Dlaczego warto spać w całkowitej ciemności?

0
59

Wielu z nas nie przykłada dostatecznej uwagi do jakości swojego snu. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, że to ile i jak śpimy ma ogromny wpływ na jakość naszego życia. Jak powinien wyglądać zdrowy sen? Dlaczego zasypianie w całkowitej ciemności jest dla nas takie ważne?

Zdrowy sen – liczy się długość i jakość

rozświetlone miasto w nocyOsoby, które codziennie przesypiają co najmniej osiem godzin są pewne, że ich organizm otrzymał dostateczną dawkę snu. Rozdrażnienie i złe samopoczucie tłumaczą innymi czynnikami. Nie zastanawiają się nawet, czy jakość ich snu była wystarczająco dobra. Okazuje się, że ma to kluczowe znaczenie.

Światło jest dużym problemem podczas snu, gdyż zaburza wytwarzanie melatoniny. Jest ona hormonem produkowanym przez ludzki organizm. Warunkiem jego wytwarzania jest jednak całkowita ciemność, której często brakuje współczesnemu człowiekowi.

W miastach światło świeci dwadzieścia cztery godziny na dobę. Nawet kiedy szczelnie zasłonimy okna, wytwarzają je urządzenia elektroniczne, które są obecne w niemal każdym domu. W sytuacji, gdy w naszym domu ciągle pali się światło, poziom melatoniny w naszych organizmach jest niższy niż u zdrowych ludzi.

Zbyt mała ilość melatoniny jest równoznaczna z:

  • pogorszonym nastrojem,
  • stanami depresyjnymi,
  • chronicznym zmęczeniem,
  • a także spowolnieniem przemiany materii.

Okazuje się, że zła jakość snu odbija się również na naszej sylwetce.

Problemy ze snem w całkowitej ciemności

Większość ludzi, którzy przekonują się jak wielką wagę ma sen w całkowitej ciemności, stara się możliwie jak najbardziej zacienić swoją sypialnię. Okazuje się, że nie jest to takie proste. W naszych domach znajduje się wiele elektronicznych sprzętów, które wytwarzają światło. O ile część z nich możemy wyłączyć, o tyle nie chcemy rezygnować z telefonu, oczyszczacza powietrza i innych urządzeń, które pracują przez całą noc.

Jeżeli mieszkamy w dużym mieście, możemy mieć problem ze światłem w naszym mieszkaniu pomimo że śpimy przy zasłoniętych zasłonach. Dodatkowym problemem jest światło w pokoju dziecinnym. Wiele małych dzieci boi się zasypiać w całkowitej ciemności. Z tego względu kupujemy lampki nocne, które nie dopuszczają do całkowitego zacienienia pokoju.

Sposoby na sen w ciemności

W sytuacji, kiedy naszym największym problemem jest światło docierające do naszej sypialni z zewnątrz możemy skorzystać ze specjalnych rolet, które wykonane są z materiału nie przepuszczającego światła. Są one znacznie bardziej skuteczne niż tradycyjne zasłony. W przypadku kiedy pomieszczenie, w którym śpimy jest jednocześnie pokojem dziennym – skorzystajmy z rolet dzień-noc.

Światło z urządzeń elektronicznych można wyeliminować przenosząc je do innego pomieszczenia. Jeżeli obawiamy się wyłączyć telefon na noc, przenieśmy go do kuchni lub przedpokoju i zwiększmy głośność dzwonka. Taki zabieg sprawi, że w naszej sypialni będzie całkowicie ciemno, a i tak będziemy w stanie odebrać ważny telefon.

Największy problem z przeforsowaniem całkowitej ciemności mogą mieć rodzice dzieci, które nie wyobrażają sobie nocy bez zapalonego światła. Każde dziecko jest inne, ale w niektórych przypadkach może sprawdzić się oswojenie malucha z ciemnością. Być może warto zabrać dziecko na wystawę, w której przewodnikami są niewidomi. Uczą oni odwiedzających poruszać się w całkowitej ciemności, pokazują jak w praktyce wygląda życie osoby niewidomej, pomagają oswoić lęk przed ciemnością.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here