Metabolizm – charakterystyka, od czego zależy tempo metabolizmu, jak go przyspieszyć

0
11
metabolizm, pas startowy

Problemy ze schudnięciem bardzo często wynikają ze spowolnionego metabolizmu. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy się poddać i zrezygnować ze starań o szczupłą sylwetkę. Istnieje wiele sposobów, żeby przyspieszyć przemianę materii. W większości wypadków okazują się one bardzo skuteczne.

Czym jest metabolizm?

Metabolizm (określany również jako przemiana materii) to wszystkie reakcje chemiczne i powiązane z nimi przemiany energii, które zachodzą w naszych komórkach. Możemy wyróżnić podstawową i dodatkową przemianę materii. Podstawowa jest energią niezbędną nam do podtrzymania wszystkich najważniejszych funkcji życiowych, czyli oddychania, pracy serca, utrzymania stałej temperatury ciała, pracy takich narządów jak wątroba, mózg, itp. Trudno jednoznacznie określić podstawową przemianę materii, jednak w uproszczeniu szacuje się, że w przypadku kobiet wymaga ona zużycia 0,9 kcal na kilogram masy ciała, w przypadku mężczyzn jest to 1 kcal na kilogram masy ciała. Jeżeli jesteśmy zdrowi, podstawowa przemiana materii powinna utrzymywać się na mniej więcej stałym poziomie. Z kolei dodatkowa przemiana materii to energia, którą zużywamy podczas wszystkich czynności, które wykonujemy w ciągu dnia, czyli na przykład pracy, nauki, aktywności fizycznej. Dodatkowa przemiana materii jest zależna od różnych czynników – znaczenie ma tu wiek, płeć, a także styl życia.

Zazwyczaj metabolizm u kobiet jest wolniejszy niż u mężczyzn, gdyż w większości przypadków mają one więcej tkanki tłuszczowej, a mniej mięśni. Na ich przemianę materii mają wpływ także estrogeny, których w okresie przekwitania zaczyna ubywać. W efekcie metabolizm takiej kobiety jeszcze bardziej zwalnia, stąd skłonności do tycia w późniejszym wieku. Szybka przemiana materii jest typowa dla dzieci, a także osób w wielu dojrzewania.

Co oprócz wieku ma wpływ na metabolizm?

Choć metabolizm w miarę upływu lat jest stopniowo coraz mniej efektywny, są także inne oprócz wieku czynniki, które mogą doprowadzić do jego spowolnienia. Z całą pewnością należy do nich stres. W wyniku długotrwałego stresu tarczyca zaczyna produkować mniej tyroksyny i trójjodotyroniny, które mają ogromny wpływ na tempo metabolizmu. Jednocześnie nasz organizm zaczyna wytwarzać kortyzol – hormon stresu, który przyczynia się do odkładania większej ilości tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicy brzucha.

Ogromny wpływ na tempo metabolizmu ma dieta, a także styl życia (czyli na przykład rodzaj pracy jaką wykonujemy, to, czy uprawiamy sport).

Na metabolizm mają wpływ również choroby – nadczynność lub niedoczynność tarczycy, zaburzenia pracy trzustki czy jajników.

Zadbajmy o swoje zdrowie

Jeżeli zależy nam na przyspieszeniu metabolizmu, pierwszą rzeczą, od której powinniśmy zacząć jest kontrola naszego stanu zdrowia. W sytuacji, kiedy problemy ze schudnięciem są wynikiem niedoczynności tarczycy, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest podjęcie leczenia. Tylko wówczas możliwa będzie redukcja wagi.

Dieta a przemiana materii

Współcześnie uważa się, że większość kłopotów z metabolizmem spowodowanych jest przez niewłaściwą dietę. Pierwszym problemem jest niedopasowanie jej do naszego zapotrzebowania kalorycznego. Kiedy zastanawiamy się, ile kalorii potrzebujemy, powinniśmy wziąć pod uwagę nie tylko naszą wagę, płeć, czy wiek, ale też charakter wykonywanej pracy, czy to jak często i intensywnie ćwiczymy. Osoby, które wykonują ciężką pracę fizyczną, zazwyczaj potrzebują znacznie więcej kalorii niż pracownicy spędzający całe dni przed komputerem. Więcej kalorii powinni spożywać również sportowcy. Ich ilość musi być dostosowana do rodzaju sportu, a także tego jak często i intensywnie trenujemy.

Ci, którzy chcą schudnąć szybciej powinni wyeliminować ze swojego menu:

  • żywność wysoko przetworzoną,
  • słodycze,
  • dania typu fast food

Warto jest również ograniczyć spożycie alkoholu, który jest źródłem pustych kalorii, a jednocześnie niszczy nasz mózg. Bardzo szkodzą nam też papierosy.

Każdy dzień warto zacząć od zdrowego i obfitego śniadania. Dobrym wyborem są płatki owsiane z dodatkiem jogurtu i owoców lub jajecznica z pełnoziarnistym pieczywem i warzywami. Posiłek, który obfituje w białko i węglowodany złożone, sprawi, że będziemy dłużej syci, a jednocześnie pełni energii.

Jeżeli chcemy przyspieszyć metabolizm zadbajmy, żeby nasze posiłki były regularne. Warto jeść od czterech do pięciu dań dziennie, w odstępach średnio co trzy godziny. Kiedy będziemy jeść w stałych godzinach, przyzwyczaimy do nich swój organizm, w efekcie będzie on trawił szybciej.

Dania, które spożywamy warto jest doprawiać. Ma to na celu nie tylko poprawę ich walorów smakowych. Przyprawy, które przyspieszają nasz metabolizm to między innymi chili. Zawiera ono kapsaicynę, która sprawia, że nasz organizm wytwarza więcej ciepła, a dzięki temu wydatkuje on więcej energii. Osoby zainteresowane przyspieszeniem metabolizmu powinny zainteresować się też:

  • imbirem (ma on podobne właściwości do chili),
  • cynamonem,
  • bazylią,
  • kminkiem,
  • majerankiem,
  • gałką muszkatołową,
  • oregano,
  • kolendrą,
  • pietruszką,
  • czy anyżem.

Ogromne znaczenie w diecie przyspieszającej metabolizm jest spożywanie wysokiej jakości tłuszczów. Szczególnie korzystnie na nasz organizm wpływają nienasycone kwasy tłuszczowe. Z tego względu warto regularnie sięgać po siemię lub olej lniany, tłuste ryby morskie, czy awokado.

Woda na przyspieszenie metabolizmu

Odwodnienie sprawia, że wszystkie funkcje naszego organizmu, w tym również i metabolizm spowalniają. Żeby temu zapobiec, przez cały dzień należy pić duże ilości wody (najlepiej na nasz organizm wpływa dobrej jakości niegazowana woda mineralna lub źródlana). Wodę warto pić małymi łykami, za to regularnie. Nie ma sensu wypijanie półtora litra za jednym razem.

Aktywność fizyczna niezbędna dla sprawnego metabolizmu

kobieta, sport, metabolizmBardzo ważną pozycją na liście czynności, które przyspieszają nasz metabolizm jest aktywność fizyczna. Niektórzy mogą być zaskoczeni informacją, że ćwiczenia, dzięki którym schudniemy najszybciej to takie, których intensywność jest średnio umiarkowana. W takiej sytuacji podnoszenie ciężarów nie jest najlepszym wyborem.

Część osób pragnących schudnąć popełnia jeszcze jeden błąd. Nie dość, że ćwiczą oni zbyt intensywnie, to jeszcze nie pozostawiają wystarczająco długich przerw pomiędzy treningami. Badania pokazują, że metabolizm jest najszybszy, a co za tym idzie – chudniemy najwięcej, kiedy trenujemy co drugi dzień. Co równie ważne – czas idealnego treningu powinien przekraczać pół godziny, gdyż dopiero wówczas nasz organizm zaczyna korzystać z energii zgromadzonej w tkance tłuszczowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here