Negatywne emocje – jak lepiej sobie z nimi radzić?

0
8

Większość ludzi przynajmniej od czasu do czasu doświadcza negatywnych emocji. Część radzi sobie z nimi dobrze, niestety zdarzają się przypadki, gdy negatywne emocje dominują (i niszczą) nasze życie. Pamiętajmy, że emocje wpływają nie tylko na psychikę człowieka, ale też na jego zdrowie fizyczne (negatywne, gdy są tłumione latami mogą doprowadzić do poważnych chorób). Czy są skuteczne sposoby, by radzić sobie z nimi lepiej?

Emocje, których doświadczamy na co dzień

Gdyby nie emocje (nawet te negatywne) nasze życie byłoby nudne, pozbawione sensu. Dzięki emocjom jesteśmy w stanie podejmować trafne decyzje, wyznaczać sobie cele i do nich dążyć. W wielu wypadkach ich istnienie jest jak najbardziej pożądane. Problemy zaczynają się w momencie, gdy większość doświadczanych stanów emocjonalnych jest bardzo negatywna, a my nie potrafimy sobie z nimi radzić.

Charakterystyczne jest, że nie jesteśmy świadomi większości odbieranych na co dzień emocji. Często zdarza się nam je wypierać. Nie zmienia to jednak faktu, że one silnie na nas oddziałują. Jesteśmy nauczeni uciekać od trudnych uczuć, dlatego są one dla nas szczególnie niebezpieczne. Odcinamy się od tego co czujemy, co sprawia, że łatwiej jest nam przetrwać trudne momenty, jednak trzeba pamiętać, że jest to jedynie rozwiązanie doraźne.

Ogromny wpływ na to jakie emocje odczuwamy, a także to w jaki sposób sobie z nimi radzimy ma nasze dzieciństwo. Zazwyczaj nie zdajemy sobie z tego sprawy, jednak gdy rodzice lub opiekunowie nie akceptowali u nas określonego rodzaju emocji (na przykład gniewu) w dorosłym życiu będziemy mieć tendencje do ich tłumienia. Często zdarza się, że wypieramy emocje, które są sprzeczne z naszym obrazem samych siebie. Przykładowo możemy mieć zakorzenione przekonanie, że kobiety nie mogą odczuwać złości, ani tym bardziej jej okazywać. Kobieta, która doświadcza takich emocji w życiu (jest to nieuniknione) zazwyczaj nieświadomie stara się je stłumić. Czuje ona, że dane emocje są niezgodne z tym, kim ona według siebie jest (lub powinna być). Za wszelką cenę stara się ona unikać okazywania gniewu i złości, co doprowadza do utraty równowagi psychicznej.

Należy zdawać sobie sprawę, że uczucia, które wypieramy w żaden sposób nie znikają – przez cały czas mają ogromny wpływ na nasze życie emocjonalne.

Nawarstwianie się negatywnych emocji

blankProblemem w przypadku negatywnych emocji jest to, że gdy ich unikamy, zaczynają się one nawarstwiać. Nie jesteśmy w stanie stawić im czoła (zazwyczaj tak nam się wydaje), jednak podświadomie czujemy, że w naszym życiu coś jest nie tak. Jednocześnie w żaden sposób nie umiemy tego nazwać. Osoby, które uciekają od swoich emocji, na co dzień często doświadczają lęku i niepewności. Tak naprawdę tłumienie emocji sprawia, że nie są one w stanie odczuwać szczęścia i spełnienia.

Kiedy nie akceptujemy swoich negatywnych stanów emocjonalnych, tak naprawdę nie akceptujemy siebie.

Strategia unikania swoich uczuć w wielu wypadkach jest skuteczna, jednak działa bardzo krótko. W dłuższej perspektywie czasu jest przyczyną ogromnego cierpienia. Unikając emocji podświadomie wydaje się nam, że chronimy się przed zranieniem. Niestety takie postępowanie samo w sobie rani nas jeszcze bardziej. Osoby nie dopuszczające do siebie swoich negatywnych emocji często przejawiają skłonności do uzależnień i samodestrukcyjnych zachowań (alkohol, hazard, czy różnego rodzaju używki służą nam do zagłuszania emocji). Niezauważone emocje stają się naszym więzieniem. Nawet na chiwlę nie możemy od nich uciec. Choć bardzo tego nie chcemy, każdego dnia przeżywamy je wciąż na nowo.

Sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami

Pamiętajmy, że negatywne emocje (o ile nie będziemy ich unikać) mogą posłużyć nam do rozwoju.

Dobrą wiadomością jest to, że gdy zdecydujemy się im przyjrzeć, okaże się, że są one zdecydowanie mniej straszne niż sobie wyobrażaliśmy.

Niezależnie od tego jakiego rodzaju emocje odczuwamy – musimy pamiętać, że są one nam potrzebne, a ich odczuwanie jest jak najbardziej prawidłowe. Człowiek nie jest w stanie przez cały czas odczuwać tylko i wyłącznie pozytywnych emocji. Zakładając, że w przeszłości istniały takie osoby – nie udało im się przetrwać, gdyż ignorowały alarmujące negatywne komunikaty (świadczące na przykład o tym, że ich bezpieczeństwo jest zagrożone).

Kiedy mamy problem z uczuciem niepokoju powiedzmy sobie, że bez tego uczucia nie wiedzielibyśmy jak to jest odczuwać spokój. Bez smutku nie wiedzielibyśmy czym jest radość.

Emocje spełniają funkcję nośników informacji, dlatego tak naprawdę nie ma znaczenia to, czy są one negatywne, czy też pozytywne. Wszystkim emocjom należy poświęcić uwagę. Tylko wówczas mamy szanse na zachowanie równowagi emocjonalnej. Gdy stawiamy opór negatywnym emocjom, nie jesteśmy w stanie wynieść z nich żadnej nauki.

Można powiedzieć, że negatywne emocje w pewnym sensie są dla nas bardziej wartościowe niż te pozytywne. Mało kto decyduje się na dokonanie poważnych życiowych zmian (które w efekcie wychodzą mu na dobre) pod wpływem pozytywnych uczuć. Zazwyczaj tylko negatywne stany emocjonalne mogą skłonić nas do podjęcia tak radykalnych kroków.

Obserwowanie emocji

blankKiedy zaczynamy odczuwać negatywne emocje, zamiast je wypierać, zatrzymajmy się i przyjrzyjmy się im. Emocji w żaden sposób nie należy oceniać. To, że odczuwamy gniew i złość nie oznacza, że jesteśmy złymi osobami. Pamiętajmy, że niezależnie od komunikatów jakie słyszeliśmy w dzieciństwie – mamy prawo do odczuwania wszystkich emocji.

Jeżeli jakaś sytuacja wywołała w nas bardzo silne, negatywne emocje, unikajmy podejmowania natychmiastowych działań. Często zdarza się, że pod wpływem emocji zachowujemy się w sposób, który nam samym wydaje się irracjonalny. Znajdźmy spokojne, odizolowane miejsce i pozwólmy sobie ochłonąć. Następnie przyjrzyjmy się sytuacji, która wywołała u nas taki dyskomfort. Pamiętajmy, że automatyczne reakcje zazwyczaj nie wychodzą nam na dobre. To, że czujemy złość, a nawet wściekłość jest jak najbardziej w porządku. Jednak to, że zaczniemy krzyczeć i atakować drugą osobę zazwyczaj nie na wiele się zda. Może jedynie wywołać więcej negatywnych emocji. Zdecydowanie warto jest dać sobie trochę czasu i zastanowić się jak mądrze wybrnąć z określonej sytuacji. Mądrze, czyli tak, żeby osiągnąć swój cel, a przy tym nie skrzywdzić innych ludzi.

Zaakceptujmy, że nie na wszystkie sytuacje mamy wpływ

układ odpornościowy, układ immunologicznyBardzo często zdarza się, że odczuwamy negatywne emocje w sytuacjach, na które nie mamy większego wpływu. Jeżeli spieszyliśmy się do pracy, ale utknęliśmy w korku czujemy się wściekli, zdenerwowani. Jest to jak najbardziej w porządku. Z drugiej strony nierozsądnie byłoby krzyczeć i obrażać z tego powodu innych kierowców. Jeżeli nie widzimy wyjścia z danej sytuacji, poszukajmy jej dobrych stron. Być może stoimy w korku i w żaden sposób nie mamy szans na przyjście do pracy na czas. Nie jesteśmy w stanie nic na to poradzić. Od nas zależy tylko to jak zachowamy się w tej pozornie patowej sytuacji. Możemy się stresować, ale tak naprawdę nie ma to większego sensu. Zastanówmy się jednak, czy nie jest to dobry moment na przesłuchanie ciekawego audiobooka, albo zrelaksowanie się przed całym dniem ciężkiej pracy. Możemy również wykorzystać tę sytuację, by zadzwonić do bliskiej nam osoby. Zazwyczaj kiedy zmieniamy swoje nastawienie i akceptujemy fakt, że nie na wszystkie wydarzenia mamy wpływ, negatywne emocje wcale się nie pojawiają.

Poszukajmy dobrego rozwiązania

Kiedy znajdujemy się w trudnej sytuacji, z której nie widzimy wyjścia, nie unikajmy uczuć lęku i stresu. Pozwólmy sobie na pełne ich przeżycie, jednak nie podejmujmy działań pod ich wpływem.

W takich momentach można pomyśleć o innych trudnych sytuacjach, w jakich zdarzało się nam znaleźć. Choć początkowo wydawało się to niemożliwe, zazwyczaj udawało się nam znaleźć rozwiązanie lub też sprawy same układały się pomyślnie. Gdy jesteśmy załamani trudną sytuacją, warto jest zastanowić się co możemy dzięki niej zyskać, czego się nauczymy. Spojrzenie z perspektywy czasu pokazuje, że trudne momenty pojawiają się po to byśmy mogli się rozwijać.

Głębokie oddychanie

Zdarza się, że negatywne emocje są tak silne, że jesteśmy bliscy ataku paniki lub podjęcia bardzo agresywnych działań. W takich sytuacjach pomaga głębokie oddychanie. Pozwala ono spowolnić nasze tętno, a także uspokoić umysł. Po kilku minutach zaczynamy już myśleć racjonalnie.

Pisanie dziennika

Jeżeli chcemy uniknąć podejmowania działań pod wpływem negatywnych emocji, warto spróbować opisać w dzienniku sytuację, która wyprowadziła nas z równowagi. Już samo przelanie naszych emocji na papier sprawia, że czujemy się spokojniejsi. Co więcej możemy spojrzeć na całe wydarzenie trochę jakby z boku. Pisanie dziennika wydaje się dobrym rozwiązaniem dla ludzi, którzy nie radzą sobie ze stresem.

Gdy problem, który wywołuje w nas silne negatywne emocje jest niemożliwy do rozwiązania natychmiast, dobrym pomysłem jest zdecydowanie by poświęcić mu jedynie dwadzieścia minut w ciągu dnia. W tym czasie analizujemy całą sytuację, zastanawiamy się jakie działania mogą pomóc w jej rozwiązaniu. Warto wypisać jakie kroki możemy podjąć w tym momencie, żeby rozwiązać nasz problem. Następnie je podejmujemy i zapominamy o sprawie przez resztę dnia. Dzięki dziennikowi nasz umysł zostaje uwolniony od nieprzyjemnych myśli, które utrudniałyby nam codzienne funkcjonowanie.

Niechęć do innych ludzi

Bardzo często zdarza się, że odczuwamy niechęć do innych ludzi. I tej emocji nie należy wypierać. Uczucie niechęci jest nam bardzo potrzebne, nawet jeśli wydaje się nieuzasadnione. Być może w przeszłości osoba o podobnym wyglądzie wyrządziła nam (lub naszym bliskim) krzywdę. Uczucie niechęci do innych ludzi zapewniało naszym przodkom bezpieczeństwo (współcześnie również pełni taką funkcję). Nie unikajmy tego uczucia, pozwólmy sobie na pełne jego przeżycie. Nie podejmujmy jednak pod jego wpływem żadnych działań. Warto zastanowić się dlaczego dana osoba wywołuje w nas niechęć. Być może jest podobna do naszego byłego partnera, który zachowywał się wobec nas źle. Zazwyczaj gdy uświadomimy sobie skąd pochodzi takie uczucie, przestajemy go doświadczać. Wiemy, że dany człowiek nie ma wpływu na to jak wygląda i to, że przypomina nam kogoś nie oznacza wcale, że będzie się zachowywał w podobny sposób. Niedopuszczenie do wypierania emocji może nawet sprawić, że polubimy tę osobę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here