Zajadanie stresu – jak sobie radzić z tym problemem

0
9
zestresowana kobieta i tort

Stresowe sytuacje nie pozostają bez wpływu na to jak odżywia się większość z nas. Kiedy jesteśmy narażeni na silny stres, a jednocześnie nie możemy w danym momencie podjąć żadnych działań, często zaczynamy jeść, żeby złagodzić silne napięcie. Są ludzie, którzy reagują zupełnie inaczej – nie są w stanie nic przełknąć. Obydwie te postawy są nieprawidłowe. Kiedy stres mija zostajemy z nadprogramowymi kilogramami, w drugim wypadku nasz organizm jest tak wycieńczony, że zaczynamy chorować. Jak radzić sobie ze stresem i uniknąć takich sytuacji?

Zajadanie stresu

Problem zajadania stresu jest w naszym społeczeństwie powszechny. Zaczynamy jeść, kiedy doświadczamy silnego napięcia psychicznego, a jednocześnie nie mamy możliwości podjęcia działań, które pomogą nam wyjść z kłopotliwej sytuacji. Dzieje się tak na przykład, kiedy czekamy na wyniki badań lub egzaminów. Nie możemy zrobić nic, żeby otrzymać je szybciej, więc pocieszamy się jedzeniem.

Zajadanie stresu często ma źródła w odległej przeszłości. Kiedy sięgniemy pamięcią do naszego dzieciństwa, prawdopodobnie okaże się, że podczas wyjątkowych okazji rodzice i dziadkowie częstowali nas słodyczami lub zabierali do restauracji typu fast food. Słodycze mogły być formą pocieszenia lub nagrodą. Zawsze jednak kojarzyły się nam bardzo pozytywnie. Jako dorośli ludzie odruchowo sięgamy po nie, kiedy chcemy poczuć się lepiej.

Niestety to dobre samopoczucie trwa tylko chwilę. Po zjedzeniu słodyczy do naszej krwi trafia duża ilość cukru, co wywołuje uczucie euforii i spokoju. Jednak poziom cukru bardzo szybko się obniża, co wywołuje w nas niepokój i rozdrażnienie. W efekcie sięgamy po kolejną porcję.

Jeżeli stresująca sytuacja trwa dłużej, możemy znacznie przybrać na wadze. Paradoksalnie, kiedy pierwotny stres mija, doświadczamy kolejnego – tym razem związanego z naszym wyglądem, tym, że nie możemy dopiąć się w ulubione spodnie. Zajadanie stresu nie służy również naszemu zdrowiu. Objadanie się jest szkodliwe zarówno dla układu krążenia, jak i mózgu.

Kiedy stres sprawia, że nie możemy nic przełknąć

Pewna grupa ludzi reaguje na sytuacje stresowe zupełnie inaczej. Kiedy odczuwają oni silny stres i nie mają w danym momencie żadnego wpływu na swoją sytuację, nie są w stanie nic przełknąć. Ściskanie w żołądku często powiązane jest z drażliwością. Jeżeli stan ten trwa dłużej, organizm pozbawiony witamin i minerałów, które są niezbędne dla utrzymania zdrowia. Osoby, które mają problemy z odżywianiem w stresowych sytuacjach, bardzo chudną, ich cera jest ziemista, włosy zaczynają wypadać. Niezmiernie często zdarza się, że kiedy źródło stresu ustaje, zaczynamy chorować. Osłabiony i wyniszczony organizm jest bardzo podatny na wszelkiego rodzaju infekcje.

Jak radzić sobie ze stresem?

Zarówno pierwszy, jak i drugi przypadek negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Żeby zniwelować problemy z odżywianiem, należy nauczyć się walczyć ze stresem.

Największą rolę ma nasze podejście do stresowych sytuacji. Tym, co charakteryzuje osoby wykazujące zwiększoną odporność na stres to zajmowanie się jedynie tymi sprawami, na które mają wpływ. Jeżeli wiedzą one, że zrobiły już wszystko, co było możliwe i w tej chwili sytuacja nie jest już zależna od nich, po prostu przestają się nią zajmować. Nie myślą o niej do momentu, kiedy będą mogły znowu podjąć działanie. Być może wydaje się to trudne, jednak liczne przykłady pokazują, że jest to jak najbardziej możliwe.

Duże znaczenie w reagowaniu na sytuacje stresowe jest nasze podejście do życia. Jeżeli uważamy, że cały świat i wszyscy ludzie sprzysięgli się przeciwko nam, będziemy odczuwać silny stres staje. Optymiści, którzy uważają, że każda negatywna sytuacja jest tylko po to, żeby ich czegoś nauczyć, radzą sobie w życiu znacznie lepiej.

kobieta z karimatąPodejście do świata to podstawa, jednak możemy zrobić jeszcze coś, co pomoże nam zwalczyć stres. Doskonałym panaceum na stresowe sytuacje jest aktywność fizyczna. Zamiast kompulsywnie się objadać wybierzmy się na rower, na basen, możemy również biegać i ćwiczyć na siłowni. Ważne jest, żeby podejmowana aktywność sprawiała nam przyjemność. Ćwiczenia pozwolą nam się czymś zająć i są znacznie lepsze od biernego oczekiwania na to, co przyniesie los. Z drugiej strony natomiast aktywność fizyczna sprawia, że w naszym organizmie wytwarzane są endorfiny, zwane również hormonami szczęścia. Godzina ćwiczeń dziennie sprawi, że będziemy czuć się szczęśliwsi, a dodatkowo zredukujemy poziom stresu.

Osoby, które w sytuacjach stresowych nie mogą jeść powinny zdecydować się na ćwiczenia, które poprawią ich apetyt.

Tym, co również może nam pomóc w opanowaniu problemów z jedzeniem w sytuacjach stresowych jest wprowadzenie regularnych posiłków. Jeżeli codziennie jemy obiad, śniadanie i kolację o stałych porach, prawdopodobnie łatwiej będzie nam coś zjeść nawet jeżeli jesteśmy bardzo zdenerwowani. Osoby, które odżywiają się regularnie unikną w ten sposób ciągłego podjadania, gdyż ich organizm będzie przyzwyczajony jedynie do jedzenia w określonych porach.

W sytuacjach silnego stresu bezcenne jest posiadanie hobby, które pozwala nam zapomnieć o stresie. Może być to cokolwiek – od malowania, przez śpiewanie, po naprawianie sprzętów elektronicznych.

Jeżeli odczuwany przez nas stres jest zbyt silny i nie możemy sobie z nim poradzić, warto poszukać wsparcia. W przypadku, kiedy rozmowy z rodziną lub przyjaciółmi nie przynoszą efektów, dobrze jest skorzystać z pomocy psychologa. W wielu wypadkach nawet lepiej jest, kiedy naszym problemem zajmie się niezwiązany z nami specjalista. Jego przewaga polega na tym, że jest on w stanie spojrzeć na naszą sytuację z boku, a tym samym znaleźć rozwiązanie, o którym nasi bliscy nawet by nie pomyśleli.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here