Witamina B2 (ryboflawina) – charakterystyka, wpływ na organizm, niedobór, nadmiar, dawkowanie, występowanie

0
36

Witamina B2 działa ochronnie na układ nerwowy i błony śluzowe. Jeżeli doprowadzimy do jej niedoborów, boleśnie to odczujemy. Co warto wiedzieć o ryboflawinie? Jakie funkcje pełni ona w naszym organizmie? Jakie są skutki jej niedoboru? Czym objawia się nadmiar tej witaminy? Jaka dawka ryboflawiny jest dla nas optymalna? W jakich produktach spożywczych znajdziemy jej najwięcej?

Co to jest witamina B2?

Witamina B2 (powszechnie znana jako ryboflawina) to organiczny związek chemiczny będący połączeniem rybitolu i flawiny. Jest ona zaliczana do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Ryboflawina ulega degradacji przez promienie słoneczne. Jej najważniejsze role w organizmie to regulacja pracy układu nerwowego, udział w procesach utleniania i redukcji, a także zapewnienie prawidłowego funkcjonowania błon śluzowych. Ryboflawinę trudno jest przedawkować. Natomiast jej  niedobory niosą ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne – między innymi problemy z pamięcią i koncentracją, opóźnienie wzrostu, dolegliwości skórne. Duże jej ilości można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego – między innymi w podrobach, serach, jajach, rybach, owocach morza. Jest obecna także w produktach roślinnych – fasoli, soi, orzechach.

Jak działa ryboflawina?

Rola jaką witamina B2 odgrywa w naszym organizmie jest trudna do przecenienia. To między innymi dzięki niej nasz układ nerwowy pracuje prawidłowo – witamina B2 może przeciwdziałać depresji. Substancja ta współuczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek. Jest niezbędna dla funkcjonowania narządu wzroku (odpowiada między innymi za transport tlenu w siatkówce oka), a także błon śluzowych.

Ryboflawina chroni przed cukrzycą i insulinoodpornością, gdyż wspomaga wydzielanie insuliny. Jest ona potrzebna także do wydzielania kortyzolu. Bierze udział w procesach utleniania i redukcji, uczestniczy w przemianach aminokwasów i lipidów.

Witamina B2 odpowiada za kondycję skóry i błon śluzowych – uczestniczy w procesach:

  • wzrostu,
  • regeneracji,
  • i rozwoju tkanek.

Czym grozi niedobór witaminy B2?

Niedobór witaminy B2 jest mało prawdopodobny, kiedy odżywiamy się racjonalnie. Jednocześnie powinniśmy pamiętać, że zapotrzebowanie na ryboflawinę w pewnych okresach wzrasta. Jest ona szczególnie potrzebna dzieciom i młodzieży w okresach bardzo intensywnego wzrostu. Większe jej ilości konieczne są osobom bardzo aktywnym fizycznie, a także kobietom w ciąży i kobietom karmiącym piersią.

Pierwsze objawy niedoborów ryboflawiny to zapalenie błony śluzowej i języka. Przy awitaminozie często pojawiają się:

  • pleśniawki,
  • afty,
  • zajady,
  • pękanie warg,
  • łuszczenie się skóry.

Jeżeli stan niedoborowy trwa dłużej, możemy spodziewać się objawów w postaci:

  • nadmiernego wypadania włosów,
  • zawrotów głowy,
  • światłowstrętu,
  • bezsenności.

Długotrwałe niedobory ryboflawiny mogą doprowadzić do uszkodzenia narządu wzroku, a u dzieci i młodzieży – opóźnienia wzrostu. Kobiety, z niedoborami ryboflawiny często cierpią na infekcje pochwy.

Niektórzy uważają, że dieta uboga w witaminę B2 może przyczyniać się do występowania migreny.

Ryboflawina – skutki nadmiaru

Nadmiar witaminy B2 nie jest tak niebezpieczny jak jej niedobór. Witamina ta rozpuszcza się w wodzie, więc nawet kiedy spożyjemy jej za dużo, zostanie usunięta z organizmu wraz z moczem.

Spożycie zbyt dużej ilości suplementów zawierających ryboflawinę może skutkować nudnościami i wymiotami.

Zapotrzebowanie na ryboflawinę

Zapotrzebowanie na witaminę B2 może się różnić w zależności od płci, wieku, czy stanu zdrowia. Zalecane dzienne spożycie w przypadku:

  • dzieci od 1 do 3 roku życia to 0,5 mg,
  • dzieci od 4 do 6 roku życia to 0,6 mg,
  • dzieci od 7 do 9 roku życia to 0,9 mg,
  • chłopców od 10 do 12 roku życia to 1 mg ryboflawiny dziennie,
  • chłopców od 13 do 18 roku życia to 1,3 mg witaminy B2 w ciągu dnia,
  • dziewcząt od 10 do 12 roku życia zalecana dawka to 1 mg witaminy B2,
  • dziewcząt od 13 do 18 roku życia – 1,1 mg,
  • mężczyźni powinni przyjmować 1,3 mg witaminy B2 dziennie,
  • kobiety – 1,1 mg,
  • kobiety spodziewające się dziecka – 1,4 mg,
  • mamy karmiące piersią – 1,6 mg.

Najlepsze źródła ryboflawiny

Witamina B2 obecna jest w takich produktach spożywczych jak:

  • wątróbka wołowa,
  • wątróbka wieprzowa,
  • wątróbka drobiowa,
  • serca wieprzowe,
  • płatki owsiane,
  • kasza gryczana,
  • zarodki pszenne,
  • drożdże,
  • jaja,
  • sery dojrzewające,
  • tłuste ryby,
  • szpinak, brokuły,
  • fasola,
  • seler,
  • ziemniaki,
  • ogórki,
  • pomidory,
  • biała kapusta,
  • orzechy,
  • mleko i jego przetwory.

Co ciekawe ryboflawina używana jest w charakterze substancji barwiącej do niektórych mieszanek przyprawowych, napojów energetycznych, budyniów mlecznych.

9.3 / 10 ( 3 votes )

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Currently you have JavaScript disabled. In order to post comments, please make sure JavaScript and Cookies are enabled, and reload the page. Click here for instructions on how to enable JavaScript in your browser.