Kazeina – czym jest, gdzie występuje, jakie ma właściwości

0
109
białko serwatkowe
odżywki białkowe

Kazeina jest współcześnie jedną z popularniejszych odżywek białkowych wybieranych przez sportowców. Zainteresowanie nią wiąże się między innymi z silnymi właściwościami antykatobolicznymi. Czym dokładnie jest kazeina? W jaki sposób wpływa ona na ludzki organizm? Kto szczególnie powinien się nią zainteresować?

Co to jest kazeina?

Mianem kazeiny określamy białko, które występuje w mleku (stanowi ona średnio osiemdziesiąt procent wszystkich białek zawartych w mleku pochodzącym od krowy). Kazeina posiada wszystkie niezbędne aminokwasy, co oznacza, że jest białkiem pełnowartościowym. Możemy wyróżnić cztery rodzaje kazeiny: alfa-kazeinę, beta-kazeinę, gamma-kazeinę, a także kappa-kazeinę. Kazeina pełni wiele ważnych funkcji w ludzkim organizmie. Jest ona materiałem budulcowym potrzebnym między innymi do syntezy hemoglobiny, a także białek osocza krwi.

Jakie właściwości ma kazeina?

Kazeina wykazuje korzystny wpływ na kondycję ludzkiego organizmu. Przede wszystkim dostarcza nam ona tak ważnych pierwiastków jak wapń i fosfor. Zadaniem wapnia jest regulowanie pracy układu nerwowego, a także dbanie o dobrą kondycję naszych zębów i kości. Z kolei fosfor sprawia, że wapń znacznie lepiej się wchłania.

Gamma-kazeina wspiera pracę układu immunologicznego, dlatego jej przyjmowanie jest szczególnie wskazane, gdy organizm jest osłabiony. Wykazuje ona ponadto właściwości przeciwzakrzepowe, ma również zdolność do niszczenia bakterii (z tego względu jest pomocna w leczeniu choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy).

Spożycie kazeiny sprawia, że przez długi czas czujemy się syci, co jest szczególnie ważne z perspektywy osób odchudzających się. Ważną jej funkcją jest także wspieranie procesów termogenezy, czyli wytwarzania ciepła przez nasz organizm. Jest ona ważna w trakcie kuracji odchudzających, gdyż organizm spala wydatkuje energię, by utrzymać prawidłową temperaturę ciała. Kalorie pobierane są ze zmagazynowanej tkanki tłuszczowej. Włączenie kazeiny do codziennego menu sprawi, że szybciej pozbędziemy się nadprogramowych kilogramów, a także zwiększymy poziom tkanki mięśniowej.

Kazeina ma trudny do przecenienia wpływ na mięśnie – jest w stanie wspierać ich syntezę nawet o pięćdziesiąt procent. Z tego względu jest ona chętnie wybierana przez osoby aktywne fizycznie i zawodowych sportowców – połączenie suplementacji z treningami pomaga szybko i w znacznym stopniu zwiększyć objętość tkanki mięśniowej. O więcej jej skuteczność obserwowana jest u osób w każdym wieku (warto włączyć ją do menu osób starszych, u których zaobserwowano znaczny ubytek tkanki mięśniowej).

Kiedy przyjmować kazeinę?

Cechą charakterystyczną kazeiny jest bardzo powolne wchłanianie się w układzie pokarmowym (nie rozpuszcza się ona od razu, zamiast tego tworzy skrzep, który wchłania się stopniowo) – proces wchłaniania może trwać nawet osiem godzin. Z tego względu zaleca się spożywanie kazeiny na noc. Jej zaletą jest nie tylko wspieranie syntezy białek mięśniowych, ale także poprawa jakości snu (stwierdzono jej działanie uspokajające i rozluźniające), co może być istotne z punktu widzenia osób cierpiących na bezsenność.

Po kazeinę mogą sięgnąć także osoby, które robią dłuższe przerwy pomiędzy posiłkami. Dzięki niej unikną one uczucia głodu i osłabienia.

Kto powinien zainteresować się kazeiną?

Kazeina jest dobrym wyborem dla osób, którym zależy na zredukowaniu masy ciała. Jest ona bardzo pomocna dla sportowców, którym zależy na maksymalnym przyroście masy mięśniowej. Powoduje ona szybszy wzrost mięśni, a co więcej zwiększa wydolność naszego organizmu. Po kazeinę powinny sięgnąć osoby, które chciałyby zadbać o dobrą kondycję swoich zębów i kości. Jest ona polecana również osobom z osłabionym układem odpornościowym.

Przeciwwskazania do spożywania kazeiny

Choć kazeina w większości wypadków uważana jest za suplement bezpieczny, osoby uczulone na mleko krowie przy jej spożywaniu powinny zachować dużą ostrożność (stanowi ona nawet osiemdziesiąt procent wszystkich białek w mleku). Jednocześnie nie powinny się jej obawiać osoby cierpiące na nietolerancję laktozy (laktoza jest cukrem mlecznym).

Przeciwwskazaniem do spożywania kazeiny mogą być choroby autoimmunologiczne takie jak reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca, czy choroba Hashimoto.

Należy zdawać sobie sprawę, że spożywanie dużych ilości suplementów diety zawierających kazeinę może wiązać się z wystąpieniem efektów ubocznych takich jak:

  • osłabienie,
  • wzdęcia, 
  • bóle brzucha,
  • zaburzenia trawienia,
  • odwodnienie, 
  • bóle głowy, 
  • wymioty,
  • biegunki.

Przyjmowanie kazeiny w zalecanych dawkach nie powinno spowodować żadnych przykrych dolegliwości. Przyjmuje się, że bezpieczna, a zarazem skuteczna dawka tego białka wynosi od 0,8 do 2,2 g na każdy kilogram masy naszego ciała. Konkretna dawka jest uzależniona od stopnia aktywności fizycznej danej osoby.

Jaką kazeinę kupić?

Najczęściej spotykane formy kazeiny dostępne na polskim rynku to hydrolizat kazeiny. Proces hydrolizy sprawia, że struktura białka ulega zmianie, czego wynikiem jest lepsza wchłanialność.

Kazeinian wapnia to preparat charakteryzujący się spowolnionym wchłanianiem. Kazeinian jest zazwyczaj jedynie składnikiem mieszanek zawierających różne rodzaje białka.

Dużą popularnością cieszy się kazeina micelarna, która ma postać cząsteczek koloidalnych, których zadaniem jest przetransportowanie fosforanów wapnia do żołądka, gdzie zmieniają one swoją konsystencję na stałą, a następnie są trawione.  

Część osób zastanawia się nad wyborem kazeiny lub serwatki. Jest on uzależniony od naszych potrzeb. Jeżeli chodzi o serwatkę, jest ona dobrym wyborem, kiedy zależy nam na szybkim dostarczeniu białka do organizmu. Charakterystyczną cechą odżywek kazeinowych jest natomiast długotrwałe uwalnianie białka. Z tego względu produkty te mogą się uzupełniać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here