Kawa kuloodporna – charakterystyka, skład, właściwości

0
9

Kawa kuloodporna to napój, którego zadaniem jest dostarczenie nam energii, a ponadto pomoc w utracie tkanki tłuszczowej. Jaki jest skład kawy kuloodpornej? W jaki sposób wpływa ona na ludzki organizm? Czy kawa kuloodporna rzeczywiście pomaga w odchudzaniu?

Co to jest kawa kuloodporna?

Kawa kuloodporna (bulletproof coffee) to napój składający się z kawy, masła i oleju kokosowego (zawiera on średnionasycone kwasy tłuszczowe). Jest ona stosunkowo nowym wynalazkiem – rozpowszechnił ją amerykański bloger – Dave Asprey, który docenił jej właściwości odchudzające. Pomysł stworzenia tego napoju miał pojawić się podczas pobytu w Tybecie – podawano tam herbatę z dodatkiem masła wyprodukowanego z mleka jaków. Tego typu napój zawiera dużą dawkę kofeiny, która dodaje nam energii, a dodatkowo tłuszcze znakomicie hamujące apetyt w ciągu dnia. Twórca kawy kuloodpornej zaleca pić ją rano – dzięki temu nasz organizm ma działać na pełnych obrotach.

Jaki skład ma kawa kuloodporna?

Do zaparzenia kawy kuloodpornej najlepiej wybrać świeżo zmielone ziarna arabica. Duże znaczenie ma również wybór tłuszczów. Masło powinno zawierać przynajmniej 82% tłuszczu, a także być wyprodukowane z mleka krowiego. Przy zakupie oleju kokosowego należy zwrócić uwagę, żeby był to olej nierafinowany (rafinowany pozbawiony jest kokosowego aromatu, a także wielu wartości odżywczych).

Tego typu kawy w żadnym wypadku nie powinno się dosładzać.

Kawa kuloodporna – wpływ na zdrowie

Kawa kuloodporna jest bardzo dobrym źródłem energii. Szybko likwiduje senność i zmęczenie, dlatego warto pić ją szczególnie przed wysiłkiem fizycznym i umysłowym. Jednocześnie należy pamiętać, że wypicie jej w drugiej połowie dnia może spowodować kłopoty z zasypianiem.

Zastrzyk energii spowodowany jest nie tylko wysoką zawartością kofeiny, ale także tłuszczu. Po wypiciu tego typu napoju jeszcze przez długi czas odczuwamy sytość.

Nie bez znaczenia jest dodatek oleju kokosowego, który zawiera średnionasycone kwasy tłuszczowe. Przyspieszają one przemianę materii, a dodatkowo ułatwiają spalanie już istniejącej tkanki tłuszczowej.

Regularne picie kawy kuloodpornej ma korzystny wpływ na ogólny stan naszego zdrowia. Może być ona pomocna w zapobieganiu cukrzycy, chronić przed wystąpieniem zespołu metabolicznego, a także zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Umiarkowane ilości kawy kuloodpornej pozytywnie wpływają na kondycję ludzkiego mózgu. Poprawiają one pamięć i koncentrację, mogą także chronić przed chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak na przykład choroba Alzheimera, czy Parkinsona.

Dzięki zawartości tłuszczów napój ten umożliwia wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Z tego względu kawę warto wypić do śniadania.

Kawa kuloodporna na odchudzanie

Uwzględnienie kawy kuloodpornej w diecie redukcyjnej może przynieść nam wiele korzyści. Poprawia ona przemianę materii, przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej. Dzięki niej przez długi czas czujemy się syci, przez co mamy mniejszą ochotę na podjadanie pomiędzy posiłkami i łatwiej jest nam wytrwać na diecie. Dodatkowo kawa kuloodporna dodaje dużo energii, dzięki czemu mamy siłę na trening.

Jednocześnie należy pamiętać, że napój ten przyniesie korzyści w postaci szczupłej sylwetki pod warunkiem, że będziemy spożywać go z umiarem. Nie zapominajmy, że jest on wysokokaloryczny.

Jak zrobić kawę kuloodporną?

Żeby czerpać pełnię korzyści z kawy kuloodpornej, do jej przygotowania należy wykorzystać świeżo zmielone ziarna kawy arabica. Nie sprawdzi się natomiast kawa rozpuszczalna, czy bezkofeinowa.

Zaparzamy około 200 ml espresso. Następnie dodajemy do niego jedną łyżeczkę masła (dobrze jest wybrać masło klarowane, niesolone, o zawartości tłuszczu co najmniej 82%) i dwie łyżeczki nierafinowanego oleju kokosowego. Wszystkie składniki należy zmiksować tak, żeby utworzyły jednolitą konsystencję.

Prawidłowo przygotowana kawa powinna mieć kolor mleczno-brązowy. Na jej powierzchni powinna utworzyć się pianka.

Kawy nie dosładzamy (w ostateczności możemy dodać odrobinę ksylitolu lub stewii), nie dodajemy do niej także mleka i śmietanki. Dopuszczalne (a nawet wskazane) jest użycie przypraw takich jak cynamon, które wzmocnią jej lecznicze i odchudzające właściwości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here