Witamina H (biotyna, witamina B7) – czym jest, działanie, gdzie występuje, nadmiar, niedobór

0
27
biotyna źródła

Biotyna jest substancją, którą powinni zainteresować się wszyscy pragnący zadbać o kondycję swojej skóry, włosów i paznokci. Jej właściwości nie kończą się na wspomaganiu naszej urody. Czym jest biotyna? Jak wpływa na organizm człowieka. W jakich produktach spożywczych znajdziemy największe ilości witaminy H? Jakie są skutki jej nadmiaru i niedoboru?

Czym jest witamina H?

Witamina H (znana również pod nazwą biotyna lub witamina B7) to organiczny związek chemiczny, który zaliczany jest do witamin z grupy B, czyli witamin rozpuszczalnych w wodzie. Biotyna występuje naturalnie w organizmach roślinnych i zwierzęcych. Jest obecna także w organizmie człowieka – wytwarzana jest przez florę bakteryjną jelit. Związek ten pełni wiele ważnych ról w ludzkim organizmie. Bierze ona udział między innymi w tworzeniu glukozy, przemianie dwutlenku węgla, syntezie kwasów tłuszczowych. Witamina H wspólnie z witaminą K reguluje procesy krzepnięcia krwi. Co więcej wspiera ona pracę tarczycy, jest też niezbędna dla zachowania dobrej kondycji włosów i skóry. W nadmiarze biotyna nie jest szkodliwa dla ludzkiego organizmu, natomiast jej niedobory stanowią duże zagrożenie dla zdrowia.

Jaką rolę witamina H pełni w ludzkim organizmie?

Witamina H jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zazwyczaj mamy jej pod dostatkiem, gdyż jest wytwarzana przez mikroflorę jelitową. Choć kojarzymy ją głównie z pozytywnym wpływem na skórę, włosy i paznokcie, witamina H spełnia znacznie więcej funkcji. Bierze udział między innymi w syntezie kwasów tłuszczowych, metabolizmie leucyny, a także wytwarzaniu glukozy. Witamina B7 wspólnie z witaminą K dba o to, żeby procesy krzepnięcia krwi przebiegały prawidłowo.

Biotyna wspiera pracę tarczycy, a także przyczynia się do utrzymania naszej skóry, włosów i paznokci w dobrym stanie. Co ciekawe jest ona w stanie opóźnić procesy siwienia i wypadania włosów. Nie bez znaczenia jest również jej pozytywny wpływ na układ immunologiczny. Kiedy w naszym organizmie jest pod dostatkiem biotyny, rzadziej się przeziębiamy.

Witamina B7 jest współodpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. To między innymi dzięki niej mamy dobry nastrój, lepiej radzimy sobie ze stresem, nie mamy problemów z zasypianiem. Biotyna przyczynia się również do zachowania lepszej pamięci i koncentracji, dlatego nie może zabraknąć jej osobom starszym, uczącym się i pracującym umysłowo. O biotynie nie mogą zapominać również kobiety w ciąży.

Dzięki biotynie nasze mięśnie i stawy są w dobrej kondycji. Co więcej jest ona potrzebna dla lepszego wchłaniania się witaminy C.

Kiedy w naszym organizmie brakuje biotyny

Niedobory biotyny zdarzają się dosyć rzadko, gdyż jest ona obecna w naszym organizmie. Jest wytwarzana przez bakterie jelitowe. Jeżeli stosujemy zróżnicowaną, zdrową dietę, prawdopodobnie nie musimy martwić się o witaminę H. Niedobór biotyny zazwyczaj zwiastuje jednak mniej lub bardziej poważne choroby. Jest to sygnał, że nasze jelita nie pracują prawidłowo.

Bardzo często niedobory witaminy H stwierdza się u ludzi z chorobą alkoholową. Niedobory są tym bardziej prawdopodobne, jeżeli chorobie alkoholowej towarzyszy zespół niewłaściwego wchłaniania. Niedobory biotyny mogą pojawić się także w wyniku stosowania niektórych antybiotyków, przyjmowania hormonów steroidowych, przyjmowania leków o działaniu przeciwdrgawkowym.

Winę za niedobory witaminy H może ponosić także nieodpowiednia dieta. Szczególnie niebezpieczne jest spożywanie surowych jaj, a to ze względu na fakt, że zawierają one awidynę – substancję, która uniemożliwia wchłanianie biotyny.

U osób, które cierpią na niedobory witaminy B7 często stwierdza się niedokrwistość, a także zaburzenia pracy układu nerwowego. Inne charakterystyczne objawy niedoborów to:

  • ciągła senność, niezależnie od liczby przespanych godzin,
  • apatia,
  • stany depresyjne,
  • rozdrażnienie,
  • halucynacje,
  • ataki lękowe,
  • rozdwajanie i łamliwość paznokci,
  • nadmierne wypadanie włosów,
  • anemia,
  • bóle mięśni,
  • nudności,
  • wymioty,
  • zapalenie spojówek,
  • łuszczenie się skóry,
  • zmiana kolorytu skóry,
  • zwiększenie poziomu złego cholesterolu we krwi.

Warto mieć świadomość, że u nas mogą (choć nie muszą) wystąpić tylko niektóre z powyższych objawów.

Żeby stwierdzić niedobór biotyny zaleca się wykonanie badań krwi.

Nadmiar biotyny w organizmie

O ile niedobory biotyny są dla nas bardzo groźne, nie można powiedzieć tego samego o niedoborze tej witaminy. Witamina B7 zaliczana jest do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, co oznacza, że jej ewentualny nadmiar usuwany jest razem z potem i moczem. Dotychczas nie zaobserwowano negatywnych skutków nadmiernego spożycia biotyny.

W jakich produktach znajdziemy najwięcej witaminy H?

Witamina H jest obecna zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Najlepiej przyswajalna jest biotyna obecna w pożywieniu, dlatego zanim zdecydujemy się na suplementację tej witaminy, postarajmy się zadbać o dobrze zbilansowaną dietę.

Duże ilości witaminy B7 zawiera mięso, a szczególnie wątróbka. Znaczące jej ilości znajdziemy także w nerkach, drobiu, wołowinie i wieprzowinie. Inne produkty zwierzęce zawierające duże ilości biotyny to jaja, a szczególnie żółtka jaj. Znajdziemy ją także w mleku, rybach i serach.

Witamina H jest obecna także w:

  • drożdżach,
  • otrębach,
  • brązowym ryżu,
  • a także warzywach takich jak kalafior,
  • cebula,
  • kukurydza,
  • buraki,
  • groch, 
  • szpinak,
  • marchew,
  • pomidory.

Owoce zawierające biotynę to:

  • brzoskwinie,
  • banany,
  • arbuzy,
  • grejpfruty,
  • winogrona,
  • melony.

Zapotrzebowanie na biotynę

 

Zapotrzebowanie na witaminę H dla każdego jest inne. Jest ono zależne między innymi od płci i wieku. Normy biotyny wynoszą:

– w przypadku niemowląt: 5 – 6 µg

– dla dzieci od 1. do 3. roku życia: 8 µg

– u dzieci do 4. do 6. roku życia: 12 µg

– w przypadku dzieci od 7. do 9. roku życia: 20 µg

– dla dziewcząt i chłopców od 10. do 18. roku życia: 25 µg

– dla kobiet i mężczyzn: 30 µg.

Większe niż przewidywane dawki mogą przyjmować kobiety w ciąży i kobiety karmiące piersią, a także osoby, których wyniki morfologii wskazują na niedobór biotyny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here