Chrom – charakterystyka, znaczenie dla zdrowia, chrom na odchudzanie, nadmiar i niedobór, źródła chromu w żywności

0
6

Chrom jest pierwiastkiem, który jest nam niezbędny dla zachowania zdrowia. Współcześnie dużo mówi się o nim w kontekście odchudzania – może przyspieszać proces spalania tkanki tłuszczowej. Jakie jeszcze właściwości ma chrom? Czy można go przedawkować? Jakie są konsekwencje niedoboru tego pierwiastka w naszym organizmie? Jakie produkty spożywcze są szczególnie zasobne w chrom?

Co to jest chrom?

Chrom to pierwiastek chemiczny, który został odkryty przez Louisa Nicolasa Vauqellina w 1797 roku. Jest on zaliczany do grupy metali przejściowych. Chrom jest mikroelementem niezbędnym człowiekowi do życia. W ludzkim organizmie pełni on wiele ważnych funkcji. Jest on potrzebny między innymi do metabolizmu glukozy i tłuszczów. Jego obecność sprawia, że zapotrzebowanie organizmu na insulinę się zmniejsza, przez co spada apetyt na słodycze. Jest on bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia, gdyż obniża stężenie złego cholesterolu i podnosi stężenie cholesterolu dobrego. Chrom poprawia przemianę materii, dlatego jest składnikiem wielu suplementów diety przyspieszających procesy odchudzania. Pierwiastek ten ma również korzystny wpływ na układ kostny – współcześnie uważa się, że może on chronić przed rozwojem osteoporozy. Zarówno niedobór, jak i nadmiar chromu mają negatywny wpływ na ludzkie zdrowie. Jeżeli chodzi o źródła w żywności – znajdziemy go w produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.

Chrom – właściwości prozdrowotne

Osoby, które chcą jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem powinny zadbać, żeby w ich diecie nie zabrakło chromu.

Pierwiastek ten bierze udział w metabolizmie cukrów i tłuszczów. Aktywuje także enzymy, które biorą udział w utrzymaniu właściwej struktury białek i kwasów nukleinowych.

Chrom ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego – uspokaja nas, pomaga także złagodzić bóle głowy. 

Jest on w stanie przyspieszyć przemianę materii, obniżyć poziom cukru we krwi. Jest ważny dla układu sercowo-naczyniowego, gdyż zapewnia odpowiedni profil lipidowy.

Zapobiega on nadmiernemu wydalaniu wapnia wraz z moczem, co sprawia, że zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na osteoporozę.

Chrom na odchudzanie

płaski brzuch, centymetrOsoby, które kiedykolwiek szukały suplementów diety wspomagających odchudzanie z pewnością zauważyły, że często mają one w swoim składzie chrom. Jest on bardzo ważny dla szczupłej sylwetki, gdyż skutecznie przyspiesza przemianę materii. Stabilizuje on poziom cukru we krwi, dzięki czemu nie doświadczamy ataków głodu. W efekcie unikamy podjadania pomiędzy posiłkami, co zdecydowanie ułatwia zrzucenie nadprogramowych kilogramów.

Jednocześnie należy zdawać sobie sprawę, że sama suplementacja chromu nie sprawi, że schudniemy. Ten pierwiastek może nieco nam pomóc, jednak nie jest w stanie zastąpić diety i aktywności fizycznej. Pamiętajmy, że błędem jest przyjmowanie go w dużych ilościach, w celu przyspieszenia odchudzania. Nie schudniemy szybciej. Co więcej spożywanie nadmiernych ilości chromu jest niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Chrom w profilaktyce cukrzycy

dieta w profilaktyce cukrzycyPrzyjmowanie chromu może być pomocne w profilaktyce cukrzycy. Współcześnie uważa się, że chroni on przed rozwojem cukrzycy typu II, gdyż jest w stanie obniżać poziom glukozy we krwi.

Pierwiastek ten wzmacnia działanie insuliny, która jest hormonem umożliwiającym transport glukozy do wnętrza wszystkich naszych komórek.

Kiedy w naszym organizmie brakuje chromu, poziom cukru we krwi gwałtownie spada, co sprawia, że zaczynamy odczuwać niepohamowany apetyt na słodycze. Uleganie tej pokusie jest niebezpieczne dla zdrowia, jak i szczupłej sylwetki.

Istnieją badania, które sugerują, że chrom może być bardzo pomocny również w leczeniu cukrzycy insulinozależnej – przyczynia się on do obniżenia poziomu glukozy na czczo, wzrostu tolerancji glukozy, a także obniżenia poziomu insuliny.

Wpływ chromu na układ krążenia

Prawidłowy poziom chromu w ludzkim organizmie jest jednym z warunków sprawnego funkcjonowania układu krążenia. Chrom jest tak ważny, gdyż jest w stanie obniżać poziom złego (frakcja LDL) cholesterolu we krwi, a zwiększać stężenie cholesterolu dobrego (frakcja HDL). Dzięki tym właściwościom chroni on przed zachorowaniem ma miażdżycę, a także inne choroby układu krążenia.

Co więcej pierwiastek ten stymuluje syntezę kwasów tłuszczowych, jest również odpowiedzialny za transport aminokwasów do komórek.

Chrom w profilaktyce osteoporozy

Przyjmowanie chromu jest zalecane kobietom w okresie menopauzy i później, gdyż w tym czasie znacznie zwiększa się ryzyko zachorowania na osteoporozę. Pierwiastek ten ma korzystny wpływ na układ kostny przede wszystkim dlatego, że chroni przed nadmierną utratą wapnia. Jak wiadomo jednym z czynników przyczyniających się do rozwoju osteoporozy jest stosowanie diety charakteryzującej się niską podażą wapnia.

Niedobór chromu

Niedobory chromu są niebezpieczne dla naszego organizmu. Szczególnie narażone są na nie osoby intensywnie uprawiające sport, ciężko pracujące fizycznie, stosujące dietę charakteryzującą się wysoką zawartością tłuszczów, odchudzające się, nadużywające alkoholu, cierpiące na choroby układu pokarmowego i choroby nerek.

Objawy niedoborów chromu są mało charakterystyczne, dlatego często mija dużo czasu zanim zdamy sobie z nich sprawę. Typowe objawy to zwiększenie poziomu cukru we krwi, bóle głowy, rozdrażnienie, chroniczne zmęczenie, ataki lękowe, podniesienie poziomu złego cholesterolu.

Pamiętajmy, że wchłanianie chromu zmniejsza się, kiedy spożywamy go w towarzystwie produktów zawierających związki fosforowe, tłuszcze i wapń. Nie należy rezygnować z produktów zawierających wapń, jednak dobrze jest spożywać je w oddzielnym posiłku.

Jeżeli chcemy poprawić przyswajalność tego pierwiastka, przyjmujmy go razem z produktami bogatymi w witaminę C.

Czy chrom można przedawkować?

Przedawkowanie chromu z pewnością nie przydarzy się nam, jeśli jego źródłem będą tylko i wyłącznie produkty spożywcze. Jednocześnie może dojść do takiej sytuacji w wyniku niekontrolowanej suplementacji. Warto zdawać sobie sprawę, że nadmiar chromu jest dla nas bardziej niebezpieczny niż jego niedobór. Może on uszkodzić DNA, a także zwiększyć prawdopodobieństwo rozwoju nowotworu.

Jakie produkty spożywcze zawierają najwięcej chromu?

Przeciwnicy suplementacji chromu podkreślają, że jest on obecny w wielu produktach spożywczych dlatego dobrze zbilansowana dieta może niemal całkowicie uchronić nas przed jego niedoborami.

Chrom jest obecny między innymi w drożdżach, pełnoziarnistym pieczywie, gruboziarnistych kaszach, owocach morza, chudym mięsie (tu szczególnie polecane jest mięso indyka i kurczaka). Pokaźne jego ilości znajdziemy również w kakao, wędzonym łososiu, czy szpinaku.

Znacznych ilości chromu dostarcza nam czekolada – zarówno mleczna, jak i gorzka. Jednak osoby odchudzające się powinny z niej zrezygnować lub spożywać ją z umiarem.

Dzienne zapotrzebowanie człowieka na chrom w polskich normach żywienia nie zostało jak dotąd ustalone.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here