Mięso kaczki – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, czy kaczka tuczy

0
35

Czytając książki kucharskie dotyczące kuchni staropolskiej łatwo jest zauważyć, że jest w niej jednym z najpopularniejszych mięs. Choć jej mięso było podstawą diety naszych przodków, współcześnie spożywamy je w minimalnych ilościach lub nie spożywamy go wcale. Chętniej wybieramy mięso kurczaka. Być może warto zainteresować się kaczką, gdyż jest ona zdrowsza niż inne rodzaje drobiu produkowane na skalę przemysłową. Jakie wartości odżywcze posiada mięso kaczki? W jaki sposób kaczka wpływa na nasze zdrowie?

Kaczka zapomniana w Polsce

Kaczka w Polsce nie cieszy się dziś zbyt wielką popularnością (jeżeli po nią sięgamy, to tylko przed świętami), choć dla naszych przodków stanowiła podstawę diety. Obecnie kaczki (a także przepiórki, perliczki i gęsi) to około trzy procent całkowitej produkcji drobiu w naszym kraju. Stawiamy raczej na mięso kurczaka, które jest zdecydowanie tańsze i łatwiejsze w przygotowaniu. Niektórzy rezygnują z kaczki argumentując to zbyt wysoką zawartością tłuszczu. Należy jednak pamiętać, że mięso kaczki zawiera duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają na ludzki organizm.

Choć produkcja mięsa kaczki w ostatnich latach uległa zwiększeniu, nie jest to związane ze wzrostem jego spożycia – większość mięsa jest przeznaczona na eksport. 

Jakie wartości odżywcze ma kaczka?

Mięso kaczki jest tłuste – w 100 g zawiera 28 g tłuszczu. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że większość tego tłuszczu jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które mają dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Porcja mięsa kaczki dostarcza nam również wielu ważnych witamin i minerałów. Znajdziemy w nim między innymi witaminy z grupy B, witaminę A, witaminę E. Kaczka zawiera takie związki mineralne jak:

  • potas,
  • sód,
  • fosfor,
  • magnez, 
  • żelazo, 
  • wapń,
  • mangan,
  • i miedź.

Nie ukrywamy, że mięso to jest dość kaloryczne – w 100 g znajduje się około 240 kcal (zależy to oczywiście od części kaczki, a także od poszczególnej sztuki). Dużo tłuszczu znajduje się pod skórą, dlatego mięso jej pozbawione to już 140 kcal. Pamiętajmy jednak, że jedząc kaczkę nie spożywamy kalorii pustych. Jako, że dostarcza nam ona ważnych składników odżywczych, jest wskazana nawet dla osób na diecie redukcyjnej (tłuszcz z kaczki nie będzie odkładał się w postaci nadprogramowej tkanki tłuszczowej, gdyż jej nadmiar pochodzi przede wszystkim z wysokiego spożycia węglowodanów).

Mięso kaczki jest bardzo dobrym źródłem pełnowartościowego białka.

Jaką kaczkę wybrać?

W naszym kraju największą popularnością cieszą się kaczki Pekin. Są one cenione ze względu na duże rozmiary, a także wysoki procent mięśni. Ten gatunek kaczki mogą być hodowane w systemie intensywnym, co oznacza, że przebywają w zamkniętych budynkach, przy kontrolowanych temperaturach i oświetleniu.

Praktykuje się również chów ekstensywny, który pozwala ptakom na swobodne poruszanie się i wychodzenie na zewnątrz. Mięso kaczek z wolnego wybiegu uchodzi za smaczniejsze (choć bardziej twarde od uzyskiwanego w produkcji intensywnej).

W Polsce można się spotkać również z kaczką Barbarie, która jest gatunkiem dzikim, o wysokiej zawartości mięśni i mniejszej ilości tłuszczu.

Wpływ kaczki na zdrowie?

Mięso kaczki ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Jako, że jest ono szczególnie zasobne w witaminy z grupy B, magnez i nienasycone kwasy tłuszczowe, wspiera funkcjonowanie ludzkiego układu nerwowego. Osoby, które regularnie spożywają kaczkę cieszą się lepszą pamięcią i koncentracją, nie mają problemów z zasypianiem, są też bardziej odporne na stres.

Dzięki zawartości żelaza kaczka chroni nas przed anemią, umożliwia także prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego.

Za sprawą zawartości wapnia i fosforu mięso to wzmacnia nasze zęby i kości. Włączenie go na stałe do menu chroni przed osteoporozą.

Wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych sprawia, że kaczka zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego.

Kaczka w kuchni

Mięso kaczki charakteryzuje się wyjątkowymi (jest ono kruche i soczyste, a jednocześnie ma znacznie bardziej wyrazisty smak niż inne gatunki drobiu) walorami smakowymi, dlatego warto wykorzystać je w kuchni. Wiele przepisów na kaczkę znajdziemy w książkach kucharskich dotyczących kuchni staropolskiej. Hodowla kaczki stała się powszechna w naszym kraju w jedenastym wieku. 

Chyba najbardziej popularnym przepisem na to mięso jest kaczka pieczona z jabłkami. Mięso to znakomicie komponuje się z wieloma przyprawami – na przykład majerankiem. Co ciekawe mięso kaczki dobrze smakuje zarówno na ciepło, jak i na zimno. Kaczki można faszerować.

Jeżeli myślimy o zakupie kaczki na obiad, pamiętajmy, że podczas pieczenia wytopi się z niej dużo tłuszczu (z tego względu warto kupić znacznie większą porcję niż kurczaka czy indyka).

Przepis na kaczkę z jabłkami

Do przygotowania tego dania będziemy potrzebowali kaczki o wadze około dwóch kilogramów (taka ilość mięsa powinna wystarczyć na dwie – cztery porcje).

Inne składniki to:

  • trzy jabłka,
  • łyżka suszonego majeranku,
  • sól i pieprz do smaku,
  • jedna łyżka masła,
  • jedna łyżka estragonu (można użyć także rozmarynu).

Kaczkę dokładnie myjemy, a następnie nacieramy ją wszystkimi przyprawami i masłem (należy je wcześniej roztopić). Zaleca się, żeby do środka włożyć jedno jabłko (trzeba je pokroić w ćwiartki i usunąć gniazda nasienne). Dobrym pomysłem jest włożenie mięsa przed pieczeniem do lodówki na około trzy godziny.

Pieczenie odbywa się w temperaturze dwustu trzydziestu stopni. Kaczkę układamy w naczyniu żaroodpornym i wstawiamy do nagrzanego piekarnika. Przez pół godziny pieczemy ją bez przykrycia. Następnie przykrywamy mięso i zmniejszamy temperaturę do stu osiemdziesięciu stopni. Pieczemy jeszcze przez dwie godziny. Mniej więcej w połowie czasu pieczenia przewracamy mięso na drugą stronę. Pół godziny przed zakończeniem pieczenia do naczynia żaroodpornego wkładamy resztę jabłek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here