Dieta nordycka – zasady, wady i zalety, na jakie efekty można liczyć

0
25

Dieta nordycka uważana jest za jedną z najzdrowszych diet świata. Jej twórcy wzorowali się na tradycyjnym sposobie odżywiania Skandynawów. Na jakich zasadach opiera się dieta nordycka? Jakie efekty możemy dzięki niej uzyskać?

Czym jest dieta nordycka?

Dieta nordycka to sposób odżywiania, który stworzyli dr Arne Anstrup (naukowiec z Uniwersytetu Kopenhaskiego) i Claus Meyer (założyciel jednej z najlepszych duńskich restauracji). Dzięki diecie kopenhaskiej można nie tylko schudnąć, ale również poprawić stan swojego zdrowia. Dieta opiera się na produktach nieprzetworzonych, które stanowiły bazę tradycyjnej diety Skandynawów. Jej twórcy przekonują, że jest ona odpowiednia dla każdego. Wspiera ona funkcjonowanie mózgu i całego układu nerwowego. Ma również niezwykle pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Dzięki stosowaniu tej diety można rozwiązać problem nadwagi i otyłości, a także utrzymać prawidłową masę ciała.

Na jakich zasadach opiera się dieta nordycka?

W diecie nordyckiej najważniejsze wydaje się zmniejszenie ilości spożywanych produktów pochodzenia zwierzęcego (choć nie należy z nich rezygnować), a zwiększenie ilości produktów roślinnych.

Mięso powinno się spożywać maksymalnie trzy razy w tygodniu. Bardzo ważne jest, żeby było to mięso pochodzące z gospodarstw ekologicznych. Pozytywny wpływ na nasze zdrowie ma również dziczyzna. Oprócz mięsa zaleca się spożywanie ryb i owoców morza, które dostarczają nam niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu kwasów omega-3, a także witaminy D. Kwasy omega-3 wspierają naszą odporność, działają ochronnie na układ sercowo-naczyniowy, są też bardzo ważne dla naszego mózgu. Ryby i owoce morza warto jest spożywać często, ale nie w nadmiarze, gdyż współcześnie często są one zanieczyszczone metalami ciężkimi (najzdrowsze są małe ryby, które znajdują się na końcu łańcucha pokarmowego).

Podstawę diety nordyckiej stanowią warzywa i owoce (zdecydowanie warto jest postawić na produkty lokalne). Możemy spożywać zboża, rośliny strączkowe, a także orzechy, które są zasobne w witaminy, minerały i kwasy omega-3 (wybierajmy orzechy w łupinach).

Dieta nordycka dostarcza nam dużych ilości błonnika – w naszym menu nie powinno zabraknąć pełnoziarnistego pieczywa, gruboziarnistych kasz, niełuskanego ryżu, czy razowych makaronów. Tego typu produkty mają pozytywny wpływ na perystaltykę jelit. Warto zdawać sobie sprawę, że błonnik pomaga nam w utrzymaniu szczupłej sylwetki – w połączeniu z wodą zaczyna on pęcznieć, co sprawia, że po jego spożyciu odczuwamy sytość. Co więcej ogranicza on wchłanianie tłuszczów z pożywienia. Pomaga też oczyścić nasz organizm z toksyn i metali ciężkich.

Stawiamy na produkty lokalne, unikamy natomiast żywności wysoko przetworzonej. Rezygnujemy z dań typu fast food, słodyczy, słonych przekąsek, słodzonych soków i napojów gazowanych. Nie zaleca się spożywania alkoholu i takich produktów jak smalec, masło czy białe pieczywo.

Jakie zalety ma dieta nordycka?

Dieta nordycka ma wiele zalet. Przede wszystkim jest ona bezpieczna dla zdrowia, co sprawia, że będzie odpowiednia dla większości ludzi. Tego typu sposób żywienia może pomóc nam w uzyskaniu lub utrzymaniu szczupłej sylwetki. Nie ma tu mowy o liczeniu kalorii, jednak sama rezygnacja z produktów wysoko przetworzonych sprawia, że zaczynamy chudnąć. Jest to odchudzanie bezpieczne, gdyż dostarczamy naszemu organizmowi wszystkich składników odżywczych jakich potrzebuje.

Dieta nordycka jest odpowiednia dla kobiet, mężczyzn, dzieci, młodzieży. Szczególnie pozytywny jej wpływ docenią osoby uczące się i pracujące umysłowo (wspiera ona funkcjonowanie mózgu).

Dietą nordycką warto jest się zainteresować szczególnie w okresie jesienno-zimowym i wczesną wiosną, kiedy nasz organizm narażony jest na różnego rodzaju infekcje – wzmacnia ona odporność.

Tego typu dieta będzie odpowiednia dla osób chorujących na cukrzycę, czy choroby układu sercowo-naczyniowego. Warto stosować ją profilaktycznie, choć będzie się ona przyczyniła także do leczenia.

Dla wielu osób wielką zaletą jest fakt, że dieta nordycka nie jest restrykcyjna. Nie musimy liczyć kalorii, a produkty dozwolone są nie tylko smaczne, ale też pozwalają się najeść. Im bardziej urozmaicimy naszą dietę, tym lepiej.

Czy dieta nordycka ma jakieś wady?

Dieta nordycka uważana jest za jedną z najzdrowszych diet na świecie, niektórzy jednak dostrzegą w niej pewne wady. Przede wszystkim nie będzie ona odpowiednia dla wegan i wegetarian. Choć nie zakłada ona jedzenia dużych ilości mięsa – jest ono w niej ważnym źródłem białka i wielu substancji odżywczych.

Dla wielu osób poważnym problemem są koszty związane ze stosowaniem tego typu diety. Bazuje ona na produktach lokalnych, mięsie pochodzącym z hodowli ekologicznych. Za tego typu produkty trzeba niestety zapłacić. Są to jednak wydatki, które bardzo szybko się nam zwracają.

Stosowanie diety nordyckiej może być kłopotliwe dla osób zapracowanych lub tych, które nie lubią gotować. Choć nie wymaga ona przygotowywania wymyślnych potraw, należy liczyć się z utratą czasu przeznaczonego na zakupy i gotowanie. Być może rozwiązaniem w takiej sytuacji jest skorzystanie z usług firmy cateringowej, która oferuje dietę nordycką. Jej zamówienie jest jednak dość kosztowne i nie każdy może sobie na to pozwolić.

Dla osoby mieszkającej w Polsce pewnym problemem może być dostęp do dobrej jakości ryb. Niestety ryby dostępne na naszym rynku często są wątpliwej jakości. Zanim zdecydujemy się na przygotowanie jakiejś ryby, dobrze jest się upewnić, czy jest ona wolna od zanieczyszczeń, sprawdzić, czy nie może nam ona zaszkodzić.

Dieta nordycka nie będzie odpowiednia dla części osób odchudzających się. Szczególnie dla tych, które mają skłonności do kompulsywnego objadania się. Dla takich osób sygnał, że nie ma ograniczeń kalorycznych może oznaczać, że będą one jeść bez opamiętania. Niestety w ten sposób nie uda się schudnąć i można sobie zaszkodzić nawet na najzdrowszej diecie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here