Dieta na kaca – co jeść i pić, żeby zmniejszyć przykre objawy nadużycia alkoholu

0
1
mężczyzna na kacu

Po wypiciu zbyt dużej ilości alkoholu pojawiają się u nas złe samopoczucie i przykre dolegliwości zdrowotne. Jest to kac. Warto zdawać sobie sprawę, że istnieje wiele sposobów, żeby złagodzić jego objawy. Jednym z nich jest odpowiednia dieta. Przekonajmy się co jeść, kiedy cierpimy z powodu kaca.

Czym jest kac?

Kac to nic innego jak złe samopoczucie, które pojawia się na drugi dzień po spożyciu zbyt dużej ilości alkoholu lub wymieszaniu różnych trunków. Obecnie nie jesteśmy w stanie podać jednej przyczyny kaca. Uważa się, że winna może być hipoglikemia, czyli stan, w którym poziom glukozy we krwi spada poniżej bezpiecznej granicy. Inne przyczyny to odwodnienie organizmu, niedobór glutaminy, zatrucie aldehydem octowym, czy choćby niedobór witaminy B12. Kac sprawia, że odczuwamy wzmożone pragnienie, niekiedy bardzo silne bóle głowy, światłowstręt, ogólne osłabienie organizmu, dreszcze, nadmiernie się pocimy, mamy drgawki, nie możemy utrzymać równowagi. Inne charakterystyczne objawy kaca to brak apetytu lub wręcz przeciwnie – nadmierny apetyt, niższa tolerancja hałasu, apatia, uczucie rozbicia, rozdrażnienie, stany depresyjne.

Jak powinna wyglądać dieta, która wyleczy kaca?

Jeżeli należymy do grupy osób, która na drugi dzień po nadmiernym spożyciu alkoholu odczuwa wstręt do jedzenia, prawdopodobnie trudno nam sobie wyobrazić, że przykre dolegliwości ustąpią dzięki specjalnej diecie. Niemniej jednak warto spróbować.

O jedzeniu dobrze jest pomyśleć również przed imprezą – odpowiednie menu może sprawić, że kac wcale się nie pojawi lub jego objawy będą łagodniejsze. Należy bezwzględnie trzymać się zasady nie picia na pusty żołądek. Idealny posiłek przed imprezą powinien obfitować w białka i zdrowe tłuszcze. Doskonałą propozycją jest pierś z kurczaka z dodatkiem ryżu lub ryba z warzywami i kaszą.

Kiedy następnego dnia po imprezie odczuwamy objawy kaca, zacznijmy od nawodnienia organizmu. Jest to konieczny warunek, żebyśmy poczuli się lepiej. Dobrym wyborem jest niegazowana woda mineralna (wybierajmy te wysoko zmineralizowane), a także sok pomidorowy, który zawiera duże ilości potasu. Wypicie dużej ilości alkoholu powoduje wypłukanie z naszego organizmu witamin i minerałów, dlatego trzeba jak najszybciej je uzupełnić. Dobrym pomysłem jest także zażycie dobrej jakości suplementu diety zawierającego komplet witamin i minerałów – szczególnie zależy nam na:

  • witaminie C,
  • witaminach z grupy B,
  • potasie,
  • magnezie,
  • sodzie.

Pierwszy posiłek po zakrapianej alkoholem imprezie powinien obfitować w tłuszcze. Jest to czas, kiedy możemy pozwolić sobie na jajecznicę smażoną na boczku lub kiełbasie (jajka zawierają cysteinę, która pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu). Dobrą propozycją na obiad jest natomiast:

  • rosół,
  • zupa pomidorowa,
  • żurek,
  • czy zupa ogórkowa.

W sytuacji, gdy po imprezie odczuwamy mdłości, lepiej jest zrezygnować z tłustych smażonych potraw, gdyż nasilą one jedynie przykre dolegliwości. Nawet jeżeli odczuwamy wstręt do jedzenia, zdecydujmy się na bułkę z masłem.

Dzień po zabawie nie powinniśmy odmawiać sobie warzyw i owoców, które są zasobne w witaminy i minerały, których akurat teraz brakuje nam najbardziej. Dobrym wyborem jest kakao i kasza gryczana, gdyż zawierają one spore ilości dobrze przyswajalnego magnezu. Warto jest sięgnąć po imbir, gdyż posiada on właściwości zapobiegające nudnościom i wymiotom. Pozytywne efekty uzyskamy również dzięki spożywaniu żeń-szenia, ponieważ obniża on stężenie alkoholu we krwi.

Kac – inne zalecenia

W leczeniu kaca pomogą nam także niektóre zioła. Warto zainteresować się zwłaszcza:

  • tymiankiem,
  • szałwią,
  • tarczycą bajkalską,
  • a także dziurawcem.

W przypadku bardzo silnego bólu głowy można sięgnąć po leki przeciwbólowe takie jak aspiryna lub ibuprom. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że mogą one dodatkowo podrażnić żołądek.

W zmniejszeniu dolegliwości towarzyszących nadmiernemu spożyciu alkoholu pomogą ćwiczenia fizyczne. Podczas aktywności fizycznej zaczynamy się pocić, co sprawia, że toksyny są szybciej usuwane z naszego organizmu. Dodatkowo przyspiesza ona przemianę materii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here