skórę wynika z zawartości witaminy E (nazywana jest także witaminą młodości), kwasów omega-3, cynku, miedzi, a także przeciwutleniaczy, które niszczą wolne rodniki (wolne rodniki odpowiadają między innymi za przedwczesne starzenie się skóry).

Pekany wzmacniają włosy i paznokcie, mają też dobry wpływ na wzrok.

Przeciwwskazania do spożywania orzechów pekan

Orzechy pekan zaliczane są do produktów wykazujących bardzo pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Jednocześnie należy zdawać sobie sprawę, że u niektórych osób mogą one wywoływać reakcje alergiczne (czasem bardzo ostre).

Typowe objawy alergii na orzechy pekan to wysypka, duszności, zawroty głowy, obrzęki gardła. Niekiedy występuje również kaszel, swędzenie skóry, świszczący oddech, a w skrajnych wypadkach nawet utrata przytomności.

Orzechy pekan – zbiory i przechowywanie

Orzechy pekan dojrzewają w okresie od września do końca listopada (zależy to między innymi od odmiany, a także warunków pogodowych). Z orzechem dojrzałym mamy do czynienia w momencie kiedy pęka okrywa nasienna. Dawniej zbierano orzechy, które opadły z drzewa. Współcześnie jednak do zbiorów wykorzystuje się specjalne maszyny, które znacznie je przyspieszają.

Po zebraniu owoce są bardzo wilgotne, dlatego bardzo ważne jest ich wysuszenie. Proces suszenia kończy się w momencie, kiedy zawartość wody w owocach będzie wynosiła około piętnastu procent. Orzechy pekan powinny być suszone w przewiewnych pomieszczeniach, w temperaturze pokojowej. Zazwyczaj trwa to do dwóch tygodni.

Po wysuszeniu można przechowywać je w temperaturze pokojowej średnio przez czas czterech miesięcy. Jeżeli zdecydujemy się na przechowywanie w lodówce – ich termin przydatności do spożycia wydłuża się do pół roku.

Orzechy pekan łatwo pochłaniają zapachy z otoczenia, dlatego najlepiej jest przechowywać je w łupinach.

Zastosowanie pekanów w kuchni

Pekany posiadają wiele zastosowań kulinarnych. Są cenione ze względu na swój słodki, delikatny smak. Z powodzeniem można jeść je samodzielnie (będą świetną przekąską w ciągu dnia). Dodaje się ich również do deserów (ciasta, lody), czy różnego rodzaju sałatek. Orzechy pekan będą znakomitym uzupełnieniem naszego śniadania – warto dodać ich do porannej owsianki, czy jogurtu.

Zanim sięgniemy po orzechy pekan, powinniśmy je namoczyć – ich skórka jest dość ciężkostrawna. Dodatkowo należy pamiętać, żeby spożywać je z umiarem. Jest to niewskazane, bo choć są pyszne – zawierają duże ilości kalorii i mogą spowodować tycie.

Gdzie kupić orzechy pekan?

Orzechy pekan są współcześnie dostępne w większości supermarketów, a także w sklepach ze zdrową żywnością. Możemy nabyć orzechy w skorupkach lub bez. Jeżeli zależy nam na ich prozdrowotnych właściwościach – lepiej jest wybierać orzechy w skorupkach (mamy pewność, że są one świeże). Ich cena waha się zazwyczaj od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za kilogram.

Czy wiesz, że:

  • Słodkie, maślane orzechy pekan wykorzystywane są do produkcji pralinek bardzo popularnych w Nowym Orleanie.
  • W dawnych czasach pekany stanowiły bardzo ważny element diety Indian.
  • Orzesznik jadalny jest mało odporny na choroby roślin, dlatego jego uprawa nie należy do najłatwiejszych.
  • Największym producentem orzechów pekan są Stany Zjednoczone. Jednocześnie aż połowa produkcji przypada na stan Georgia. Inne kraje, w których uprawia się pekany to Australia, Meksyk, Afryka Południowa, Peru, Izrael, Chiny, Brazylia, Argentyna.
  • Nazwa pekan oznacza „orzechy, które trudno rozgnieść przy pomocy dłoni”.
  • Orzechy pekan pomagają w utrzymaniu właściwego poziomu cukru we krwi, przez co są rekomendowane osobom chorującym na cukrzycę.
  • W Europie orzechy pekan stały się sławne za sprawą hiszpańskiego podróżnika o nazwisku Álvar Núñez Cabeza de Vaca.
  • Inne nazwy orzechów pekan to przeorzech, orzech hikorowy, czy hikora.
  • Orzechy pekan można uprawiać w Polsce. Do tego celu nadają się jedynie odporne na mróz odmiany, na przykład „Gibson”, czy „Devore”.
  • Orzesznik jadalny jest niekiedy sadzony jako drzewo ozdobne.
  • Drewno orzesznika jadalnego jest bardzo cenione ze względu na twardość. Kiedyś wykonywano z niego elementy broni. Dziś używane jest przede wszystkim do produkcji podłóg i mebli.
  • Charakterystyczny aromat drewna orzesznika jadalnego sprawia, że jest ono niekiedy wykorzystywane w procesach wędzenia mięsa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here