Bóle kręgosłupa – przyczyny, jak pozbyć się dolegliwości bólowych

0
12

Bóle kręgosłupa są problemem osób w różnym wieku, niezależnie od tego, czy pracują fizycznie, czy też większość dnia spędzają przed komputerem. Co robić, kiedy ból pleców nie pozwala nam normalnie funkcjonować? Czy leki przeciwbólowe zawsze są nam niezbędne?

Bóle kręgosłupa – przyczyny

Większość osób, które ukończyły piećdziesiąty rok życia cierpi na zwyrodnienia kręgosłupa. Problem ten dotyczy również ludzi znacznie młodszych. Często zdarza się, że dolegliwości kręgosłupa są wynikiem pracy w niewłaściwej pozycji. Dla naszych pleców niesprzyjająca jest zarówno długotrwała praca w pozycji stojącej, jak i siedzącej. Niestety większość z nas nie może pozwolić sobie na zmianę pracy, czy też rezygnację z niej.

Jeżeli dolegliwości bólowe powtarzają się regularnie – zdecydowanie warto udać się do lekarza. Mogą być one symptomem wypadnięcia dysku, a nawet osteoporozy. Jedną z przyczyn bólu mogą być także zwyrodnienia stawów.

Warto zdawać sobie sprawę, że często sami przyczyniamy się do chorób kręgosłupa. Współcześnie wielu ludzi prowadzi bardzo wygodny styl życia, co niekoniecznie sprzyja zdrowiu naszych pleców. Wielu z nas chodzi bardzo mało. Zazwyczaj przemieszczamy się samochodem lub korzystamy z komunikacji miejskiej, czas wolny spędzamy w pozycji siedzącej przed telewizorem lub laptopem. Choć wygodne, nie jest to korzystne z punktu widzenia zdrowia kręgosłupa.

Niski poziom aktywności fizycznej sprawia, że w naszym organizmie brakuje mięśni, które stanowiłyby naturalną podporę dla kręgosłupa. W dłuższej perspektywie czasu również dieta przyczynia się do wystąpienia dolegliwości bólowych – niebezpieczny dla naszych kości jest szczególnie niedobór witaminy D3.

Ból pleców dopada nas niekiedy rano, gdy całą noc przespaliśmy na niewygodnym materacu lub w niewłaściwej pozycji.

Jak dbać o kręgosłup w pracy?

Jako, że siedząca praca jest jedną z przyczyn dolegliwości związanych z kręgosłupem, warto zastanowić się nad tym, co można w niej zmienić, żeby ten problem zminimalizować. Co ciekawe jest ona bardziej niebezpieczna niż praca fizyczna związana z dźwiganiem ciężkich przedmiotów, gdyż ta druga prowadzi do wzmocnienia mięśni i więzadeł.

Dobrym pomysłem wydaje się unikanie długotrwałego siedzenia w jednej pozycji. Powinniśmy robić sobie przerwy w pracy. Nie muszą być one długie – wystarczy pięć minut w innej pozycji, żeby poczuć się lepiej. Przerwy są korzystne nie tylko dla naszych pleców, ale też dla mózgu – dzięki nim poprawia się koncentracja.

Kilka razy w ciągu dnia dobrze jest zrobić kilka ćwiczeń rozciągających – silne mięśnie są ważne, gdyż tworzą podtrzymujący gorset dla kręgosłupa.

Jeżeli większość czasu pracujemy przy komputerze, nie musimy robić tego w pozycji siedzącej. Wartym rozważenia pomysłem jest zakup biurka z regulowaną wysokością. Pozwoli nam ono na naprzemienną stojącą i siedzącą pracę, co będzie ogromną ulgą dla naszych pleców.

Zdecydowanie warto poświęcić nieco czasu na wybór wygodnego fotela biurowego. Powinien on posiadać regulację wysokości i kąta nachylenia. Istotne są podłokietniki i oparcie na pod głowę.

Zmiana stylu życia

kobieta, sport, metabolizmDla naszego kręgosłupa liczy się również to, co robimy po pracy. Zdecydowanie lubi on, kiedy jesteśmy w ruchu, dlatego codzienne granie w gry komputerowe i wielogodzinne oglądanie telewizji to nie jest najlepszy pomysł, jeżeli chcemy zadbać o swoje zdrowie.

Nasze plecy bardzo skorzystają na wprowadzeniu w plan dnia regularnej aktywności fizycznej. Nie musi być ona bardzo intensywna. Całkowicie wystarczy lekki lub umiarkowany wysiłek. Najlepiej jest ćwiczyć co drugi dzień. Jednocześnie zadbajmy o to, żeby jedynym uprawianym przez nas sportem nie było pływanie. Daje nam ono wiele korzyści, jednak nie wzmacnia stawów.

Dobrze jest wykonywać różne aktywności i być cały czas w ruchu. Jednocześnie, jeżeli do tej pory prowadziliśmy całkowicie siedzący tryb życia, nie powinniśmy przesadzać ze sportem. Osoba o bardzo słabej kondycji fizycznej powinna zacząć od mało forsownych ćwiczeń, w przeciwnym wypadku może nabawić się poważnych problemów z kręgosłupem. Bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie do treningów – każdy powinien zaczynać się rozgrzewką. Istotne jest też posiadanie odpowiedniego obuwia i stroju sportowego. Na początku dobrze jest skorzystać z pomocy doświadczonego trenera, który podpowie nam jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia. Niewłaściwa technika jest jeszcze bardziej niebezpieczna dla naszego ciała niż brak ruchu.

Nie bez znaczenia jest też sposób w jaki się odżywiamy. Choć skutki nieprawidłowej diety nie pojawią się od razu, w dłuższej perspektywie czasu może ona doprowadzić do tak niebezpiecznych chorób jak osteoporoza. Należy unikać restrykcyjnych diet, które nie zaspokajają zapotrzebowania naszego organizmu na ważne związki odżywcze.

Kiedy ból już się pojawi…

Kiedy doświadczamy silnego, niekiedy nawet paraliżującego bólu pleców, często odruchowo sięgamy po tabletki przeciwbólowe. Niestety regularne ich przyjmowanie nie jest korzystne dla naszego zdrowia.

Gdy odczuwamy silny ból, dobrze jest wziąć gorącą kąpiel, gdyż ciepło ma przeciwbólowy i przeciwzapalny wpływ na nasz organizm. Do kąpieli dobrze jest dodać olejki eteryczne, które pomogą nam się jeszcze bardziej rozluźnić.

Również zimne kompresy mogą przyczynić się do uśmierzenia dolegliwości bólowych. Do bolącego miejsca możemy przyłożyć kompres nasączony zimną wodą, ewentualnie kostki lodu.

Jeżeli tylko jesteśmy w stanie, spróbujmy wykonać ćwiczenia rozciągające. Początkowo mogą sprawiać nam ból, jednak po pewnym czasie przyczynią się do rozluźnienia mięśni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here