Dieta nutritariańska – zasady, efekty, co jeść, a czego unikać

0
67

Dieta nutritariańska to jeden ze zdrowszych systemów żywienia. Została ona opracowana przez Joela Fuhrmana – amerykańskiego dietetyka i lekarza. Twórca diety doskonale zdaje sobie sprawę z konieczności spożywania produktów gęstych odżywczo, czyli zawierających witaminy i minerały. Zgodnie z jego filozofią dieta powinna nas odżywiać, a nie tylko umożliwiać schudnięcie (utrata wagi będzie efektem ubocznym całego procesu. Jakie są zasady diety nutritariańskiej? Jakich efektów możemy się spodziewać i ile będziemy na nie czekać?

Dieta nutritariańska – zasady

Dieta nutritariańska zakłada spożywanie produktów, które są dla nas pełnowartościowe – zawierają odpowiednie proporcje białek, tłuszczów i węglowodanów, a także potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminy i minerały. Produkty, które spożywamy na tej diecie dobierane są przy pomocy skali ANDI (skrót od Aggregate Nutrient Density Index), która umożliwia klasyfikowanie ich ze względu na wartość odżywczą.

W uproszczeniu można powiedzieć, że zależy nam na jedzeniu produktów, które mają najwięcej wartości odżywczych w przeliczeniu na jedną kilokalorię. Im dany produkt otrzymuje wyższy wynik na skali ANDI, tym częściej powinniśmy go spożywać.

Najniższe miejsca w skali ANDI zajmują produkty wysoko przetworzone – na przykład żywności typu fast food, słodycze, słodzone soki i napoje gazowane, dania typu instant. One nie są wartościowe dla naszego organizmu, a jednocześnie zawierają ogromne ilości kalorii. Joel Fuhrman zaleca, by wyeliminować je całkowicie, gdyż tylko zaśmiecają nasz organizm. Na czarnej liście powinien znaleźć się także alkohol, który jest jedynie źródłem pustych kalorii (osoby pijące wino ze względu za obecność w nim resweratrolu powinny zastąpić je winogronami lub postawić na suplementację).

świeży jarmuż na talerzuDo produktów, które zajmują najwyższe pozycje na skali ANDI zaliczamy zielone warzywa (na przykład szpinak, jarmuż, brokuły, sałata, kapusta, a także brukselka). Mają one niezwykle korzystny wpływ na nasz organizm, a jednocześnie zawierają tak mało kalorii, że możemy jeść je praktycznie bez ograniczeń (sprawdzą się jako „zapychacze” żołądka, gdy na diecie odczuwamy głód). Cenne z punktu widzenia diety nutritariańskiej są także pestki, orzechy i nasiona. W ich składzie znajduje się ogromna ilość odżywczych substancji, ale jednocześnie zawierają one bardzo dużo kalorii. Z tego względu zaleca się spożywanie ich w niewielkich ilościach.

Dieta nutritariańska podobnie jak dieta wegańska opiera się w dużej mierze na produktach pochodzenia roślinnego. Nie oznacza to jednak, że całkowicie eliminuje produkty odzwierzęce. Podczas jej stosowania możemy spożywać mięso, ryby i jaja. Podobnie jak na diecie wegańskiej zaleca się spożywanie warzyw strączkowych (pod warunkiem, że nie powodują u nas przykrych dolegliwości ze strony układu pokarmowego).

Na diecie nutritariańskiej możemy spożywać umiarkowane ilości produktów zbożowych (tych nieoczyszczonych) takich jak pełnoziarniste pieczywo, gruboziarniste kasze, niełuskany ryż. Bardzo ważne miejsce zajmują także zdrowe tłuszcze. W tym przypadku stawiamy na awokado, oliwę z oliwek, olej lniany.

Jedną z ważniejszych zasad diety nutritariańskiej jest spożywanie większości produktów w formie surowej. Na surowo jemy nawet w 75%, co niekiedy może być trudne do zrealizowania.

Dieta nutritariańska – jak zacząć?

Stosowanie diety nutritariańskiej może sprawić problemy wielu osobom. Jeżeli to tej pory opieraliśmy swoje menu o żywności wysoko przetworzoną i unikaliśmy warzyw, możemy mieć trudności z przejściem na surowe jedzenie. Co więcej wiele osób jest współcześnie uzależnionych od cukru. Twórca diety nutritariańskiej doskonale zdaje sobie sprawę jak wielkie trudności mogą napotkać osoby chcące ją wdrożyć. Z tego względu nie zachęca, żeby przechodzić na dietę z dnia na dzień. Znacznie lepiej sprawdza się stopniowej jej wprowadzanie. Warto zacząć od ograniczenia żywności wysoko przetworzonej (na początku ograniczamy ją tak, żeby stanowiła maksymalnie 10% wszystkich spożywanych produktów). Każdego dnia warto również wprowadzać do menu większe ilości warzyw.

W miarę jak nasze nawyki żywieniowe będą się poprawiać, łatwiej będzie wprowadzać kolejne zmiany.

Dla kogo jest dieta nutritariańska?

Dieta nutritariańska nie jest typową dietą odchudzającą (choć w wielu wypadkach umożliwia ona pozbycie się nadprogramowych kilogramów). Jest to system żywienia odpowiedni dla większości osób zdrowych (z wyłączeniem tych, którzy z jakichś przyczyn nie mogą jeść tak dużych ilości surowych produktów). Dr Fuhrman zastrzega, że osoby chorujące na cukrzycę przed zastosowaniem jego diety powinny skonsultować się z lekarzem (może być konieczna zmiana dawek leków). Nadzór lekarza jest konieczny przy nadciśnieniu tętniczym i innych chorobach układu sercowo-naczyniowego.

Dieta nutritariańska – na jakie efekty można liczyć?

Dieta nutritariańska może zapewnić nam naprawdę spektakularne efekty. Jej stosowanie przez dłuższy czas może nas uchronić przed wieloma poważnymi chorobami (w tym wszystkimi chorobami cywilizacyjnymi). Większość osób oprócz poprawy stanu zdrowia zauważa także poprawę samopoczucia (jest to wynik dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych substancji, a także stopniowego oczyszczania go z toksyn). Dzięki diecie nutritariańskiej zwiększymy swoją odporność na stres, ułatwimy zasypianie, poprawimy pamięć i koncentrację. Tego typu dieta może być stosowana w profilaktyce chorób neurodegeneracyjnych.

Dzięki diecie nutritariańskiej pozbędziemy się także nadwagi i otyłości. Jest ona dedykowana szczególnie osobom, które stale odczuwają głód, choć jedzą więcej niż wynosi ich zapotrzebowanie energetyczne. Bardzo często jest tak, że pomimo iż jemy bardzo dużo, odczuwamy silny głód, ponieważ nie dostarczamy naszemu organizmowi substancji, które go odżywiają. Przestawienie się na żywność gęstą odżywczo sprawi, że będziemy czuć się syci, pomimo zmniejszenia racji żywieniowych.

Dieta nutritariańska nie jest przeznaczona jedynie do okresowego stosowania. Z powodzeniem możemy praktykować ją nawet całe życie.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here