Ocet jabłkowy – charakterystyka, walory prozdrowotne, przykłady zastosowań octu jabłkowego

0

Ocet jabłkowy to bardzo ciekawy produkt, który współcześnie wykorzystywany jest jako lekarstwo na wiele mniej lub bardziej poważnych dolegliwości. Warto się nim zainteresować choćby z tego względu, że jego właściwości doceniano już w czasach starożytności. Czym jest ocet jabłkowy? Jakie są jego wartości odżywcze? W jaki sposób ocet jabłkowy wpływa na nasze zdrowie?

Czym jest ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy jest to ocet, który wytwarza się poprzez fermentację octową cydru. Charakteryzuje się on żółto-bursztynowym kolorem, zapachem jabłek i kwaśnym octowym smakiem. Ocet jabłkowy jest zazwyczaj lekko mętny. Wiemy, że ocet fermentowano już w 5000 roku p.n.e. Jego produkcja jest prosta. Do rozdrobnionych jabłek dodaje się drożdże. Te natomiast przekształcają obecny w owocach cukier w alkohol. Bakterie fermentacji octowej fermentują alkohol do kwasu octowego. Oprócz kwasu octowego wytwarzają się również niewielkie ilości kwasu cytrynowego i mlekowego.

Ocet jabłkowy – wartości odżywcze

Ocet jabłkowy zawiera w swoim składzie pektyny, karotenoidy, witaminę C, enzymy, aminokwasy, polifenole (między innymi kwas chlorogenowy, kumarowy, kawowy, kwas galusowy, epikatechiny, katechiny). Jest on ponadto źródłem minerałów takich jak:

– potas,

– żelazo,

– magnez,

– wapń,

– sód,

– i fosfor.

W składzie octu jabłkowego znajdziemy ponadto niewielkie ilości witamin z grupy B.

Wysokiej jakości ocet jabłkowy jest mętny ze względu na zawartość bakterii kwasu octowego i celulozy.

Ocet jabłkowy – wpływ na zdrowie

Spożywanie niewielkich ilości octu jabłkowego jest bezpieczne dla naszego organizmu, a ponadto ma pozytywny wpływ na zdrowie.

Udowodniono, że ocet jabłkowy charakteryzuje się działaniem antyseptycznym i przeciwbakteryjnym. Jednocześnie należy podkreślić, że skuteczne w walce z bakteriami chorobotwórczymi są duże stężenia octu jabłkowego (które mogą jednocześnie działać drażniąco na skórę). Z tego względu jest on raczej polecany do odkażania powierzchni, narzędzi, czy też płukania warzyw i owoców.

Jedną z największych zalet octu jabłkowego jest zdolność obniżania cukru we krwi (jest on również w stanie zwiększać wrażliwość komórek na insulinę). Z powyższych względów ocet jabłkowy polecany jest osobom chorym na cukrzycę, ze stanem przedcukrzycowym, insulinoopornością, a także innymi zaburzeniami gospodarki węglowodanowej. Spożywanie octu może zmniejszyć indeks glikemiczny potrawy o nawet 35%. Warto podkreślić, że podobne działanie ma każdy rodzaj octu.

Ocet jabłkowy może skutecznie obniżać poziom złego cholesterolu, a także trójglicerydów we krwi. W efekcie obniża on ciśnienie i zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę.

Warto wykorzystać 2- procentowy roztwór octu jabłkowego do leczenia stanów zapalnych ucha środkowego. Jednocześnie należy zachować szczególną ostrożność, gdyż u niektórych osób nawet tak małe stężenie może doprowadzić do podrażnienia skóry.

Ocet jabłkowy poprawia trawienie (wspiera trawienie białka do aminokwasów), chroni nas przed zatruciem pokarmowym, wspiera rozwój korzystnej mikroflory jelitowej. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów neutralizuje on wolne rodniki chroniąc nasz organizm przed wieloma chorobami, a także spowalniając procesy starzenia.

Pozyskiwany z jabłek ocet ma działanie przeciwgrzybicze, wspiera pracę układu moczowego i układu nerwowego. Ocet jabłkowy może skracać czas trwania infekcji. Często stosuje się go w profilaktyce chorób górnych dróg oddechowych.

Ocet jabłkowy na odchudzanie

blankStosowanie octu jabłkowego może być bardzo przydatne na diecie redukcyjnej. Osoby odchudzające się docenią fakt, że poprawia on trawienie, zmniejsza wydzielanie insuliny, reguluje poziom glukozy we krwi. Spożycie octu jabłkowego przed posiłkiem może sprawić, że szybciej odczujemy sytość (w efekcie będziemy mieć mniejszą ochotę na podjadanie pomiędzy posiłkami) – efekt taki zapewniają nam obecne w nim pektyny.

Choć ocet jabłkowy może znacząco przyspieszyć procesy spalania tkanki tłuszczowej, trzeba pamiętać, że nie jest on w stanie zastąpić dobrze zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. Jest on jedynie dodatkiem, który może pomóc, nie sprawi jednak, że w magiczny sposób zaczniemy chudnąć.

Dawkowanie octu jabłkowego

Jedną z ważniejszych zasad, o których powinna pamiętać osoba decydująca się na spożywanie octu jabłkowego jest konieczność rozcieńczenia go (pamiętajmy, że nierozcieńczony będzie działał drażniąco – może poparzyć jamę ustną i przełyk, a także uszkodzić szkliwo zębów). Zaleca się, żeby dwie łyżki octu jabłkowego rozcieńczyć w szklance wody i wypić na czczo, a  następnie przed posiłkiem. Nie powinno się spożywać octu częściej niż trzy razy dziennie.

Jako, że ocet jabłkowy może niszczyć szkliwo zębów, najbezpieczniej jest pić go przez słomkę. Jeżeli po spożyciu wody z octem czujemy jakikolwiek dyskomfort, należy zmniejszyć stężenie. Gdy i to nie pomoże, przerwijmy jego stosowanie.

Ocet jabłkowy – przeciwwskazania

Jeżeli przyjmujemy leki obniżające poziom glukozy we krwi, stosowanie octu jabłkowego powinniśmy skonsultować z lekarzem. Stosowanie octu i przyjmowanie tego typu leków może bowiem doprowadzić do hipoglikemii.

Przeciwwskazaniem do stosowania octu jabłkowego są wrzody żołądka i dwunastnicy, nadżerki przełyku, a także wszelkiego rodzaju schorzenia, które doprowadziły do uszkodzenia błony śluzowej (ocet w takich przypadkach będzie działał silnie drażniąco).

Jak wybrać ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy jest bardzo popularnym produktem, dlatego bez problemu znajdziemy go w dobrze zaopatrzonych sklepach i supermarketach. Zanim dany ocet znajdzie się w naszym koszyku, koniecznie uważnie przeczytajmy jego etykietę. Jego skład musi być prosty – niedopuszczalnymi dodatkami są barwniki, czy konserwanty.

Dobrej jakości ocet jabłkowy jest naturalnie mętny, niefiltrowany i niepasteryzowany. Zdecydowanie warto jest sięgnąć po ocet ekologiczny.

Jak zrobić ocet jabłkowy?

Jeśli chcemy mieć pewność, że nasz ocet jabłkowy jest najwyższej jakości – przygotujmy go sami. Do tego celu będą nam potrzebne jabłka (wybierajmy te niepryskane, pochodzące z ekologicznych upraw). Na ocet świetnie sprawdzą się antonówki, renety, czy malinówki, w ilości 1 kilograma, 1 litr wody i 5 łyżek cukru.

Do słoika wkładamy umyte i pokrojone jabłka (mogą być ze skórką i gniazdami nasiennymi). Cukier rozpuszczamy w wodzie i przelewamy do słoika (płynu musi być na tyle dużo, żeby całkowicie przykrył jabłka). Słoik przykrywamy gazą, a następnie odstawiamy w ciepłe i ciemne miejsce i odstawiamy na około miesiąc. Od czasu do czasu mieszamy zawartość słoika (możemy przestać, gdy jabłka staną się brązowe i opadną na dno naczynia).

Po upływie miesiąca ocet przecedzamy do czystego słoika i umieszczamy na kilka dni w chłodnym miejscu. W ten sposób powinniśmy uzyskać żółty i mętny płyn, który można przelać do butelek.

Czy wiesz, że:

– Z właściwości octu jabłkowego korzystano w starożytnych Chinach, Babilonie, Grecji, Rzymie, a także Egipcie.

– Hipokrates rekomendował przyjmowanie octu jabłkowego połączonego z miodem w celu leczenia przeziębienia i uporczywego kaszlu.

– Wypłukanie włosów wodą z dodatkiem niewielkiej ilości octu jabłkowego sprawi, że staną się one błyszczące.

– Ocet jabłkowy jest naturalnym konserwantem. Często wykorzystuje się go również jako przyprawę.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here