Woda gazowana czy niegazowana – którą wybrać podczas odchudzania

0
6

Picie wody ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu. Bez niej nie jest on w stanie prawidłowo funkcjonować. O wodzie dużo mówi się również w kontekście diet odchudzających. Niezależnie od tego jaki jest nasz jadłospis, dietetyk zaleca nam pić co najmniej dwa litry wody dziennie. Zazwyczaj wspomina się o wodzie niegazowanej. Czy jest ona lepsza od tej gazowanej? Która będzie bardziej odpowiednia podczas diety redukcyjnej?

Dlaczego osoba odchudzająca się musi pamiętać o nawodnieniu organizmu?

Każdy człowiek, niezależnie od tego, czy akurat się odchudza czy nie, potrzebuje wody. Znajdziemy o niej wzmianki w najnowszej piramidzie żywienia. Warto zdawać sobie sprawę, że woda jest dla nas równie ważna, o ile nie ważniejsza niż zdrowa żywność. Bez jedzenia jesteśmy w stanie przetrwać wiele tygodni, natomiast bez wody będziemy żyć maksymalnie kilka dni. Woda jest nam niezbędna do wszystkich procesów życiowych, dzięki niej nasz organizm sprawnie pozbywa się toksyn.

Na diecie redukcyjnej ma ona szczególnie duże znaczenie, gdyż nie zawiera kalorii. Możemy pić ją bez ograniczeń, przez co oszukujemy głód. Co ważniejsze woda umożliwia sprawne spalanie tkanki tłuszczowej. Kiedy nie dostarczamy naszemu organizmowi wystarczającej ilości wody, utrata zbędnych kilogramów przebiega znacznie wolniej.

W diecie osoby odchudzającej się nie może zabraknąć błonnika, który pęcznieje w żołądku i zapewnia długotrwałe uczucie sytości. Dzięki jego obecności jesteśmy w stanie uniknąć podjadania pomiędzy posiłkami. Dodatkowo umożliwia on sprawne funkcjonowanie układu trawiennego. Musimy jednak pamiętać, że błonnik spełnia swoje funkcje tylko w obecności wody. W kontakcie z nią zaczyna zwiększać swoją objętość.

Jaką wodę wybrać – gazowaną czy niegazowaną?

Większość dietetyków zaleca osobom odchudzającym się picie wody niegazowanej. Często słyszymy, że jeśli chcemy schudnąć, powinniśmy wykluczyć z diety napoje gazowane. Z odnosi się to również do wody?

Przeciwnicy wody gazowanej twierdzą, że przez zawartość dwutlenku węgla może ona podrażniać delikatną błonę śluzową żołądka, spowodować zgagę, wzdęcia, stany zapalne, a nawet owrzodzenia. Wody mocno nasycone CO2 są niewskazane dla osób cierpiących na schorzenia układu oddechowego, a także układu krążenia. Nie jest ona odpowiednia do picia w trakcie i po treningu.

Zwolennicy bąbelków podkreślają, że taka woda lepiej orzeźwia i doskonale gasi pragnienie. Co więcej taka woda podobnie jak jej niegazowany odpowiednik nie zawiera kalorii, przez równie dobrze sprawdzi się podczas diety odchudzającej. Uważa się też, że to woda gazowana lepiej oczyszcza organizm z toksyn. Ma ona też wpływ na zwiększenie wydzielania kwasów żołądkowych, przez co wspomaga procesy trawienia. Jej zła sława wzięła się prawdopodobnie stąd, że większość dostępnych na rynku napojów gazowanych zawiera ogromne ilości cukru, barwników, wzmacniaczy smaku, konserwantów i innych substancji, które negatywnie wpływają na zdrowie. Należy jednak zaznaczyć, że sama gazowana woda jest od nich wolna.

Jeżeli chodzi o tempo chudnięcia, wydaje się, że nie ma znaczenia, czy wybierzemy wodę gazowaną, czy niegazowaną. Należy jednak uważnie obserwować reakcje swojego organizmu. W sytuacji, kiedy po wypiciu wody gazowanej mamy zgagę lub cierpimy na inne dolegliwości żołądkowe, lepiej zastąpmy ją wodą niegazowaną. Gdy cierpimy na dolegliwości trawienne, dobrą praktyką może być picie wody ciepłej.

Czym kierować się przy zakupie wody?

Niezależnie, czy zdecydujemy się na wodę gazowaną czy niegazowaną, warto zwracać uwagę na zawartość w niej składników mineralnych. Wody wysoko zmineralizowane są szczególnie wskazane dla osób, które oprócz stosowania diety intensywnie uprawiają sport. Podczas ćwiczeń pocimy się, a wraz z potem z naszego organizmu usuwane są elektrolity. Dobrej jakości woda wysoko zmineralizowana szybko je uzupełni. Wody dostępne na rynku są zazwyczaj bogate w magnez, sód i wapń. 

Dostarczanie organizmowi dodatkowych minerałów jest wyjątkowo ważne, kiedy stosujemy dietę niskokaloryczną, ubogą w substancje odżywcze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here