Jak przytyć, czyli sposoby na spowolnienie metabolizmu

0
13

Ludzie, którzy nie mogą poradzić sobie z nadprogramowymi marzą o szybkiej przemianie materii. Wydaje się nam ona czymś wyłącznie pozytywnym, jednak dla bardzo szczupłych osób jest prawdziwym problemem. Niezależnie od tego ile jedzą, i tak nie są w stanie przytyć. Jak powinna wyglądać skuteczna dieta, która pozwoli przybrać na wadze?

Problem zbyt szczupłej sylwetki

Osoby z szybką przemianą materii są zazwyczaj bardzo szczupłe, co niekoniecznie się im podoba. Bardzo szczupła sylwetka podobnie jak nadmiar kilogramów są niekiedy przedmiotem przykrych komentarzy otoczenia. Dodatkowo skrajne szczupłe osoby mają problemy z zakupem ubrań w popularnych sklepach. Często stają przed alternatywą szycia ubrań na miarę lub kupowania ich w sklepach dziecięcych.

Niedowaga może wiązać się z zagrożeniem zachorowania na poważne choroby, dlatego zdecydowanie warto z nią walczyć. Często towarzyszą jej zaburzenia miesiączkowania, przesuszona skóra, wypadające włosy i łamiące się paznokcie.

Od czego zależy tempo przemiany materii?

Tempo przemiany materii jest zależne między innymi od naszego wieku. Najszybszy metabolizm mają dzieci i ludzie, którzy nie ukończyli dwudziestego pierwszego roku życia. Później zaczyna stopniowo spadać, by w późnym wieku osiągnąć najniższe wskaźniki. Duże znaczenie ma również nasza płeć. Ciało kobiety składa się w większej części z tkanki tłuszczowej niż ciało mężczyzny. Mężczyźni mają natomiast więcej mięśni, co sprawia, że ich metabolizm działa sprawniej.

Przemianę materii można przyspieszyć regularnie ćwicząc. Liczy się również stan naszego zdrowia, a także to jak się odżywiamy. Co ciekawe metabolizm przyspiesza w chłodniejszym klimacie. Przyspieszenie przemiany materii może być natomiast związane z takim problemem jak nadczynność tarczycy.

Jak spowolnić przemianę materii?

Najgorszym błędem, który popełniają osoby ze zbyt szybką przemianą materii jest dieta oparta na słodyczach i produktach typu fast food. Uważają oni, że skoro są szczupli, mogą jeść co chcą. Być może taki sposób odżywiania nie spowoduje radykalnego przybierania na wadze, jednak w dłuższej perspektywie czasu będzie miał negatywny wpływ na zdrowie.

Spowolnienie przemiany materii może nastąpić w wyniki niedoborów witaminy D, jednak nie należy doprowadzać do chronicznych niedoborów, gdyż witamina ta chroni nas przed osteoporozą i nowotworami. Również rezygnacja z błonnika i skrócenie czas snu mogą przyczynić się do wzrostu wagi, jednak należy zdawać sobie sprawę, że za takie postępowanie zapłacimy zdrowiem. Nie polecamy również narażać się na nadmierny stres, choć to również może doprowadzić do spowolnienia metabolizmu.

Jak przytyć i zachować zdrowie?

Choć przytycie dzięki spożywaniu pizzy i hamburgerów nie jest najlepszym pomysłem, zdecydowanie warto uwzględniać w diecie potrawy, które szczególnie lubimy. Z pewnością zjemy ich więcej niż żywności niesmacznej lub neutralnej.

Osoba pragnąca przytyć nie musi rezygnować ze słodyczy. Jednak zdecydowanie lepiej jest unikać popularnych słodyczy dostępnych na sklepowych półkach. Producenci w celu poprawienia trwałości lub walorów smakowych dodają do nich substancji, które mogą nam zaszkodzić. Znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest samodzielne przygotowanie ciasta, chałwy, batonów, lodów, a nawet czekolady. Słodycze domowej roboty to dla nas gwarancja, że spożywamy tylko produkty najwyższej jakości.

Kolejną zasadą, której należy się trzymać jest częste jedzenie. Jeżeli mamy bardzo szybką przemianę materii, trzy posiłki dziennie zupełnie się u nas nie sprawdzą. W celu przytycia poleca się jedzenie pięciu, a nawet sześciu dań dziennie. Nie musimy ograniczać się do małych porcji, jemy do syta.

Podstawę naszej diety powinny stanowić węglowodany – nawet sześćdziesiąt procent w ciągu dnia. Dobrym sposobem na zwiększenie ilości spożywanych kalorii jest picie soków owocowych. Nie oznacza to, że powinniśmy rezygnować z wody. Jeżeli nie mamy problemów z nietolerancją laktozy, możemy pozwalać sobie także na mleczne koktajle.

W diecie, która pozwoli nam przytyć niezbędne są tłuszcze. Nie powinny być to jednak wyłącznie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Możemy jeść jajka, a od czasu do czasu także czerwone mięso. Jednak warto postawić także na nienasycone kwasy tłuszczowe, które znajdziemy w tłustych rybach morskich, awokado, oleju lnianym, oleju rzepakowym, oliwie z oliwek, czy oleju sezamowym.

Wielką zaletą diety na przytycie jest fakt, że nie musimy sobie niczego odmawiać. Zawsze jednak szukamy zdrowszych zamienników. Zamiast niezdrowych chipsów lub prażynek wybierajmy orzechy. Są one prawdziwą skarbnicą substancji odżywczych,  a ponadto prawdziwą bombą kaloryczną. Warto jeść je codziennie – z pewnością pomogą nam przybrać na wadze. Dobrym źródłem kalorii i substancji odżywczych są także suszone owoce, które możemy spożywać samodzielnie lub dodawać do deserów i dań na słodko.

Po każdym posiłku pozwólmy sobie na odpoczynek. Dobrym pomysłem jest również zmniejszenie aktywności fizycznej, choć nie należy z niej całkowicie rezygnować.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here