Dlaczego warto zachęcać dzieci do uprawiania sportu?

0
22

Sport jest niezwykle ważny w życiu każdego człowieka, a szczególnie dziecka, które dzięki niemu rozwija się prawidłowo. Paradoksalnie współczesne dzieci ruszają się znacznie mniej od swoich rówieśników jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Jest to zrozumiałe jeśli weźmiemy pod uwagę ich nowe zajęcia – gry komputerowe. Jednocześnie nie możemy pozwolić, żeby nasze dzieci zrezygnowały ze sportu na rzecz rozrywek wirtualnych.

Dzieci a siedzący tryb życia

blankDzieci nie powinny prowadzić siedzącego trybu życia, niestety współcześnie coraz częściej się tak dzieje. Jest to spowodowane większą niż kiedykolwiek ilością rozrywek nie wymagających ruchu. Po części odpowiedzialność za ten stan rzeczy ponoszą również rodzice. Dla części rodziców pożądaną sytuacją jest fakt, że ich dzieci siedzą cicho i są w stanie same się sobą zająć. Nie trzeba dowozić je na zajęcia sportowe, lub martwić się o nie, kiedy pójdą z kolegami na podwórko. Niestety są to korzyści krótkoterminowe. Brak ruchu ma poważne konsekwencje w życiu naszego dziecka.

Jeszcze nigdy w historii nie mieliśmy problemu z tak olbrzymią ilością otyłych dzieci jak współcześnie. O tym, że otyłość nie jest jedynie problemem natury estetycznej dzieci i ich rodzice przekonują się bardzo szybko. Otyłe dzieci często mają problemy w kontaktach z rówieśnikami. Nierzadko zdarza się, że są z powodu swojej wagi dyskryminowane. Akceptacja w grupie rówieśniczej jest dla młodego człowieka niezwykle ważna, a jej brak jest przyczyną wielkiego cierpienia.

Dzieci otyłe nie są tak sprawne jak ich rówieśnicy. Na lekcjach wychowania fizycznego zazwyczaj nie są w stanie wykonać wszystkich ćwiczeń, z którymi swobodnie radzą sobie dzieci szczuplejsze. Nierzadko mają one problemy ze zwyrodnieniami kręgosłupa (sport może przed nimi chronić).

Kolejnym problemem jest pogorszenie stanu zdrowia. Dzieci z otyłością są narażone na zachorowanie na cukrzycę, w przyszłości mogą mieć problemy z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Warto zdawać sobie sprawę, że otyłość zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwory.

Rodzice, którzy nie dbają o aktywność swoich dzieci powinni zdawać sobie sprawę, że nadwaga i otyłość mogą pośrednio spowodować problemy w nauce. Żeby ludzki umysł funkcjonował sprawnie (i szybko przyswajał wiedzę) potrzebna jest zdrowa, dobrze zbilansowana dieta, odpowiednia ilość snu i regularna aktywność fizyczna. Dodatkowo dzieci, które z powodu swojej nadwagi nie są akceptowane w grupie rówieśniczej na co dzień zmagają się z ogromnym stresem, który może praktycznie uniemożliwiać naukę. Obowiązkiem rodziców jest zorganizowania dnia dzieciom w taki sposób, żeby znalazł się w nim czas na aktywność fizyczną.

Jak wybrać sport dla dziecka?

Sport daje naszym dzieciom trudne do przecenienia korzyści. Pozwala on zachować zdrowie i prawidłową masę ciała, poprawia koordynację ruchów. Sporty zespołowe kształtują umiejętności społeczne najmłodszych.

Pamiętajmy, że nasze dziecko nie musi od razu zostać zawodowym sportowcem. To, że nie jest wybitnie sprawne, nie oznacza, że nie powinno się ruszać. Wręcz przeciwnie.

Rodzice powinni zdawać sobie sprawę, że dziecko uprawia sport przede wszystkim dla zdrowia. Niestety niektórzy z nich mają wobec swojego potomstwa zbyt ambitne plany, co z kolei może zniechęcać dzieci do podejmowania aktywności. Lepiej jest mówić dziecku, że gra w tenisa dla przyjemności, a nie dlatego, żeby w przyszłości wygrać zawody i dużo pieniędzy.

Bardzo istotne jest, żeby podczas wyboru sportu dla dziecka zwracać uwagę na jego predyspozycje psychiczne. Jeżeli jest ono z natury nieśmiałe (a dodatkowo otyłe i mniej sprawne niż rówieśnicy), nie zapisujmy go od razu na treningi koszykówki. W tym przypadku ważniejsze jest, żeby dziecko w ogóle zaczęło się ruszać. Dobrym pomysłem może się okazać gimnastyka, czy zajęcia na basenie.

W sytuacji, gdy dziecko bardzo niechętnie podchodzi do wszelkiej aktywności fizycznej, nie należy go do niej zmuszać. Pamiętajmy, że dzieci mają tendencję (nieświadomą) do naśladowania swoich rodziców. Jeżeli więc, zależy nam, żeby nasze dziecko w przyszłości uprawiało sport, sami zacznijmy regularnie się ruszać. Kiedy dziecko zobaczy jak dobrze się bawimy i czujemy, być może samo zechce spróbować. Innym rozwiązaniem jest zapisanie młodego człowieka do psychologa. Być może przyczyną unikania aktywności fizycznej są kompleksy lub inne obawy. Wówczas terapia może być naprawdę pomocna. Idealnie byłoby, gdyby nasze dziecko znalazło idola w świecie sportu. Wtedy nie trzeba by go zachęcać do podejmowania aktywności.

Pamiętajmy, że nie zachęcimy dziecka do uprawiania sportu argumentami o zdrowiu. Te przemawiają tylko do ludzi starszych. Dla dzieci są niestety zbyt abstrakcyjne. Możemy na przykład powiedzieć dziecku, że na zajęciach sportowych pozna nowych przyjaciół, będzie się doskonale bawiło, będzie miało wiele możliwości rozwoju swoich umiejętności. Niekiedy dobrym rozwiązaniem okazuje się wysłanie dziecka na zajęcia sportowe ze starszym rodzeństwem.

Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka przekonują, że nie musi ono wcale uprawiać jednego sportu. Wybór kilku dyscyplin sportowych jest w przypadku najmłodszych jak najbardziej wskazany. Różnorodność dyscyplin sportowych korzystnie wpływa nie tylko na rozwój psychiczny  najmłodszych, ale również na ich sprawność umysłową.

Zanim wyślemy nasze dziecko na zajęcia sportowe, koniecznie udajmy się do lekarza w celu wykluczenia ewentualnych przeciwwskazań do uprawiania konkretnej dyscypliny. Zdarza się, że stan zdrowia dziecka uniemożliwia mu trenowanie niektórych dyscyplin. Zignorowanie badań lekarskich może mieć bardzo negatywne konsekwencje.

Dlaczego warto zapisać dziecko na basen?

blankZajęcia na basenie wydają się odpowiednie dla wszystkich dzieci. Nauka pływania przydaje się w życiu, dodaje także pewności siebie. Zajęcia na basenie równomiernie kształtują całą sylwetkę, zwiększają wydolność oddechową. Są również wspaniałą zabawą. Pływanie jest także idealną dyscypliną sportową dla młodych ludzi, którzy mają skłonności do kontuzji. Na basenie nie zdarzają się one często. Większość dzieci bardzo lubi zajęcia na pływalni. Są jednak i takie, które boją się pływać. Nie należy jednak szybko się zniechęcać. Tempo nauki pływania jest kwestią bardzo indywidualną. Jednym przychodzi szybko, inni muszą bardziej się postarać. Jeżeli widzimy, ze nasze dziecko nie nadąża za grupą, zorganizujmy mu dodatkowe zajęcia z instruktorem. Będą one dostosowane tylko i wyłącznie do potrzeb jednej osoby, co z pewnością przyspieszy naukę. Pamiętajmy jedynie, że pływanie nie powinno być jedyną aktywnością fizyczną naszego dziecka.

Zajęcia tańca dla najmłodszych

Jeżeli widzimy, że nasze dziecko lubi się ruszać w rytm muzyki, możemy zapisać je na lekcje tańca. Młodsze dzieci mogą nie być zachwycone tańcem towarzyskim, jednak w wielu miejscach prowadzone są zajęcia z tańca indywidualnego. Nauka tańca we wczesnym dzieciństwie może dać dziecku w przyszłości wiele korzyści – kształtuje postawę, sprawia, że dziecko porusza się z grację, dodaje pewności siebie. Jeżeli chodzi o rodzaj zajęć tanecznych, warto jest skonsultować wybór z samym dzieckiem. W przypadku dzieci niezdecydowanych można zdecydować się na zajęcia próbne. Jeśli taka aktywność będzie sprawiać im radość, możemy zapisać je na cały kurs. W innym wypadku nie pozostaje nam nic innego jak dalsze poszukiwania.

Sporty zespołowe

Dziecko, które jest pełne energii, a jednocześnie towarzyskie można zapisać na zajęcia ze sportów zespołowych. Uczą one współpracy w zespole, nawiązywania lepszych relacji z innymi ludźmi, poprawiają koordynację ruchową. Wybór jest duży – siatkówka, koszykówka, piłka nożna i wiele innych. Sporty zespołowe mogą być dobrym wyborem również dla dzieci zamkniętych w sobie (konieczność interakcji z innymi podczas zajęć może pomóc im w nauce nawiązywania relacji).

Gimnastyka korekcyjna

Zdarza się, że poważnym problemem naszego dziecka są wady postawy. Kiedy nie jest ono do końca zdrowe, nie powinniśmy zapisywać go na zajęcia sportowe dedykowane dzieciom zdrowym i sprawnym (na nie przyjdzie jeszcze czas). Warto zdecydować się na wybór takich zajęć, które zniwelują wady postawy. Przykładowo w przypadku bocznego skrzywienia kręgosłupa dobrze sprawdzi się gimnastyka sportowa. Takim dzieciom nie zaszkodzą również ćwiczenia na basenie. Jeżeli nasze dziecko ma problem z płaskostopiem, należy wybierać dla niego takie dyscypliny, które uprawia się boso. W przypadku koślawych kolan należy postawić na dyscypliny sportowe, które wzmacniają mięśnie nóg.

A może sztuki walki?

Sztuki walki cieszą się współcześnie ogromną popularnością zarówno wśród chłopców, jak i dziewczynek. Na takich zajęciach dziecko nie tylko intensywnie się rusza, ale też nabywa umiejętności, które przydają się w życiu. Sztuki walki szczególnie polecane są dzieciom nerwowym, mającym problemy z koncentracją. Uczą one dyscypliny, zwiększają pewność siebie (dzieci, które uczą się sztuk walki wiedzą, że nie są bezradne w przypadku zagrożenia). W razie potrzeby potrafią się również obronić.

Umiarkowana aktywność fizyczna jest wystarczająca

Jeżeli nasze dziecko jest bardzo aktywne, wręcz nadpobudliwe, możemy zapisać je na większą ilość zajęć sportowych, Pomogą mu one rozładować nadmiar energii. Jeżeli jednak nie jesteśmy rodzicami nadaktywnego dziecka, duża ilość zajęć tego typu jest niepotrzebna. Pamiętajmy, że do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia całkowicie wystarczająca jest aktywność fizyczna umiarkowana. Ważne jest, żeby dziecko w ogóle się ruszało, mniejsze znaczenie ma natomiast to, czy będzie osiągać sukcesy w sporcie. Jest to nieistotne.

Bardzo ważne jest, żeby nasze dziecko chodziło na zajęcia sportowe, które sprawiają mu przyjemność. Na początku możemy zapisać je na kilka zajęć, a potem wraz z rozwojem konkretnych upodobań ograniczyć ich ilość.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here