Dieta bezglutenowa – zasady, dla kogo, wady diety bezglutenowej

0
10
żywność bez glutenu

Nie da się ukryć, że dieta bezglutenowa w ostatnich latach stała się bardzo modna. Jest ona jedynym odpowiednim sposobem żywienia dla osób chorych na celiakię. Czy dla innych również jest ona zdrowa? Jakie są zalety diety bezglutenowej, a jakie są jej wady?

Kiedy warto stosować dietę bezglutenową?

kobieta, pieczywo, celiakiaDieta bezglutenowa jest dedykowana przede wszystkim osobom chorym na celiakię, czyli nietolerancję glutenu. Gluten to nic innego jak białko obecne w ziarnach pszenicy, jęczmienia, żyta i owsa. Spożycie glutenu przez osobę chorą prowadzi do wystąpienia reakcji alergicznej, która jednak różni się znacznie od typowej alergii pokarmowej. W zależności od konkretnego organizmu celiakia może objawiać się inaczej – najczęstsze reakcje organizmu to anemia, występowanie krwawień, nieregularne miesiączki lub ich brak, impotencja, skurcze lub zanik mięśni, dotkliwe bóle kości i stawów. Po spożyciu glutenu na skórze osoby chorej mogą pojawić się obrzęki, stany zapalne. Może ona również odczuwać mrowienie w nogach. W skrajnych wypadkach celiakia wywołuje padaczkę. Gluten niszczy kosmki jelitowe. Jako, że są one odpowiedzialne za wchłanianie składników odżywczych z pokarmów, dochodzi do niedożywienia. Dotychczas nie wynaleziono lekarstwa na celiakię, dlatego jedyną szansą na sprawne funkcjonowanie organizmu jest całkowite wyeliminowanie produktów zawierających gluten z menu.

Osoby, które zdecydują się na stosowanie diety bezglutenowej rezygnują z ogromnej ilości produktów spożywczych dostępnych w sklepach. Często prowadzi to do zmniejszenia masy ciała, co w niektórych przypadkach jest sytuacją pozytywną.

Stosowanie diety bezglutenowej pozwala przyspieszyć leczenie grzybicy ogólnoustrojowej, które w szczególnie trudnych przypadkach może trwać nawet kilka lat.

Produkty bezglutenowe charakteryzują się zazwyczaj bardzo wysoką jakością. Regularne ich spożywanie pozytywnie wpływa na stan naszego zdrowia. Wyeliminowanie glutenu sprawia również, że zaczynamy odkrywać nowe smaki.

Wady diety bezglutenowej

Kiedy zaczynamy stosować modną dietę bezglutenową, rezygnujemy z większości zbóż, a co za tym idzie również z ich prozdrowotnych właściwości. Jeżeli nie jest to uzasadnione nietolerancją wydaje się bezsensowne. Zarówno pszenica, jak i żyto, a także owies są cennym źródłem witamin z grupy B. W ich składzie znajdziemy spore ilości błonnika, który ułatwia trawienie, częściowo hamuje wchłanianie się tłuszczów z pożywienia, pomaga w wydalaniu toksyn z organizmu, przyczynia się też do obniżenia stężenia złego cholesterolu we krwi. Dodatkowo obecność pewnych ilości glutenu reguluje poziom trójglicerydów i ciśnienie krwi. Białko to jest pożywką dla dobrych bakterii w jelitach, przez co pośrednio przyczynia się do zwiększenia odporności naszego organizmu. Zazwyczaj kiedy rezygnujemy z glutenu, zaczynamy spożywać mniejsze ilości błonnika, co nie jest korzystne dla naszego organizmu.

Stosując dietę bezglutenową mamy znacznie mniejszy wybór jeżeli chodzi o przygotowanie posiłków. Musimy również uważnie studiować etykiety produktów spożywczych, gdyż wiele z nich zawiera śladowe ilości glutenu. Dla wielu osób dieta bezglutenowa będzie po prostu nudna. Co więcej na każdym kroku będą one spotykały ograniczenia żywieniowe.

Dla niektórych problemem będzie również konieczność rezygnacji ze stołowania się na mieście. Niezależnie od tego do jakiej restauracji pójdziemy, najprawdopodobniej serwowane w niej dnia będą zawierały przynajmniej śladowe ilości glutenu. Jest to szczególnie trudne dla osób, które dużo pracują i nie mają możliwości zjedzenia wszystkich posiłków w domu.

Dieta bezglutenowa należy do diet długotrwałych. W przypadku osób cierpiących na celiakię, należy stosować ją nawet przez całe życie. Nawet niewielkie odstępstwo żywieniowe spowoduje gwałtowny nawrót objawów.

Warto zdawać sobie, że dieta bezglutenowa ma wpływ na nasz organizm nawet wówczas, kiedy nie jesteśmy chorzy na celiakię. Jeżeli na długi czas zrezygnujemy ze spożywania glutenu, a następnie do niego wrócimy, powinniśmy liczyć się z negatywnymi reakcjami ze strony układu pokarmowego, nawet jeżeli wcześniej nie występowały. W sytuacji, kiedy będą one bardzo dotkliwe, możemy być skazani na dietę bezglutenową.

Decydując się na dietę, na przykład na dietę bezglutenową, nie powinniśmy kierować się modą. Nawet jeśli często słyszymy, że gluten jest szkodliwy, zadajmy sobie pytanie – czy dla nas również. W Polsce jest około czterysta tysięcy ludzi cierpiących na celiakię. Im gluten rzeczywiście zaszkodzi, jednak przytłaczająca większość osób nie odczuje negatywnych aspektów jego spożywania.

Jeżeli nie cierpimy na celiakię, a nasz budżet jest ograniczony, nie powinniśmy rezygnować w owsa, pszenicy czy żyta. Zboża te są bardzo pożywne, smaczne, a dodatkowo tanie, dlatego dobrze jest, kiedy zajmują ważne miejsce w naszej kuchni. Produkty bezglutenowe w wielu wypadkach pochodzą z gospodarstw ekologicznych, co jest jak najbardziej pozytywne, jednak wiąże się z odpowiednio wyższą ceną.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here