Odchudzanie – psychologiczne problemy, które nie pozwalają nam schudnąć

0
4

Część osób, które decydują się schudnąć przechodzi na dietę i po pewnym czasie cieszy się rezultatami. Wszyscy jednak doskonale znamy przypadki ludzi, którzy całe życie stosują rozmaite kuracje odchudzające. Niezależnie od tego ile czasu się odchudzają i tak nie udaje im się zrzucić wagi. Zazwyczaj winę zrzucamy na ich słabą wolę, jednak warto zdawać sobie sprawę, że istnieje wiele problemów psychologicznych, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają utratę wagi. Żeby schudnąć należy w pierwszej kolejności zająć się nimi.

Problem – nasza motywacja jest ulokowana na zewnątrz

Bardzo powszechnym zjawiskiem w grupie osób, które pomimo diety nie są w stanie schudnąć jest motywacja zewnętrzna. W praktyce oznacza to, że wcale nie mamy ochoty na odchudzanie, jednak decydujemy się zrobić to ze względu na inne osoby. Przykładowo kobieta rozpoczyna dietę odchudzającą, gdyż koleżanki lub rodzina zarzucili jej, że jest gruba. Dotychczas wcale nie zauważała tego problemu, jednak chce schudnąć ze względu na otaczających ją ludzi.

Innym powszechnym przykładem są osoby odchudzające się dla swoich partnerów. Część z nich usłyszała od najbliższej osoby przykry komentarz odnoszący się do nadmiernej wagi, inne uważają, że kiedy schudną, partner będzie je bardziej kochał.

Taka motywacja często okazuje się za słaba. Jeżeli sami nie czujemy, że musimy schudnąć, prawdopodobnie ciężko będzie nam przez dłuższy czas znosić wyrzeczenia. Osoby, które chcą schudnąć z sukcesem powinny raczej zastanowić się jakie korzyści osiągną, kiedy pozbędą się nadwagi. Dla większości osób zdecydowanie lepszą motywacją jest chęć zadbania o własne zdrowie, niż zadowolenia rodziny.

Złe postrzeganie diety

otyła kobieta ciastoW wielu wypadkach odchudzanie kończy się fiaskiem, gdyż dla osoby, która decyduje się schudnąć dieta jest tylko pasmem wyrzeczeń. Tacy ludzie zazwyczaj nie znoszą dietetycznych potraw i całymi dniami marzą o ciastkach z kremem. Dieta jest dla nich złem koniecznym, dlatego często nie są w stanie na niej wytrwać. Większość z nas nie jest w stanie karać się w nieskończoność.

Dodatkowo osoby te często źle wybierają dietę odchudzającą. Ma ona trwać krótko, a jednocześnie umożliwić duży spadek wagi. Wybór pada na głodówkę, która źle wpływa zarówno na zdrowie, jak i na psychikę.

Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę, że dobra dieta nie jest karą. Warzywa i owoce, które jemy tylko w ostateczności pełne są witamin i minerałów, które wzmacniają naszą odporność, zatrzymują młodość na dłużej, chronią też przed nowotworami. Jedzenie, które wybieramy na co dzień, w dłuższej perspektywie czasu może nam szkodzić. Dzięki wiedzy o zdrowym odżywianiu potraktujemy dobrze zbilansowaną dietę nie tylko jako sposób na schudnięcie, ale styl odżywiania na co dzień.

Zajadanie stresu – jeden z popularniejszych problemów osób, które nie mogą schudnąć

Jedzenie pod wpływem stresu to problem bardzo często spotykany we współczesnym społeczeństwie. Jego korzenie sięgają do czasów naszego dzieciństwa. Rodzice dawali nam jedzenie jako nagrodę, przy jego pomocy próbowali nas pocieszyć. Większość radosnych, ważnych dla nas wydarzeń związanych jest z jedzeniem.

Takie zachowanie było błędem, gdyż za jego sprawą wyrobiliśmy sobie nawyki, które skutecznie utrudniają nam osiągnięcie wymarzonej sylwetki.

Kiedy w naszym życiu wydarzy się coś stresującego, automatycznie sięgamy po pizzę czy lody, żeby się uspokoić. Warto zdawać sobie sprawę, że znacznie lepsze efekty uzyskalibyśmy wychodząc na rower, rozmawiając z przyjacielem lub odwiedzając psychologa. W ten sposób pozbylibyśmy się stresu bez szkody dla naszej sylwetki.

Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim uświadomienie sobie nawyku, który niweczy wszystkie nasze próby zrzucenia kilogramów. Dzięki temu będziemy mogli nauczyć się innych sposobów łagodzenia stresu.

Dodatkowo warto jest popracować nad zmniejszeniem poziomu stresu. Pomoże nam w tym zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna, a także medytacja.

 

Problem – nie wierzymy, że nasze działania mogą przynieść oczekiwane rezultaty

Poważnym problemem wielu osób, które bezskutecznie odchudzają się latami jest niskie poczucie własnej skuteczności lub wręcz całkowity jego brak. Często taki problem ma swoje korzenie w dzieciństwie i negatywnych relacjach z rodzicami. Jego pokonanie nierzadko wymaga terapii. Jest to ważne, gdyż niskie poczucie skuteczności dotyczy nie tylko odchudzania, ale także innych aspektów naszego życia.

Dzięki terapii nauczymy się krok po kroku realizować nasze cele. Zaczniemy od małych rzeczy, stopniowo przechodząc do większych. Im więcej celów osiągniemy, tym większe prawdopodobieństwo, że kolejna dieta odchudzająca wreszcie się powiedzie.

Niska samoocena skutecznie utrudnia odchudzanie

Wśród osób, którym pomimo wielu podejmowanych prób nie udaje się schudnąć, większość stanowią ludzie z zaniżoną samooceną. Niska samoocena sprawia, że czujemy się gorsi od innych, nie wierzymy, że cokolwiek może się nam udać. Takie przekonania sprawiają, że rodzą się w nas negatywne emocje. Stale odczuwany silny stres sprawia, że mamy ochotę pocieszyć się przy pomocy jedzenia. Przerywamy dietę, gdyż dochodzimy do wniosku, że jesteśmy zbyt beznadziejni, żeby cokolwiek mogło się nam udać.

W przypadku ludzi borykających się z podobnym problemem odradzamy rozpoczynanie kolejnej kuracji odchudzającej, która jeszcze bardziej utwierdzi ich w przekonaniu, że nie są nic warci. Dobrym pomysłem jest udanie się na terapię i praca nad zwiększeniem poczucia własnej wartości.

Perfekcjonizm wrogiem odchudzania

Co ciekawe przeszkodą w osiągnięciu idealnej sylwetki może się niekiedy okazać perfekcjonizm. Osoby o skłonnościach perfekcjonistycznych kierują się zasadą wszystko, albo nic. Można je rozpoznać po tym, że bardzo restrykcyjnie przestrzegają diety. Zazwyczaj udaje się im osiągnąć swoje cele, jednak jeżeli zdarzy się im chwila słabości, na przykład zjedzenie batonika, są w stanie odstąpić od diety. Uważają, że jej dalsze przestrzeganie nie ma w takiej sytuacji sensu. Co więcej często bardzo przeżywają swoją porażkę.

Takie podejście jest niewłaściwe. Nawet jeżeli zdarzy się nam chwila słabości, niezależnie od tego czy jest do jedna czekoladka, czy nawet cały dzień spędzony w fast foodzie, nie oznacza to, że jesteśmy przegrani i teraz już na pewno nie osiągniemy swojego celu. Dobrze jest pozwolić sobie na bycie człowiekiem, który ma swoje słabości. Jednak należy też przyjąć zasadę, że nigdy się nie poddajemy i podnosimy się po każdym upadku. Jeżeli nawet zjemy za dużo, powiedzmy sobie, że była to jednorazowa sprawa, nie rezygnujemy ze swoich celów i robimy wszystko, żeby to się nie powtórzyło.

Nie jesteśmy gotowi na dietę

Chociaż chcielibyśmy schudnąć, w środku nie czujemy się na to gotowi. Nie akceptujemy wyrzeczeń, które są nierozerwalnie związane z procesem odchudzania. Chociaż fajnie byłoby mieć smukłe ciało, nie możemy zrezygnować z długiego leżenia na kanapie i jedzenia słodyczy. Jeżeli trening w chłodny dzień wydaje się nam szaleństwem, a zdrową sałatkę określamy mianem jedzenia dla królików, być może nie jest to najlepszy czas na rozpoczynanie diety. Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że nie wytrwamy na ie do końca, a kolejna porażka mogłaby osłabić nasze poczucie własnej wartości.

Zaczynamy się odchudzać bez przygotowania

Problemem wielu osób, którym pomimo diety nie udało się schudnąć jest fakt, że nie przygotowali się oni do odchudzania. Często mówimy sobie, że od jutra zaczynamy się odchudzać, jednak nie podejmujemy żadnych działań w związku z tym. Nie mamy planu diety, nie wiemy jaki jest nasz cel, dodatkowo w duchu nie czujemy się gotowi na takie wyzwanie.

Jeżeli chcemy schudnąć z sukcesem, powinniśmy przygotować się na duże zmiany. Należy uświadomić sobie, że odchudzanie wiąże się z wyrzeczeniami. Przede wszystkim potrzebna jest nam duża dawka motywacji i wiara we własne siły.

Zastanówmy się dlaczego chcemy się odchudzać. Jeżeli tylko dlatego, że naszym rodzicom nie podoba się nasza sylwetka – nawet nie zaczynajmy. Decyzja ta powinna wypływać z naszego wnętrza – być może chcemy być zdrowsi, sprawniejsi, a może chcemy czuć się atrakcyjnej. Powód musi być dla nas ważny.

Zanim rozpoczniemy proces odchudzania, dobrze jest zdobyć wiedzę o tym jak osiągnąć wymarzoną wagę. Zdecydowanie złym pomysłem są niskokaloryczne diety, których twórczy obiecują duży spadek wagi w krótkim czasie. Pamiętajmy – nawet jeżeli schudniemy na takiej diecie, jest niemal pewne, że czeka nas efekt jojo. Dodatkowo możemy poważnie zaszkodzić swojemu zdrowiu. Pamiętajmy, że bezpieczne tempo odchudzania to maksymalnie jeden kilogram tygodniowo.

Dietę należy dokładnie zaplanować – ustalmy ile chcemy schudnąć i w jakim czasie. Powinniśmy również przemyśleć jaka dieta będzie dla nas odpowiednia. Odchudzanie nie powinno być męczarnią, dlatego na naszym talerzu mają znaleźć się produkty nie tylko zdrowe, ale też smaczne. Osoby, które mają małe pojęcie o komponowaniu diety, mogą skonsultować się z dietetykiem. Dobrym rozwiązaniem dla zapracowanych jest skorzystanie z cateringu dietetycznego.

Jeżeli do tej pory przetestowaliśmy wiele głodówek, musimy liczyć się z tym, że doszło u nas do spowolnienia metabolizmu. W praktyce oznacza to, że proces odchudzania zajmie nam znacznie więcej czasu niż osobie, która do tej pory nigdy nie była na żadnej diecie. W takiej sytuacji warto jest uzbroić się w cierpliwość.

W wielu wypadkach sama dieta nie wystarczy, żeby osiągnąć nie tylko szczupłe, ale także jędrne ciało. Bardzo pomocne będą natomiast ćwiczenia. Dzięki aktywności fizycznej przyspieszymy spalanie tłuszczu a dodatkowo zbudujemy mięśnie, które są odpowiedzialne za jędrność ciała. Pamiętajmy, że ćwiczenia nie powinny być zbyt intensywnie. Jeżeli dopiero zaczynamy, wybierzmy metodę małych kroków – zacznijmy od spacerów, a po pewnym czasie postawmy na bardziej wymagające aktywności. Warunkiem koniecznym jest, żeby ćwiczenia sprawiały nam przyjemność. W przeciwnym wypadku szybko z nich zrezygnujemy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here