Sorgo – charakterystyka, wartości, odżywcze, walory prozdrowotne

0
0

Sorgo nie jest dobrze znane na polskim rynku, jednak współcześnie budzi coraz więcej zainteresowania. Jego wielką zaletą jest fakt, że nie zawiera ono glutenu. Czym dokładnie jest sorgo? Jakie wartości odżywcze posiada to zboże? W jaki sposób sorgo wpływa na nasze zdrowie?

Co to jest sorgo?

Mianem sorgo określamy roślinę zaliczaną do rodziny wiechlinowatych. Rośnie ono w klimacie bardzo ciepłym (wykazuje bardzo dobrą odporność na wysokie temperatury i susze), dlatego jego uprawy znajdują się przede wszystkim na terenie Afryki, czy w Meksyku, Chinach i Indiach. Choć sorgo w Polsce nie jest zbyt popularne, należy zdawać sobie sprawę, że jest ono uprawiane nawet na osiemdziesięciu procentach światowych rejonów rolniczych. Sorgo charakteryzuje się bardzo wysoką wartością odżywczą dlatego stanowi zarówno pokarm dla ludzi, jak i paszę dla zwierząt. Zalicza się je do starożytnych zbóż – według archeologów uprawiano je już osiem tysięcy lat przed naszą erą. Sorgo jest bardzo wydajne w uprawia, co przekłada się na jego niską cenę. Roślina ta występuje w wielu odmianach – bardzo popularne jest sorgo czerwone i pomarańczowe. Z kolei białe i kremowe często wykorzystywane jest do produkcji mąki. Jako, ze sorgo zaliczane jest do zbóż bezglutenowych, mogą spożywać je osoby chorujące na celiakię. Na polskim rynku dostępne jest jedynie sorgo, które nie zostało poddane modyfikacjom genetycznym. W tej chwili największym producentem sorgo na świecie są Stany Zjednoczone.

Jakie wartości odżywcze posiada sorgo?

Sorgo dostarcza nam pokaźnych ilości witamin z grupy B, błonnika, białka (zawiera szczególnie duże ilości tryptofanu i leucyny). Roślina jest bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe. Zawiera także mangan, miedź, żelazo, potas. W jego składzie są bardzo małe ilości sodu, dlatego może być stosowane przez osoby stosujące dietę niskosodową.

W składzie ziaren sorgo znajdują się także fitozwiązki, które są bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy.

Sorgo na odchudzanie

Po sorgo mogą sięgać osoby odchudzające się. Zawiera ono duże ilości błonnika, który w kontakcie z wodą zwiększa swoją objętość dając tym samym uczucie sytości. Błonnik jest w stanie blokować wchłanianie tłuszczu z pożywienia, regulować trawienie, a także oczyszczać organizm z toksyn.

Witaminy z grupy B, żelazo i magnez sprawiają, że mamy lepszy nastrój (w efekcie możemy zredukować napady głodu, które mają miejsce najczęściej, gdy jesteśmy zestresowani.

Sorgo zawiera spore ilości potasu, który pomaga w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu. Jest to szczególnie ważne dla osób cierpiących na obrzęki, opuchniętych, z nieestetycznym cellulitem wodnym.

Choć sorgo należy do produktów zdrowych, na diecie nie możemy jeść go w dużych ilościach. Tak jak i inne zboża jest ono dość kaloryczne 100 g sorgo dostarcza nam około 330 kcal.

Sorgo – wpływ na zdrowie

Walory sorgo docenią przede wszystkim osoby chore na celiakię. Nie mogą one jeść wielu produktów, a sorgo to doskonały pomysł na rozszerzenie ich diety.

Dzięki błonnikowi sorgo jest w stanie poprawiać funkcjonowanie układu trawienia, oczyszczać organizm z toksyn, a nawet chronić przed niektórymi nowotworami (na przykład przed rakiem jelita grubego). Jeżeli chodzi o zdolność do oczyszczania z toksyn – działanie sorgo jest tak silne, że często porównuje się je z jagodami.

Pod względem działania antyoksydacyjnego sorgo przewyższa inne zboża. Włączenie go do menu może spowolnić procesy starzenia.

Aminokwasy i witaminy z grupy B korzystnie oddziałują na ludzki układ nerwowy. Regularne spożywanie sorgo może być więc dobrym sposobem na ograniczenie stresu, poprawę nastroju, wzmocnienie funkcji poznawczych.

Substancje aktywne zawarte w sorgo obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, co w dłuższej perspektywie czasu może chronić przed chorobami układu krążenia.

Ze względu na wysoką zawartość białka sorgo wydaje się doskonałym produktem dla osób stosujących dietę wegańską. Jest ono również zbożem, które może być stosowane przez osoby cierpiące na cukrzycę i insulinooporność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here