Jagody goji – charakterystyka, składniki odżywcze, wpływ na zdrowie, przeciwwskazania, ciekawostki

0
3
suszone jagody goji

Pochodzące z Chin jagody goji uważane są za jeden z superfoods, czyli pokarmów o wyjątkowo dużej zawartości prozdrowotnych składników. Niepozorne jagody kolcowoju tybetańskiego są źródłem substancji aktywnych, które pomagają w walce z wieloma dolegliwościami. Jagody goji poprawiają trawienie, chronią wzrok, działają przeciwnowotworowo, obniżają stężenie złego cholesterolu i cukru we krwi. Jagody goji zawierają tyle substancji aktywnych, że należy stosować je z umiarem, a w przypadku przyjmowania leków – skonsultować wprowadzenie ich do jadłospisu z lekarzem. W Polsce możemy kupić jedynie suszone jagody, gdyż spożycie świeżych, niedojrzałych owoców często powoduje zatrucie. Jeżeli nie ma ku temu przeciwwskazań, zdecydowanie warto jest dodawać tych owoców do jogurtów, musli czy deserów. Z pewnością szybko odczujemy ich dobroczynne działanie.

Czym są jagody goji?

jagody goji na krzakuJagody goji to owoce kolcowoju chińskiego, ewentualnie kolcowoju pospolitego. W krajach azjatyckich jagody goji są znane i powszechnie stosowane od ponad dwóch i pół tysiąca lat. Współczesne badania potwierdzają, że jest to jak najbardziej uzasadnione. Owoce te zawierają wiele cennych witamin i minerałów. Znajdziemy w nich witaminy A, C, E, B1, B2, B6. Wśród minerałów na szczególną uwagę zasługują wapń, fosfor, żelazo, miedź, cynk, selen. Jagody goji zawierają duże ilości roślinnego białka, dlatego powinny znaleźć się w diecie wegan.

Czerwona barwa jagód wskazuje, że zawierają one duże ilości karotenoidów (w tym luteiny i zeaksantyny). Dodatkowo są one dobrym źródłem flawonoidów. Zawierają również cyperon, bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP (który jest ich najcenniejszym składnikiem), nienasycone kwasy tłuszczowe.

Bioaktywny kompleks polisacharydowy LPB ma właściwości obniżające poziom złego (frakcji LDL) cholesterolu we krwi, a zwiększające poziom dobrego (frakcji HDL) cholesterolu. Nie jest to jedyna jego zaleta. Udowodniono, że wzmacnia on odporność organizmu, reguluje poziom cukru we krwi, a dodatkowo hamuje rozwój wielu nowotworów.

Zastosowanie jagód goji

Jagody kolcowoju tybetańskiego charakteryzują się bardzo interesującym smakiem, dlatego doskonale wzbogacą nasze zdrowe posiłki. Warto mieć świadomość, że mogą one z powodzeniem stać się alternatywą dla wielu leków. Owoce goji przeciwdziałają nowotworom, a także ułatwiają leczenie tych już istniejących. Wzmacniają również układ odpornościowy, dlatego warto sięgać po nie w chwilach, kiedy nasz organizm jest w gorszej kondycji. Spożywanie jagód może przynieść korzyści osobom chorującym na cukrzycę, cierpiącym na choroby krążenia, a także choroby oczu. Po czerwone jagody goji powinny sięgać osoby, którym zależy na zdrowej i młodo wyglądającej skórze, mocnych paznokciach i błyszczących włosach.

Jagody goji a układ odpornościowy

Regularne jedzenie jagód goji jest rekomendowane osobom, które chciałyby poprawić swoją odporność. Do wzmocnienia układu immunologicznego przyczynia się wspomniany już wcześniej bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP. Dużą rolę w ochronie przeciwko infekcjom odgrywają witamina A, witamina C i witamina E, które są bardzo silnymi przeciwutleniaczami.

Przy spożywaniu owoców kolcowoju chińskiego należy jednak zachować ostrożność. Do wzmocnienia układu immunologicznego całkowicie wystarczy nam 10 g dziennie.

Jagody goji na raka

Popularność azjatyckich owoców w dużej mierze wynika z ich zdolności do zwalczania nowotworów. Niewielkie czerwone jagody są prawdziwą skarbnicą polifenoli. Działanie przeciwrakowe wykazuje także kompleks LBP. Dotychczas przeprowadzone badania sugerują, że może on się okazać pomocny w walce z nowotworem żołądka, rakiem okrężnicy, rakiem płuc, nowotworem gruczołu krokowego, a nawet rakiem piersi.

Jedno jest pewne – spożywanie jagód goji chroni DNA przed uszkodzeniami spowodowanymi działalnością wolnych rodników, dlatego nie warto o nich zapominać podczas komponowania zdrowego jadłospisu.

Jagody goji na zdrowe serce

Regularne jedzenie jagód kolcowoju chińskiego może poprawić stan osób zmagających się z chorobami układu krążenia. Jednym ze składników, które wpływają korzystnie na pracę serca jest cyperon. Substancja ta obniża dodatkowo ciśnienie krwi. W jagodach goji znajdziemy również betainę, która również pośrednio przyczynia się do zapobiegania chorobom mięśnia sercowego. Kompleks LBP z kolei obniża poziom złego cholesterolu we krwi, zwiększa jednocześnie stężenie dobrego cholesterolu.

Trudna do przecenienia dla prawidłowej pracy układu krążenia jest również obecność witamin A, C i E.

Jagody goji na dobry wzrok

Pełne odżywczych składników jagody goji są bogatym źródłem karotenoidów – wśród nich również zeaksantyny i luteiny, które szczególnie korzystnie wpływają na wzrok. Włączenie do menu jagód kolcowoju tybetańskiego może zapobiec zwyrodnieniu plamki żółtej, a także uszkodzeniom siatkówki. Co więcej owoce kolcowoju chińskiego chronią nasze oczy przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Powinny po nie sięgnąć także osoby, które dużo czasu spędzają przed monitorem komputera.

Jagody goji przy cukrzycy

Spożywanie jagód goji to doskonały sposób na zmniejszenie poziomu cukru we krwi, co jest bardzo istotne w przypadku osób chorujących na cukrzycę. Badania przeprowadzone na zwierzętach wykazały ponadto, że obecny w jagodach bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP poprawia wrażliwość na insulinę, zmniejszając tym samym insulinoodporność.

Jagody goji na odchudzanie

Choć same jagody goji nie sprawią, że automatycznie pozbędziemy się zbędnej tkanki tłuszczowej, nie ma powodu, żeby rezygnować z nich na diecie redukcyjnej. Zawierają one wiele cennych dla naszego zdrowia witamin i minerałów, a także inne substancje aktywne, z których nie warto rezygnować. Pamiętajmy jednak, że nie jest wskazane spożycie całej paczki jagód naraz. W 100 g zawierają one 370 kcal. Jeżeli jednak zdecydujemy się na 10 g dziennie, zyska na tym i nasze zdrowie i sylwetka.

Kto powinien zrezygnować z jagód goji?

Jagody goji zawierają wiele silnie działających składników, które z jednej strony wywierają korzystny wpływ na organizm niektórych osób, części natomiast mogą zaszkodzić. Argumentem za całkowitym odstawieniem tych jagód jest ciąża, a także karmienie piersią.

Również osoby przyjmujące rozmaite leki nie powinny samodzielnie decydować o włączeniu owoców kolcowoju chińskiego do swojej diety. Silnie działające składniki jagód mogą wchodzić w reakcję z lekami osłabiając tym samym ich działanie lub powodując rozmaite efekty uboczne.

Jak spożywać jagody goji?

Odżywcze jagody goji charakteryzują się interesującym smakiem, dlatego mogą „wciągać”. Kiedy sięgamy po całą paczkę, trudno jest zachować umiar. Powinniśmy jednak zdawać sobie sprawę, że bezpieczna dawka, która pozytywnie zadziała na nasze zdrowie to około 10 g jagód dziennie.

Jagody doskonale smakują jako składnik musli, koktajli, sałatek owocowych czy zdrowych wypieków. Można użyć ich również do dań głównych – będą doskonałym składnikiem sosów i mięs.

Jak wybrać jagody goji?

Współcześnie mamy możliwość zakupu suszonych jagód goji lub jagód w tabletkach – w postaci suplementu diety. W Polsce nie są dostępne świeże jagody. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest zakup jagód suszonych, które w przeciwieństwie do suplementów diety nie zawierają żadnych zbędnych składników.

Czy wiesz, że:

  • W niektórych krajach jagody goji określane są jako „wolfberry”, czyli „wilcza jagoda”. W języku polskim wilcza jagoda jest zupełnie inną, dodatkowo silnie trującą rośliną.
  • Krzewy kolcowoju pospolitego występują również w Polsce. Ich owoce nie są jednak tak wartościowe jak te, które wzrastają w cieplejszym klimacie.
  • Jagody goji są w pełni bezpieczne dla naszego zdrowia, kiedy osiągają dojrzałość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here