FOMERSI – czy jesteś jednym z nich?

0

Słowo FOMO w ostatnich latach dość wyraźnie wpisało się w mainstream. Powszechna świadomość i popularność tego zjawiska jest w naszym kraju coraz większa, jednak Fear od Missing Out (z ang. lęk przed odłączeniem) wydaje się być zjawiskiem znacznie bardziej złożonym niż jest to zazwyczaj przedstawiane. W tym artykule dowiesz się lepiej:

  •   czym jest zjawisko FOMO
  •   jakie są jego przyczyny
  •   jak sobie z nim radzić

CO TO JEST FOMO I KIM SĄ FOMERSI?

FOMO to wszechogarniająca obawa, że inni mogą w danym momencie przeżywać niezwykle satysfakcjonujące doświadczenia – a my, jeśli nie będziemy „trzymać ręki na pulsie”, zostaniemy automatycznie wykluczeni z możliwości współuczestniczenia w tych atrakcyjnych lub istotnych społecznie sytuacjach.  Boimy się bycia offline i potencjalnej towarzyskiej alienacji.

Wobec tego, za fomersów uznawane są osoby, które mierzą się z chronicznie utrzymującym się silnym lękiem przed „wypadnięciem z obiegu informacyjnego” i przerwaniem kontaktów z ludźmi za pośrednictwem Internetu np. portali społecznościowych.

CO LEŻY U PODSTAW FOMO?

Najczęściej o fenomenie FOMO mówi się w kontekście jego skutków jakim jest problemowe korzystanie z Internetu, social-mediów i urządzeń mobilnych. Stres, frustracja, smutek, nieustanna potrzeba sprawdzania i odświeżania informacji w sieci czy phubbing (lekceważenie rozmówcy lub ignorowanie otoczenia na rzecz poświęcenia uwagi swojemu smartfonowi) – to tylko niektóre z objawów powiązanych z nadużywaniem nowoczesnych technologii.

Osoby dotknięte FOMO często nie potrafią jednak właściwie określić, gdzie znajduje się realne źródło ich napięcia. Badania wskazują na istnienie związków między doświadczaniem lęku przed odłączeniem, a tym w jaki sposób postrzegamy siebie pod kątem relacji interpersonalnych. Wyższy poziom FOMO może się pojawić, wówczas, kiedy czujemy zagrożenie indywidualnej lub społecznej izolacji. Nasza naturalna potrzeba przynależności pozostaje niezaspokojona, co bezpośrednio zagraża utrzymaniu przez nas pozytywnego obrazu siebie. Przez wizję utraty łączności z innymi ludźmi wpadamy w pułapkę mechanizmu FOMO.

FOMO A PRZECIĄŻENIE INFORMACYJNE

Współczesne warunki kuszą nas do intensywniejszego przebywania w świecie wirtualnym, utrudniając utrzymanie zdrowej równowagi między życiem online i offline. W konsekwencji wielu z nas poznało na własnej skórze poczucie przeciążenia informacyjnego, które definiowane jest jako stres towarzyszący przekonaniu, że napływających zewsząd informacji jest zbyt dużo a my nie potrafimy ich wszystkich przyswoić. Ten stan dotyczyć może wszystkich, ale osoby wysoko sfomowane zmagają się z przeciążeniem informacyjnym w sposób wyjątkowy.

JAK RADZIĆ SOBIE Z FOMO?

Zadbajmy o nasze podstawowe potrzeby psychologiczne i obserwujemy siebie, np.:

  •   rozwijajmy nasze zainteresowania, hobby
  •   dbajmy o swoją samoocenę i poczucie własnej wartości (m.in. pamiętajmy, że rzeczywistość w mediach społecznościowych jest sztucznie kreowana i upiększana; nie opierajmy przekonań wobec naszego JA bazując wyłącznie na opiniach z zewnątrz itp.),
  •   zadbajmy o naszą edukację związaną z wpływem Internetu na sferę mentalną człowieka,
  •   skupmy się na teraźniejszości i pielęgnujmy uważność,
  •   starajmy się, aby smartfon, Internet i media społecznościowe nie stanowiły jedynej metody na odstresowanie się, unikanie i odreagowanie negatywnych emocji oraz nudę.

Kształćmy kompetencje i zdrowie nawyki cyfrowe, np.:

  •   monitorujmy czas spędzany w social mediach – ustalmy dzienne limity ich użytkowania (w tym celu warto skorzystać ze specjalnych funkcji lub aplikacji); w ciągu dnia wyznaczmy sobie minimum 2 godziny bycia offline
  •   pilnujmy, aby podczas zaspokajana podstawowych potrzeb fizjologicznych (spożywanie posiłków/korzystanie z toalety itp.) nie używać telefonu. Dotyczy to także spotkań z innymi ludźmi np. w trakcie rozmów nie zerkajmy w naszego smartfona.
  •   rano pierwsze 30 minut po przebudzeniu wykorzystajmy na dobre rozpoczęcie dnia – ten czas pozostawmy wolny od Internetu
  •   wyłączmy powiadomienia w telefonie i dbajmy o utrzymanie cyfrowego minimalizmu

Wzmacniajmy znaczące relacje (zarówno te realizowane w świecie realnym, jak i online)

Poszukujmy osób lub grup o podobnych potrzebach i doświadczeniach, aby niwelować obawy przed społeczną izolacją. Wartym uwagi sposobem na to jest udział w spotkaniach mentoringowych. Zastanawiasz się jak i gdzie można nawiązać taką relację?  W sieci istnieje polska, dedykowana temu platforma Behap.me. Wejdź na stronę www.Behap.me, aby dowiedzieć się więcej jak zapisać się do programu mentoringowego online w roli mentora/ki lub osoby podopiecznej (mentee)

Oceń ten post
reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here