Mąka ryżowa – charakterystyka, wartości odżywcze, jak zrobić mąkę ryżową

0
2

Mąka ryżowa cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Chętnie sięgają po nią osoby, które zrezygnowały ze spożywania pszenicy. Zawiera ona błonnik, dlatego będzie odpowiednia dla osób mających problemy z trawieniem. Jakie jeszcze właściwości posiada mąka ryżowa?

Co to jest mąka ryżowa?

Mąka ryżowa to nic innego jak zmielone ziarna ryżu. Poszczególne rodzaje mąki ryżowej mogą różnić się pomiędzy sobą zabarwieniem – jest ono uzależnione od gatunku ryżu, który został użyty do ich produkcji. Mąka produkowana z ryżu jest niezwykle popularna w krajach azjatyckich, gdzie wykorzystuje się ją do produkcji różnego rodzaju pieczywa, słodyczy, czy makaronów. Jako, że posiada ona wiele składników odżywczych, może być znakomitą alternatywą dla oczyszczonej mąki pszennej. Ciekawostką jest fakt, że mąka ryżowa znajduje również zastosowanie w kosmetyce.

Jakie wartości odżywcze posiada mąka ryżowa?

Mąkę ryżową wytwarza się najczęściej z białego lub brązowego ryżu. Jej wartości odżywcze są uzależnione przede wszystkim od surowca, który został użyty do jej produkcji.

Mąka produkowana z nieoczyszczonego ryżu będzie szczególnie bogata w błonnik. Znajdziemy w niej również witaminy B (szczególnie witaminę B6, niacynę i witaminę B1). Jest ona zasobna w związki mineralne takie jak:

  • żelazo,
  • magnez,
  • cynk,
  • fosfor,
  • miedź.

Jak mąka ryżowa wpływa na nasze zdrowie?

Spożywanie wyrobów z mąki ryżowej może mieć pozytywny wpływ na ludzkie zdrowie. Dzięki obecności błonnika ma ona korzystny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego. Włączenie jej do codziennego menu pomoże nam pozbyć się wzdęć, zaparć i przyspieszyć procesy trawienne. Dzięki zawartości skrobi opornej wpływa ona pozytywnie na kondycję naszej mikroflory jelitowej.

Ten sam błonnik może przyczynić się do obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi, a tym samym zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego.

Mąka ryżowa nie zawiera glutenu, będzie więc odpowiednia dla osób chorujących na celiakię. Jednocześnie przed jej użyciem warto upewnić się, czy nie zwiera ona nawet śladowych ilości glutenu (w niektórych fabrykach może dojść do zanieczyszczenia mąki). Na jej etykiecie powinno znajdować się oznaczenie, że jest ona produktem bezglutenowym.

W składzie mąki ryżowej można znaleźć dość duże ilości witamin z grupy B, a także takie związki mineralne jak magnez, żelazo, czy miedź. Mają one bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego – poprawiają nasz nastrój, rozwiązują problemy z zasypianiem, korzystnie wpływają też na pamięć i koncentrację.

To jeszcze nie wszystkie zalety mąki ryżowej. Obecność cynku i miedzi sprawia, że wpływa ona doskonale na kondycję naszych włosów, skóry i paznokci. Jest też w stanie obniżyć poziom cukru we krwi. Dzięki wysokiej zawartości magnezu ma pozytywny wpływ na stan naszych kości. Mąka ryżowa może nawet zapobiegać niektórym rodzajom nowotworów.

Mąka ryżowa na odchudzanie

Mąka produkowana z brązowego ryżu zawiera sporo błonnika, dlatego powinny się nią zainteresować osoby stosujące dietę. Błonnik sprawia, że mamy uczucie sytości, a tym samym mniejszą ochotę na podjadanie pomiędzy posiłkami. 

Jednocześnie jeżeli pragniemy pozbyć się nadprogramowych kilogramów, nie powinniśmy spożywać mąki ryżowej w dużych ilościach. Niestety jest ona dość kaloryczna. W 100 g mąki znajduje się około 363 kcal.

Jak wykorzystać mąkę ryżową?

Mąkę ryżową możemy wykorzystać na wiele sposobów. W wielu sytuacjach jest ona znakomitym zamiennikiem mąki pszennej. Możemy wypiekać z niej bezglutenowe ciasta, herbatniki, muffiny, naleśniki, racuchy, różnego rodzaju placki. Mąka ta będzie bardzo dobrym surowcem do wyrobu bezglutenowych makaronów. Sprawdzi się ponadto do zagęszczania sosów, zup, czy produkcji kremów.

Przepis na domową mąkę ryżową

Zrobienie mąki ryżowej jest bardzo proste. Do jej wykonania będziemy potrzebowali jedynie ryżu i blendera (w przypadku mniejszych ilości mąki sprawdzi się także młynek do kawy), w którym go zmielimy. Choć wybór ryżu na sklepowych półkach jest ogromny, zdecydowanie warto wybrać ten nieoczyszczony (zawiera więcej błonnika). Ryż należy mielić aż do uzyskania konsystencji mąki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here