Dieta przy uchyłkach jelita grubego – co jeść a czego unikać

0
367

Uchyłki jelita grubego to dolegliwość, która dotyka przede wszystkich osób starszych – po ukończeniu pięćdziesiątego roku życia. Współcześnie coraz częściej zdarza się, że cierpią na nią osoby młode. W przypadku zdiagnozowania uchyłków jelita grubego zaleca się specjalną dietę, która minimalizuje przykre dolegliwości, a także poprawia jakość życia chorego. Na czym polega taka dieta? 

Czym są uchyłki jelita grubego?

Uchyłki jelita grubego to dolegliwość, której charakterystyczną cechą jest zagłębianie się błony śluzowej jelita w warstwę mięśniową. W efekcie dochodzi do uwypuklenia błony śluzowej po zewnętrznej stronie jelita. Jest to stan niebezpieczny, gdyż w utworzonych w ten sposób „kieszonkach” zatrzymuje się treść pokarmowa. Przyczyną tego schorzenia jest przede wszystkim niewłaściwa (bo zawierająca zbyt małe ilości błonnika pokarmowego) dieta, a także utrata elastyczności mięśni przewodu pokarmowego (stają się one wiotkie, co umożliwia odkształcenia). U większości chorych schorzenie to przebiega bezobjawowo, choć zdarza się, że dochodzi do stanów zapalnych, a także krwawienia do światła jelita. Jako, że choroba ta związana jest z niewłaściwym odżywianiem, częściej stwierdza się ją w krajach Europy Zachodniej, a także w Ameryce Północnej (Stany Zjednoczone i Kanada).

Uchyłki jelita grubego a niewłaściwa dieta

Choroba uchyłkowa jelita grubego jest dolegliwością, na którą często pracujemy latami. W większości wypadków jej przyczyną jest nieodpowiednia dieta. Ogromna ilości ludzi żyjących w krajach wysokorozwiniętych odżywia się niezdrowo. W ich menu dominuje żywność wysokoprzetworzona, słodycze, gotowe dania, produkty typu fast food. Mają one niekorzystny wpływ na ludzki organizm z wielu względów. Jednym z nich jest niska, niewystarczająca zawartość błonnika.

Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy jak wielką rolę błonnik odgrywa w naszym organizmie. Jest on potrzebny między innymi do formowania się stolca. Kiedy spożywany go zbyt mało, kał staje się odwodniony, co jest bezpośrednią przyczyną wzrostu ciśnienia w jelitach. Wysokie ciśnienie sprawia, że ich ściany zaczynają się powoli odkształcać. Powstają charakterystyczne ‚kieszonki’ w których zalegają resztki niestrawionego pokarmu, a także kamienie kałowe. Taki stan rzeczy często doprowadza do niebezpiecznych stanów zapalnych.

Dieta przy uchyłkach jelita grubego – zasady

W przypadku zdiagnozowania uchyłków jelita grubego konieczna jest modyfikacja diety. Jednocześnie to jaką dietę zastosujemy zależy od objawów choroby. U osób, u których pojawiły się stany zapalne, a także dolegliwości układu pokarmowego (krew w stolcu, bóle brzucha, zaparcia), konieczne jest stosowanie diety lekkostrawnej, ograniczającej spożycie surowego błonnika (w tym przypadku błonnik może stać się przyczyną dodatkowych podrażnień). W przypadku stanów zapalnych, dobrym rozwiązaniem wydaje się wprowadzenie okresowej głodówki.

Jeżeli choroba przebiega bezobjawowo, nie należy rezygnować z błonnika, który ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego (i nie tylko). W menu powinien dominować błonnik rozpuszczalny. Należy zadbać o spożywanie większej ilości żywności nieprzetworzonej.

Bardzo ważne jest odpowiednie nawadnianie organizmu – dwa litry wody dziennie to niezbędne minimum.

Należy też wypróżniać się zawsze, kiedy czujemy taką potrzebę. Zwlekanie może doprowadzić do odkładanie się kału w uchyłkach, co jest prostą drogą do wystąpienia stanu zapalnego.

Powinniśmy pamiętać, że znacznie łatwiej jest zapobiegać uchyłkom jelita grubego niż je leczyć. Możemy z dużym prawdopodobieństwem zapobiec tej chorobie przez odpowiednio wczesne wdrożenie właściwych nawyków żywieniowych.

Dieta przy uchyłkach jelita grubego – produkty zalecane

W menu osoby cierpiącej na uchyłki jelita grubego, u których nie wystąpił stan zapalny powinny dominować bogate w błonnik rozpuszczalny, nieprzetworzone produkty.

Można pozwolić sobie na spożywanie różnych rodzajów pieczywa, w umiarkowanych ilościach także wyrobów cukierniczych. Codziennie warto spożywać mleko i jego przetwory – zwłaszcza te fermentowane (kefiry, jogurty, maślanki). Podstawę diety powinny stanowić warzywa i owoce (jeżeli nie mamy dolegliwości trawiennych – spożywajmy je na surowo).

Kilka razy w tygodniu można pozwolić sobie na ryby i chude mięso. Jeżeli chodzi o tłuszcze – wybierajmy te pochodzenia roślinnego – dobrze sprawdzi się olej lniany, olej rzepakowy, czy oliwa z oliwek.

W menu powinny znaleźć się także grube kasze (zwłaszcza gryczana, czy pęczak), czy ryż brązowy.

Można pić kawę (zarówno naturalną, jak i zbożową), soki warzywne, jednak podstawowym napojem powinna być niegazowana woda mineralna lub źródlana.

Jeżeli spożywamy duże ilości produktów bogatych w błonnik, powinniśmy przyjmować większe ilości magnezu, żelaza i wapnia. Jest to ważne, gdyż błonnik upośledza wchłanianie tych pierwiastków.

Dieta przy uchyłkach jelita grubego – jakich produktów unikać

Wyeliminowanie niektórych produktów z diety pozwoli zmniejszyć objawy lub nawet zapobiec ich wystąpieniu. Zdecydowanie należy zrezygnować ze słodyczy, dań typu fast food, tłustych mięs i wędlin. Jeżeli nie cierpimy z powodu stanów zapalnych, nie ma powodów, żeby spożywać białe pieczywo, łuskany ryż, czy drobnoziarniste kasze – unikajmy ich. Nie dla nas alkohol i słodycze.

Zaleca się unikanie smażenia na głębokim tłuszczu. Błędem, którego nie powinniśmy popełniać jest również obieranie warzyw i owoców (kiedy nie jest to uwarunkowane niejadalną skórką).

9.1 / 10 ( 8 votes )

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Currently you have JavaScript disabled. In order to post comments, please make sure JavaScript and Cookies are enabled, and reload the page. Click here for instructions on how to enable JavaScript in your browser.