Dieta SPF, czyli żywność, która chroni nas przed słońcem

0
18

Latem, żeby chronić naszą skórę przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego używamy kremów z filtrem. Warto zdawać sobie sprawę, że możemy dbać o nasze ciało również na inne sposoby. Jednym z nich jest odpowiednie odżywianie się. W ostatnim czasie bardzo popularna stała się dieta SPF, która opiera się na produktach bogatych w karotenoidy i innych cennych dla naszego zdrowia substancji. Czym dokładnie jest dieta SPF? Jakie są jej zasady – co można jeść na diecie SPF?

Co to jest dieta SPF? 

Mianem diety SPF określamy sposób odżywiania oparty na produktach mających pozytywny wpływ na skórę, chroniących ją (przynajmniej w pewnym stopniu) przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Oczywiście dieta ta nie zwalnia od stosowania kosmetyków przeciwsłonecznych, czy chronienia się przed słońcem w upalne dni. Wzmacnia jednak ochronę zewnętrzną. Podczas stosowania diety SPF spożywamy więcej produktów, które są bogate we flawonoidy, kwasy tłuszczowe omega-3, karotenoidy, witaminy A, C i E, czy też sulforafan. Dieta SPF może również przyspieszyć regenerację skóry po opalaniu.

Jak słońca wpływa na naszą skórę?

Nie da się zaprzeczyć, że słońce jest nam bardzo potrzebne. Podczas ekspozycji na działanie promieni słonecznych w ludzkim organizmie wytwarzana jest witamina D (nie jesteśmy w stanie dostarczyć potrzebnych jej ilości z żywnością). Słońce ma również bardzo pozytywny wpływ na nasz nastrój. Pamiętajmy jednak, że co za dużo to niezdrowo. Żeby wytworzyć witaminę D potrzebujemy eksponować skórę na działanie promieni słonecznych przez piętnaście minut (wystarczy odkryta twarz i ramiona).

Przebywanie na słońcu (zwłaszcza podczas letnich dni) przez dłuższy czas jest dla nas niebezpieczne. Nie trudno wówczas o poparzenia skóry (tak zwany rumień słoneczny), fotouczulenie, zaburzenia barwnikowe (na przykład plamy na skórze, bielactwo), fotodermatozy (toczeń, pokrzywka wywołana przez światło). U niektórych osób przebywanie na słońcu może przyczynić się również do powstania nieestetycznej opryszczki wargowej. Takie skutki uboczne mogą pojawić się już po kilkunastu minutach eksponowania skóry na działanie promieni UV. Należy mieć świadomość, że regularne opalanie może spowodować z czasem poważniejsze skutki uboczne – takie jak na przykład przyspieszenie starzenia się skóry (w tkance podskórnej dochodzi w niej do rozpadu i zaniku włókien kolagenu i elastyny), czy nowotwory skóry.

Co ważne – najbardziej narażone na niekorzystne działanie promieniowania słonecznego są osoby o jasnej karnacji.

Jakie są zasady diety SPF?

sok z pomidorów, szklanki, pomidoryDieta SPF nie zakłada liczenia kalorii. Najważniejsze jest w niej to, żeby codziennie spożywać określone produkty, szczególnie warzywa i owoce (latem jest to łatwe, gdyż mamy dostęp do wielu sezonowych produktów).

Do najważniejszych produktów na diecie SPF należą czerwone warzywa i owoce, które zawierają duże ilości karotenoidów (wśród nich znajdziemy luteinę, zeaksantynę, likopen, czy beta-karoten). Znajdziemy je w pomidorach, papryce, morelach, batatach, marchewce, czy mango.

Likopen w dużych ilościach występuje w pomidorach (szczególnie w przetworach z pomidorów), a także w arbuzach. Jest on silnym przeciwutleniaczem, co oznacza, że neutralizuje szkodliwą działalność wolnych rodników w naszym organizmie. Przy regularnym jedzeniu produktów bogatych w likopen możemy liczyć na podwyższenie odporności skóry na działanie promieniowania UVA i UVB.

Zeaksantyna to jeden z karotenoidów, które znajdują się między innymi w siatkówce oka (pamiętajmy, że nasze oczy też potrzebują ochrony przed promieniowaniem UV). Znajdziemy ją między innymi w brokułach, brukselce, pomidorach, kukurydzy, a także zielu fiołka trójbarwnego.

Beta-karoten uchodzi za bezpieczną odmianę karotenu, gdyż ludzki organizm przetwarza go jedynie w takich ilościach jakich potrzebuje. Wykazuje on silne działanie antyoksydacyjne, dzięki czemu chroni naszą skórę i oczy przed niszczącym działaniem wolnych rodników.

Luteina jest żółtym barwnikiem zaliczanym do ksantofili (jest to podgrupa karotenoidów). Można ją znaleźć w żółtkach jaj, a także olejach roślinnych. Jest obecna także w lucernie, pokrzywie, kwiatach aksamitki czy słonecznika. Luteina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku (chroni oczy również przed promieniowaniem UV). Jest ona bardzo pomocna także w walce z fotostarzeniem się skóry.

Pamiętajmy także o produktach bogatych w witaminy A, C i E, a także sulforafan (największe jego ilości znajdziemy w warzywach krzyżowych, a przede wszystkim w kiełkach brokułów). Sulforafan posiada wiele właściwości prozdrowotnych – między innymi korzystnie wpływa na skórę (może on chronić przed uszkodzeniami spowodowanymi promieniowaniem UVB i UVA, a także skutecznie zabezpieczać przed poparzeniami i uszkodzeniami skóry).

Barierę ochronną skóry poprawiają także kwasy tłuszczowe omega-3. Warto jeść produkty, które je zawierają (oliwa z oliwek, tłuste ryby morskie, awokado, siemię lniane, czy olej lniany). Mają one działanie przeciwzapalne, nawilżają i wygładzają skórę. Mogą przyspieszyć jej regenerację po opalaniu.

Sama dieta to zdecydowanie za mało

blankNależy mieć świadomość, że sama dieta SPF ma jedynie działanie pomocnicze. W żadnym wypadku nie należy myśleć, że spożywanie konkretnych produktów spożywczych zapewni nam bezpieczeństwo na słońcu. Podczas upalnych, letnich dni nie należy wychodzić z domu pomiędzy godziną 11 a 15. Dodatkowo każdorazowo przed wyjściem na słońce wcierajmy w skórę kremy przeciwsłoneczne (dotyczy to szczególnie osób o jasnej karnacji). Obowiązkowe jest ponadto nakrycie głowy i wypijanie dużej ilości wody (podczas upałów tracimy wodę wraz z potem, co może doprowadzić do odwodnienia).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here