GABA (kwas gamma-aminomasłowy) – charakterystyka, wpływ na regenerację powysiłkową

0
98

GABA jest suplementem diety, po który szczególnie chętnie sięgają sportowcy. Cenią go oni za pomoc  regeneracji organizmu po wysiłku. Warto zdawać sobie sprawę, że kwas gamma-aminomasłowy ma znacznie więcej zalet. Co powinniśmy wiedzieć zanim zdecydujemy się na suplementację?

Co to jest GABA?

Kwas gamma-aminomasłowy (w skrócie GABA) jest to związek organiczny, który zaliczamy do grupy aminokwasów niebiałkowych. Występuje on w organizmie człowieka (największe jego stężenie stwierdzono w móżdżku) i ma bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Kwas gamma-aminomasłowy sprawia, że czujemy się rozluźnieni, senni, ma on właściwości uspokajające. Wysokiej jakości sen jest natomiast ważny dla szybkiej regeneracji mięśni, co sprawia, że GABA jest chętnie wykorzystywany przez sportowców. W 1883 roku udało się po raz pierwszy otrzymać syntetyczny kwas gamma-aminomasłowy. 

Jak GABA wpływa na układ nerwowy?

GABA pełni w naszym układzie nerwowym rolę neurotransmitera hamującego. Pomaga on nam się wyciszyć, uspokoić, zachować wewnętrzny spokój nawet gdy sytuacja jest ku temu niesprzyjająca. Dzięki niemu jesteśmy w stanie sprawnie funkcjonować w bardzo stresujących warunkach (na przykład kiedy musimy wykonać skomplikowane zadanie w krótkim terminie, którego nie możemy przedłużyć).

GABA chroni nasz organizm przed nadmiernym pobudzeniem, wykazuje silne działanie przeciwlękowe. Jest on skuteczniejszy od wielu leków przeciwlękowych, gdyż przyjmowanie go nie powoduje uczucia otumaniania. U osób stosujących GABA stwierdza się zwiększoną czujność i jasność umysłu.

Kwas gamma-aminomasłowy okazuje się bardzo skuteczny w leczeniu bezsenności. Nie tylko poprawia on jakość snu, ale też przyspiesza zasypianie. Powoduje również, że przestajemy budzić się kilka razy w nocy. Istnieją badania, według których przyjmowanie przed pójściem spać 100 mg GABA jest w stanie wydłużyć czas trwania snu głębokiego nawet o dwadzieścia procent. Wydaje się zatem, że jest on dobrą alternatywą dla niektórych leków na bezsenność, po przyjęciu których czujemy się niewyspani.

Regularne przyjmowanie kwasu gamma-aminomasłowego poprawia koncentrację. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dłużej skupić się na jednym zagadnieniu. Za jego sprawą szybciej przyswajamy nowe informacje i na dłużej je zapamiętujemy. Ta właściwość sprawia, że GABA wydaje się idealnym suplementem dla uczniów i studentów, a także osób pracujących umysłowo.

Zdaniem niektórych naukowców kwas gamma-aminomasłowy może przynieść dobre efekty również w profilaktyce padaczki. Istnieją badania potwierdzające, że może on spowolnić rozwój tej choroby lub nawet ją zahamować.

GABA w sporcie

Kwas gamma-aminomasłowy jest jednym z bardziej popularnych suplementów dla sportowców. Znacznie poprawia on jakość snu, a jak wiadomo podczas snu ma miejsce intensywna regeneracja tkanki mięśniowej. Co więcej udowodniono, że GABA zwiększa ilość hormonu wzrostu, który jest odpowiedzialny za szybszy wzrost tkanki mięśniowej.

Kwas gamma-aminomasłowy – źródła

jogurt, drewniana miseczka, łyżkaGABA naturalnie występuje w organizmie człowieka. Niestety jego produkcja jest dość ograniczona, co sprawia, że zmuszeni jesteśmy przyjmować go z zewnątrz. Znajdziemy go w kiszonkach i przetworach mlecznych, jako, że wytwarzają go bakterie fermentacji mlekowej. Innymi źródłami kwasu gamma-aminomasłowego są pomidory lub herbata Pu-Erh.

Żeby uzupełnić poziom kwasu gamma-aminomasłowego w naszym organizmie możemy również spożywać produkty zawierające jego prekursor – kwas glutaminowy. Jest on obecny w rybach, orzechach pistacjowych i arachidowych, wołowinie, mięsie drobiowym, suszonych morelach, brukselce, pestkach dyni, czy nasionach słonecznika.

Współcześnie na rynku dostępnych jest wiele suplementów diety zawierających GABA.

Dawkowanie kwasu gamma-aminomasłowego

Jako, że kwas gamma-aminomasłowy poprawia jakość snu, warto jest go stosować bezpośrednio przed położeniem się spać. Trudno jest wskazać odpowiednią dawkę. Jedne źródła podają, że odpowiednie będzie przyjęcie 500 mg GABA jednorazowo przed snem, w innych znajdziemy informacje o dawkach 5000 mg. Zdecydowanie warto jest słuchać swojego organizmu. Zacznijmy od dawek mniejszych i obserwujmy efekty. Jeżeli będą niezadowalające – możemy je zwiększyć.

Choć GABA występuje w ludzkim organizmie, przyjęcie zbyt dużej dawki może spowodować efekty uboczne. Zazwyczaj są to problemy z oddychaniem, przyspieszone bicie serca, czy świąt. Powinny one ustąpić po odstawieniu kwasu gamma-aminomasłowego.

Przeciwwskazania do stosowania GABA

GABA nie może być stosowany przez kobiety spodziewające się dziecka i karmiące piersią. Jak dotąd nie przeprowadzono badań na tych grupach osób, dlatego nie wiemy czy kwas gamma-aminomasłowy  w większych dawkach jest dla nich bezpieczny.

Kwas gamma-aminomasłowy wydaje się idealnym suplementem diety dla sportowców, a także osób, które na co dzień doświadczają dużo stresu. Żeby korzystać z jego atutów należy jednak ustalić optymalną dla siebie dawkę, co nie zawsze jest proste.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here