Dr John Berardi – sposoby na zdrowe odżywianie

0
22

Dr John Berardi to pochodzący ze Stanów Zjednoczonych ekspert od zdrowego odżywiania, pasjonat sportu, coach i autor książek, z których korzystają sportowcy na całym świecie. Stworzył on dziesięć przykazań żywieniowych, których wdrożenie pozwala na osiągnięcie wymarzonej sylwetki i zachowanie zdrowia. Jego zdaniem najskuteczniejsze sposoby na odchudzanie to te, które są najprostsze. Berardi sugeruje, że jego przykazania żywieniowe to sposób na życie, a nie tylko chwilowa dieta. Przekonajmy się na czym one polegają.

Jak powinno wyglądać idealne odżywianie wg dr Johna Berardiego

Dr John Berardi nie proponuje nam tradycyjnej diety. Jego celem nie jest przekonanie nas do ograniczenia kalorii, a wprowadzenia nawyków żywieniowych, dzięki którym osiągniemy szczupłą sylwetkę, a także będziemy cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Zalecenia żywieniowe są jasne i proste, dlatego nikt nie powinien mieć problemów z ich wdrożeniem.

Jemy regularnie co dwie – trzy godziny

Pierwszym zaleceniem amerykańskiego pedagoga jest wprowadzenie regularnych posiłków. Jego zdaniem należy jeść bardzo często, choć nie częściej niż co dwie godziny. Zdaniem Berardiego taka częstotliwość jest korzystna dla przemiany materii. Taki pogląd ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Jedzenie co dwie godziny może być trudne dla osób pracujących, przebywających przez większość dnia poza domem. Zdaniem niektórych wysoka częstotliwość posiłków w pewnych przypadkach może powodować problemy z ich strawieniem.

Każdy posiłek powinien nam dostarczać chudego, pełnowartościowego białka

Dr Barardi jest przeciwnikiem diety wegańskiej, gdyż białko pochodzenia roślinnego nie jest nam w stanie dostarczyć kompletu aminokwasów. Uważa on, że każdy spożywany przez człowieka posiłek powinien zawierać pełnowartościowe (a więc pochodzące od zwierząt) białko. Co więcej za każdym razem produkty białkowe powinniśmy łączyć z wysokiej jakości tłuszczami. Kiedy tylko możemy rezygnujemy z węglowodanów.

Produkty węglowodanowe spożywamy jedynie w okresie okołotreningowym

Według Berardiego nadmiar węglowodanów nie jest nam potrzebny. Są one niezbędne jedynie kiedy trenujemy i w związku z tym potrzebujemy zastrzyku energii. W pozostałych sytuacjach powinniśmy zadowolić się węglowodanami pochodzącymi z warzyw i owoców (jednak przede wszystkim z warzyw). Barardi sugeruje, że węglowodany powinny znaleźć się jedynie w diecie ludzi pracujących fizycznie i sportowców. U innych są one przyczyną przybierania na wadze.

Warzywa w każdym posiłku

Każdy posiłek, który spożywamy powinien zawierać porcję warzyw. Są one tak istotne, ponieważ w większości posiadają alkaliczne pH i działają na nasz organizm odkwaszająco, co w dłuższej perspektywie czasu pozwala nam cieszyć się dobrym zdrowiem i tryskać energią. Warzywa zawierają ogromne ilości dobrze przyswajalnych witamin i minerałów, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Co więcej dzięki nim oczyścimy organizm z toksyn.

Zdrowe tłuszcze to podstawa

zdrowy tłuszczJohn Berardi docenia znaczenie zdrowych tłuszczów w diecie. W ciągu dnia należy spożyć jedną trzecią tłuszczów nasyconych – pochodzenia zwierzęcego, jedną trzecią tłuszczów jednonienasyconych obecnych między innymi w oliwie z oliwek, a także jedną trzecią tłuszczów wielonienasyconych, w które obfitują między innymi tłuste ryby morskie.

Zdrowe tłuszcze są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia – obniżają poziom złego cholesterolu i ciśnienie krwi. Dzięki niem mózg pracuje prawidłowo. Wysokiej jakości tłuszcze wzmacniają odporność naszego organizmu, chronią przed nowotworami, a co więcej – wykazują pozytywny wpływ na kondycję naszej skóry.

Unikamy żywności przetworzonej

Autor dopuszcza stosowanie co jakiś czas odżywek białkowych, jednak zaznacza, że podstawą naszej diety powinna być żywność nieprzetworzona. Z tego względu warto jest przygotowywać posiłki samodzielnie, a nie bazować na restauracjach i barach serwujących żywność typu fast food.

Od czasu do czasu możemy pozwolić sobie na słodkie przekąski

Całkowity rygor w kwestii diety nam nie służy. Z tego względu bardzo ważne jest, żeby od czasu do czasu pozwolić sobie na zjedzenie czegoś, co odbiega od zasad zdrowej diety. Bardzo ważne jest jednak, żeby słodycze i inne niezdrowe produkty nie stanowiły więcej niż dziesięć procent spożywanych przez nas pokarmów. Dzięki takiej równowadze z pewnością nie przytyjemy, a nasze zdrowie nie ucierpi. Jednocześnie będziemy mogli prowadzić normalne życie społeczne – na przykład wybrać się z przyjaciółmi na kawę lub pizzę.

Sprawdzone przepisy podstawą diety

Dieta zgodnie z zasadami dr Johna Berardiego zakłada jedzenie co dwie – trzy godziny. Jeżeli będziemy próbowali za każdym razem przygotowywać inne posiłki, prawdopodobnie nigdy nie wyjdziemy z kuchni. Z tego względu warto opracować sobie kilka – kilkanaście przepisów, z których będziemy korzystać na co dzień. Od czasu do czasu możemy je zmieniać, jednak dzięki nim gotowanie zajmie nam mniej czasu.

Od czasu do czasu urozmaicamy posiłki

Żywienie nie powinno być monotonne, dlatego od czasu do czasu znajdźmy czas na ugotowanie czegoś nowego. Oczywiście nowa potrawa powinna uwzględniać wcześniej wprowadzone zasady zdrowego odżywiania.

Napoje są bardzo ważne

Zdrowa dieta to nie tylko żywność. Równie duże znaczenie ma to co i ile pijemy. Należy kategorycznie zrezygnować ze słodzonych gazowanych napojów, słodzonych soków, herbat z dodatkiem cukru i niezdrowych słodzików. Dobrym wyborem jest niegazowana woda mineralna lub źródlana – wypijemy jej przynajmniej dwa litry dziennie. Możemy pozwolić sobie na zieloną herbatę i zioła.

Dziesięć przykazań żywieniowych – od czego zacząć?

Dr Berardi odradza wprowadzanie wszystkich przykazań żywieniowych naraz. Jego zdaniem zmiany żywieniowe najlepiej jest zacząć od eliminacji złych nawyków, co nie jest rzeczą prostą. Jeżeli naszym problemem jest jedzenie słodyczy, zacznijmy od ich wyeliminowania. Skoncentrujmy się tylko na tym i przez jakiś czas nie zmieniajmy reszty naszej diety. Dopiero, kiedy uzależnienie od cukru nie będzie tak silne, możemy pomyśleć o kolejnym nawyku. Największą skuteczność ma metoda małych kroków. Należy zdawać sobie sprawę, że wprowadzamy dziesięć przykazań żywieniowych po to, żeby zmienić swoje życie, a nie tylko schudnąć. Są one stałą, a nie jedynie chwilową zmianą.

Kiedy uda się nam pokonać własne niezdrowe przyzwyczajenia żywieniowe, możemy pomyśleć o komponowaniu posiłków. Jest to czas, żeby nauczyć się przygotowywać potrawy zgodnie z koncepcją Johna Berardiego. Niezwykle ważne jest, żeby w naszych posiłkach tłuszcze i węglowodany nie łączyły się ze sobą. Ekspert przekonuje, że jest to niewłaściwe, gdyż przyczynia się do problemów z trawieniem, a w dłuższej perspektywie czasu może doprowadzić do nadwagi i cukrzycy.

Czy dziesięć przykazań żywieniowych dr Barardiego sprawdzi się u sportowców?

Popularny dr Berardi swoje zalecenia żywieniowe kieruje między innymi dla sportowców. Zakładają one spożywanie dużych ilości białka, które jest podstawowym budulcem mięśni. Z tego względu wielu sportowców jest zainteresowanych tego typu odżywianiem. Zalecenia Berardiego wspomagają budowę masy mięśniowej, a dodatkowo pomagają schudnąć.

Jednocześnie osoby uprawiające sport i pracujące fizycznie powinny pamiętać, żeby w okresie okołotreningowym spożywać węglowodany, które są ważnym źródłem energii.

Zalecenia żywieniowe dr Berardiego nie regulują zawartości kalorycznej potraw, nie mówi nam on również co dokładnie mamy jeść. Dzięki temu każdy ma możliwość dostosowania zasad żywieniowych do swoich własnych potrzeb i preferencji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here