Krzem – czym jest, właściwości, wpływ na zdrowie, krzem na włosy, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła krzemu

1
191

Krzem jest pierwiastkiem, który przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Chroni on nas przed wieloma chorobami, a także pozwala cieszyć się zdrową skórą, pięknymi włosami i mocnymi paznokciami. Czym jest krzem? Jakie zadania pełni w naszym organizmie? Czym skutkuje jego nadmiar i niedobór? Jakie produkty powinna zawierać dieta bogata w krzem?

Czym jest krzem organiczny?

Krzem organiczny jest pierwiastkiem zaliczanym do grupy półmetali. Po raz pierwszy został on opisany w osiemnastym wieku. Z kolei czysty krzem z krzemionki został wyizolowany w 1824 roku. Krzem zaraz po tlenie jest uważany za najbardziej rozpowszechniony pierwiastek występujący w przyrodzie. Posiada on liczne prozdrowotne właściwości – przede wszystkim jest elementem budulcowym tkanki łącznej. Krzem wzmacnia odporność organizmu, uszczelnia naczynia włosowate, wzmacnia kości i stawy. Ma on działanie przeciwzapalne, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci, reguluje pracę układu nerwowego, pomaga oczyścić organizm z toksyn. Przeciętny człowiek potrzebuje około 30 g krzemu dziennie. Przedawkowanie krzemu jest praktycznie niemożliwe. Natomiast jego niedobór jest bardzo groźny dla zdrowia. Źródła krzemu to między innymi algi, pokrzywa, woda źródlana czy czosnek.

Jaką rolę w ludzkim organizmie pełni krzem?

Krzem nazywany jest niekiedy pierwiastkiem życia, gdyż pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Wchodzi on w skład tkanki łącznej, jest też składnikiem budulcowym ścian komórkowych.

Pierwiastek ten bierze udział w podstawowych procesach przemiany materii, wspiera układ immunologiczny chroniąc nas tym samym przed infekcjami. Dla wielu osób krzem jest przede wszystkim suplementem pozytywnie wpływającym na wygląd. I rzeczywiście:

  • spowalnia on procesy starzenia,
  • ujędrnia skórę,
  • wzmacnia włosy i paznokcie,
  • zmniejsza wypadanie włosów, jest także w stanie przyspieszyć ich wzrost,
  • pomaga w leczeniu trądziku i innych chorób skórnych,
  • może też wspomagać procesy odchudzania.

Ponadto krzem:

  • uszczelnia naczynia włosowate,
  • zwiększa wytrzymałość kości i stawów,
  • pomaga w regeneracji komórek,
  • działa przeciwzapalnie,
  • pomaga w detoksykacji organizmu,
  • pozytywnie wpływa na układ nerwowy poprawiając między innymi pamięć i koncentrację,
  • wspiera pracę nerek.

Zapotrzebowanie na krzem

Zapotrzebowanie na krzem jest zależne między innymi od wieku. Dawka krzemu optymalna dla większości ludzi to około 30 g dziennie. Jednocześnie u dzieci zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest znacznie wyższe niż u dorosłych. Podobnie sytuacja wygląda u kobiet w ciąży i karmiących piersią. Ilość krzemu w organizmie zmniejsza się wraz z upływem lat, dlatego większe jego ilości powinny spożywać osoby starsze. Zapotrzebowanie przekraczające normę jest charakterystyczne dla osób, które przeszły operacje kostne.

Nadmiar krzemu

Krzem jest pierwiastkiem, którego nie możemy przedawkować, dlatego nie należy obawiać się suplementacji i spożywania produktów zawierających duże ilości krzemu.

Niedobór krzemu

Każdy z nas powinien dbać, żeby dostarczać sobie optymalnych ilości krzemu. Nie należy doprowadzać do niedoborów, gdyż są one groźne dla zdrowia. Pierwsze skutki niedoboru krzemu są bardzo widoczne w kondycji naszej skóry, włosów i paznokci. Charakterystyczne efekty niedoboru tego pierwiastka to:

  • dolegliwości skórne – podrażnienia, wypryski, pękające naczynka,
  • przedwczesne starzenie się skóry – u osób, którym brakuje krzemu zmarszczki mogą pojawić się już w bardzo młodym wieku,
  • suche, osłabione włosy,
  • łupież,
  • nadmierne wypadanie włosów,
  • grzybica skóry,
  • kruche, łamliwe, rozdwajające się paznokcie,
  • przedwczesne siwienie włosów,
  • długo gojące się rany i złamania,
  • słaba odporność,
  • choroby układu krążenia, między innymi miażdżyca naczyń krwionośnych,
  • stany zapalne stawów,
  • obfite i bolesne miesiączki w przypadku kobiet,
  • osteoporoza,
  • regularnie powtarzające się krwotoki z nosa,
  • cellulit,
  • zaburzenia wzrostu u najmłodszych,
  • częste infekcje górnych dróg oddechowych.

Niedobór krzemu może być spowodowany nie tylko źle skomponowaną dietą. Dotyczy on często osób cierpiących z powodu przewlekłego stresu, przemęczonych, niewyspanych, ciężko pracujących fizycznie.

Krzem na włosy

Preparaty zawierające krzem cieszą się dużą popularnością w kosmetyce. Krzem ma doskonały wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci, dlatego jeżeli są one w gorszym stanie, w pierwszej kolejności należy sięgnąć po krzem.

Co istotne krzem może być stosowany zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie. Bardzo dużą popularnością cieszą się suplementy diety zawierające ten pierwiastek. Często dodaje się go do odżywek do włosów lub maseczek.

Krzem, a konkretnie dwutlenek krzemu znajdziemy w preparatach kosmetycznych, których zadaniem jest wygładzenie, ujędrnienie i wzmocnienie skóry. Niekiedy wzbogaca się nim pasty do zębów.

Gdzie znajdziemy krzem?

Choć na sklepowych półkach znajdziemy mnóstwo preparatów zawierających krzem, znacznie lepiej jest dostarczać go z dietą. Pierwiastek ten jest obecny w takich produktach jak:

  • kasza jaglana i inne gruboziarniste kasze,
  • płatki owsiane,
  • brązowy ryż,
  • otręby,
  • czosnek,
  • szczypiorek,
  • mleczko pszczele,
  • cebula,
  • woda źródlana,
  • szparagi,
  • świeże zioła,
  • skrzyp polny,
  • kapusta,
  • rzodkiew,
  • ryby,
  • algi,
  • owoce morza.

Pamiętajmy, że wchłanianie krzemu w przewodzie pokarmowym jest częściowo ograniczane przez magnez, fluorki i błonnik.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here