Morsowanie – czym jest, jakie są jego zalety, kto może morsować, jak przygotować się do morsowania

0
28

Morsowanie robi się współcześnie coraz bardziej popularne, choć zalety kuracji zimnem znane są ludziom od wieków. Czym jest morsowanie? Jakie korzyści możemy dzięki niemu odnieść? W jaki sposób się do niego przygotować? Czy istnieją przeciwwskazania do morsowania?

Co to jest morsowanie?

Morsowanie jest to krótkotrwała kąpiel, ewentualnie zanurzenie w lodowatej wodzie (za lodowatą wodę uznaje się niższą lub równą 4 stopniom Celsjusza; jednocześnie reakcja na zimno u każdego jest indywidualna, dlatego morsować można także w wodzie o temperaturze nieco wyższej – a jednak niższej niż 15 stopni Celsjusza). Morsować można w jeziorze, rzece, morzu, a także innym zbiorniku wodnym. Prawidłowo przeprowadzone morsowanie wpływa korzystnie zarówno na ludzkie zdrowie fizyczne, jak i psychiczne (niskie temperatury zwiększają między innymi zakres ruchomości stawów i działają przeciwbólowo). Najstarsze przekazy dotyczące morsowania są datowane na 2500 r p.n.e.

Morsowanie – korzyści

Morsowanie z zachowaniem wszelkich środków ostrożności może dać nam wiele korzyści zdrowotnych, o czym wiedzieli już starożytni. Dzięki regularnemu morsowaniu hartujemy nasze ciało i zwiększamy swoją tolerancję na zimno. Za sprawą kąpieli w lodowatej wodzie poprawia się wydolność naszego organizmu.

U osób morsujących zauważa się często wzrost stężenia hemoglobiny, zwiększenie odpowiedzi układu immunologicznego (z tego względu niektórzy traktują kąpiele w zimnej wodzie jako sposób na infekcje), przyspieszenie regeneracji powysiłkowej, zwiększoną ochronę przed działaniem wolnych rodników, czy poprawę samopoczucia (podczas terapii zimnem dochodzi do rozładowania napięcia i zmniejszenia stresu).

blankPo zimnej kąpieli nasza krew zaczyna krążyć szybciej, odczuwamy nagły przypływ energii, czujemy się silniejsi i chętni do podjęcia wszelkich aktywności.

Morsowanie jest zalecane w różnego rodzaju schorzeniach narządów ruchu, gdyż likwiduje stan zapalny i działa przeciwbólowo. Kąpiele w zimnej wodzie zalecane są osobom z nadwagą i otyłością (warto zdawać sobie sprawę, że nadmiar tkanki tłuszczowej wywołuje przewlekły stan zapalny w ludzkim organizmie). Dzięki morsowaniu możemy doprowadzić do przemiany białej tkanki tłuszczowej w brunatną, a w efekcie zminimalizować ryzyko wystąpienia poważnych chorób.

Podczas morsowania poprawia się kondycja naszej skóry – staje się ona lepiej ukrwiona i szybciej pozbywa się toksyn.

Pełne korzyści z morsowania odczujemy pod warunkiem, że będziemy uprawiać je regularnie. Zaleca się, żeby do zimnej wody wchodzić raz lub dwa razy w tygodniu.

Morsowanie – dla kogo?

Morsowanie jest odpowiednie niemal dla każdego (z wyjątkiem osób, które posiadają schorzenia będące przeciwwskazaniem do tego typu aktywności). Morsować mogą nawet dzieci, pod warunkiem jednak, że znajdują się pod stałą kontrolą dorosłych.

Jak się przygotować do morsowania?

Żeby morsowanie dało nam jak najwięcej korzyści, powinniśmy się do niego dobrze przygotować. Na początku warto dowiedzieć się wszystkiego o kąpielach w lodowatej wodzie. Jeżeli mamy taką możliwość – skonsultujmy się z osobą, która ma doświadczenie w morsowaniu.

Dzień przed morsowaniem dobrze jest zadbać o dobry sen. W żadnym wypadku nie powinniśmy spożywać napojów alkoholowych. Osoby, które przyjmują leki, przed rozpoczęciem morsowania muszą skontaktować się z lekarzem.

Przed wejściem do wody nie należy smarować się żadnym kremem, czy oliwką. Ważne jest natomiast, żeby zadbać o krótką rozgrzewkę (około 10 minut). Mogą być to pajacyki, bieg w miejscu, podskoki (aktywność ma pozwolić nam się rozgrzać, ale nie spocić).

Na około 3 godziny przed planowanym morsowaniem nie powinno się nic jeść. Niedozwolone jest także picie ciepłych napojów.

Na morsowanie zabieramy ze sobą kostium kąpielowy, ręcznik, czapkę (zaleca się, żeby wchodzi do wody z nakryciem głowy), polar, buty neoprenowe, rękawiczki, matę, na której będziemy mogli stanąć, ubranie na zmianę. Przyda się również termos z ciepłym napojem, którym będziemy rozgrzewać się po kąpieli.

Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy wchodzić do lodowatej wody w większej grupie osób. Najlepiej, żeby kąpiel odbywała się pod kontrolą ratowników medycznych, którzy w razie potrzeby będą mogli szybko udzielić nam pomocy.

Choć sezon na morsowanie zaczyna się dopiero w październiku, możemy zacząć przygotowywać się do niego już latem. Stopniowe obniżanie temperatury wody sprawi, że unikniemy szoku, gdy będzie ona naprawdę lodowata.

Morsowanie – trudne początki

Morsowanie nie trwa długo. Do wody wchodzimy na trzy, maksymalnie pięć minut.

W pierwszej fazie po wejściu do lodowatej wody obserwuje się zwężenie naczyń krwionośnych, zmniejszenie ukrwienia skóry (staje się ona bardzo blada), powolne obniżanie temperatury skóry, mięśni i stawów. Zimna woda sprawia, że stajemy się bardziej odporni na ból. W pierwszej fazie morsowania obserwujemy również zwiększone napięcie mięśni szkieletowych i zmniejszone przewodnictwo nerwowe.

Po upływie około 3 do 5 minut zauważamy rozszerzenie naczyń krwionośnych, zwiększenie ukrwienia skóry (pojawia się na niej silny rumień), następuje wzrost temperatury schłodzonych tkanej, skóra robi się cieplejsza. Następuje ponadto zmniejszenie napięcia naczyń krwionośnych, co skutkuje obniżeniem się ciśnienia tętniczego.

Pamiętamy, że w zimnej wodzie należy zanurzać się powoli. Bardzo szybkie zanurzenie się w zimnej wodzie może doprowadzić do szoku termicznego. Możemy zanurzyć się po szyję, jednak nie zaleca się moczenia głowy. 

Przeciwwskazania do morsowania

Choć morsowanie niewątpliwie może być zdrowe, pamiętajmy, że nie jest odpowiednie dla każdego. Do przeciwwskazań zdrowotnych zaliczamy między innymi niewydolność układu krążenia (na przykład zaburzenia rytmu serca, zwężenia zastawek), boreliozę, epilepsję, gorączkę, nadciśnienie tętnicze, zmiany miażdżycowe, zatory i zakrzepy w układzie żylnym, infekcje wirusowe, niedoczynność tarczycy, choroby, które wiążą się z nietolerancją niskich temperatur.

Morsowanie nie jest odpowiednie dla kobiet w ciąży. Do lodowatej wody nie powinny wchodzić osoby, które spożywały alkohol, a także wszyscy ci, którzy nie przygotowali się do niego odpowiednio.

Czy wiesz, że:

– Leczenie przy pomocy zimnej wody rekomendował już Hipokrates.

– Kuracje lecznicze z wykorzystaniem zimnych kąpieli rekomendował w XVI wieku lekarz króla Zygmunta Augusta – Józef Struś.

– Zwolennicy kąpieli w lodowatej wodzie nazywani są w Polsce morsami (w Stanach Zjednoczonych – niedźwiedziami polarnymi, z kolei w Finlandii – fokami).

– W 1975 roku powstał Gdański Klub Morsów.

– W 2015 roku pobito rekord Guinnessa pod względem największej ilości osób (1799 uczestników) biorących udział w morsowaniu. Wspólna kąpiel miała miejsce podczas Międzynarodowego Zlotu Morsów w Mielnie.

– Morsowanie cieszy się bardzo dużą popularnością w krajach nordyckich.

– Obchodzenie święta Nowego Roku w zimnej wodzie zostało zapoczątkowane w 1904 roku w Stanach Zjednoczonych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here