Kiwi – właściwości, walory zdrowotne, jak wybrać, kiwi na odchudzanie, przeciwwskazania

0
7
owoce kiwi drewniana podłoga

Kiwi to tropikalny owoc, który możemy spotkać w większości polskich sklepów. Efektowny zielony kolor i doskonały smak to jedynie namiastka jego zalet. Kiwi jest niskokaloryczne, a dodatkowo bardzo pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Jego spożywanie może przyczynić się do obniżenia ciśnienia krwi, a także przeciwdziałać powstawaniu zakrzepów. Zielony owoc wzmacnia odporność, pomaga przeciwdziałać nowotworom, jest również rekomendowany osobom odchudzającym się. Chociaż u niektórych osób kiwi może powodować reakcje alergiczne, warto rozważyć włączenie go do swojego menu.

Co to jest kiwi?

Owoc kiwi (znany także jako agrest chiński) to jadalna jagoda, która wywodzi się z Chin. Na większą skalę kiwi stało się popularne w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Owoce są soczyste i smaczne. Zawierają wiele witamin i minerałów. Znamy wiele odmian kiwi, jednak największą popularnością cieszy się odmiana Hayward. Kiwi doskonale smakuje surowe, produkuje się z niego także liczne przetwory – dżemy, marmolady, galaretki.

Jakie właściwości ma kiwi?

Apetyczny owoc kiwi zawiera wiele cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Znajdziemy w nim między innymi dużą ilość witaminy C (zjedzenie jednego kiwi pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę u dorosłego człowieka). Owoc ten jest ponadto źródłem witamin A, E i K, a także witamin z grupy B:

  • tiaminy,
  • ryboflawiny,
  • niacyny,
  • witaminy B6,
  • kwasu foliowego.

Zawiera ponadto spore ilości:

  • potasu,
  • a także magnez,
  • wapń,
  • fosfor,
  • żelazo,
  • cynk.

Owoc jest bogaty w:

  • błonnik,
  • luteinę,
  • zeaksantynę.

Kiwi jest owocem idealnie nadającym się do transportu. Nie traci ono cennych witamin nawet po kilku miesiącach przechowywania.

Kiwi na odchudzanie

Po owoce kiwi mogą sięgać osoby na diecie redukcyjnej. Ich atutem jest niska zawartość kalorii (w stu gramach mają och zaledwie 60), a dodatkowo pokaźne ilości błonnika. To właśnie za sprawą błonnika kiwi zapewnia nam uczucie sytości na długie godziny. Owoc jest słodki i soczysty, dlatego po jego spożyciu nie mamy ochoty na słodkie przekąski. Kiwi przyspiesza przemianę materii, a dodatkowo wspomaga organizm w oczyszczaniu się z toksyn.

Co więcej kiwi jest dobrym źródłem potasu – dzięki niemu przyczynia się do regulowania gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie. Już spożycie jednego owocu dziennie pozwala rozwiązać problem nadmiaru wody w naszym ciele. Dzięki kiwi pozbędziemy się uczucia opuchnięcia, w efekcie nasze będzie wyglądało szczuplej.

Kiwi posiada enzymy, które pomagają w trawieniu potraw bogatych w białko. Powinno więc znaleźć się również w diecie osób uprawiających sport i spożywających większe ilości białka.

Po obfitym posiłku docenimy fakt, że kiwi posiada lekkie działanie przeczyszczające – dzięki niemu poprawimy trawienie, a także pozbędziemy się zaparć.

Z kiwi nie powinny jednak przesadzać osoby cierpiące na cukrzycę – owoc ten charakteryzuje się dość wysokim indeksem glikemicznym.

Kiwi na odporność

Owoce kiwi są w Polsce dostępne przez cały rok. Nie zapominajmy więc o nich w sezonie jesienno-zimowym, a także wczesną wiosną, kiedy nasz organizm walczy z infekcjami. Kiwi dostarcza mu wielu silnych antyoksydantów – w postaci witamin A, E i C, które przyspieszają procesy regeneracji, działają również przeciwzapalnie.

Choć owoce te dostępne są również w formie przetworzonej – na przykład w postaci dżemów czy konfitur, zdecydowanie lepiej jest spożywać je na surowo (tylko wówczas mamy pewność, że zachowujemy w pełni jego cenne składniki odżywcze).

Kiwi w profilaktyce przeciwnowotworowej

Regularne jedzenie kiwi zmniejsza ryzyko zachorowań na nowotwory. Zawarte w nim antyoksydanty wypłukują z organizmu wolne rodniki, działają przeciwzapalnie i przeciwdziałają przedwczesnemu starzeniu się organizmu. Przeprowadzone do tej pory badania wskazują na to, że kiwi może być skuteczne szczególnie z rakiem jamy ustnej.

Kiwi a układ nerwowy

Owoce kiwi poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego. A to wszystko dzięki zawartości:

  • witamin z grupy B,
  • witaminy C,
  • potasu,
  • magnezu,
  • żelaza,
  • i wapnia.

Jego częste spożywanie pozwala nam lepiej radzić sobie ze stresem, poprawia także naszą pamięć i koncentrację.

Mało kto zdaje sobie sprawę, że kiwi zawiera serotoninę.

Kiwi na zdrowe oczy

Osoby, które chcą zadbać o swój wzrok powinny częściej spożywać kiwi. Owoc jest polecany wszystkim tym, którzy długo pracują przed komputerem. Zawiera ono luteinę i zeaksantynę, które pozytywnie wpływają na wzrok. Luteina zabezpiecza oko przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA i UVB. Dodatkowo chroni ona plamkę żółtą i siatkówkę oka przed uszkodzeniami. Co więcej regularne przyjmowanie luteiny może znacząco ograniczyć ryzyko pojawienia się zaćmy.

Również zeaksantyna wykazuje korzystny wpływ na wzrok. Chroni ona oczy przed szkodliwym działaniem fal światła niebieskiego.

Kiwi jest źródłem witaminy A, która jest również niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Zapobiega ona między innymi kurzej ślepocie, czyli niemożności widzenia po zmroku.

Kiwi a piękna skóra

Po kiwi powinny sięgnąć osoby pragnące cieszyć się piękną, młodo wyglądającą skórą na dłużej. Zawarta w nim witamina C:

  • bierze udział w syntezie kolagenu,
  • przyspiesza gojenie się ran,
  • rozjaśnia i wygładza skórę.

Regularne jej przyjmowanie pozwala zmniejszyć widoczność zmarszczek, a także pozbyć się przebarwień.

Kiwi jest źródłem witaminy K, która powinna znaleźć się w diecie i pielęgnacji osób zmagających się ze skórą naczynkową. Witamina K zmniejsza zaczerwienienia i wzmacnia wrażliwą skórę. Witamina A z kolei ma silne właściwości regeneracyjne, zmniejsza przebarwienia, opóźnia również powstawanie zmarszczek. Dzięki witminie E skóra jest dobrze nawilżona i jędrna.

Włączenie kiwi do naszej diety z pewnością poprawi kondycję naszej skóry. Jeżeli zależy nam na wzmocnieniu jego działania, możemy stosować owoc również zewnętrznie – dodając go do maseczek (można połączyć kiwi z miodem i awokado).

Kiwi – przeciwwskazania

Choć właściwości owoców kiwi są trudne do przecenienia, u niektórych osób po ich spożyciu może pojawić się silna reakcja alergiczna. Objawy alergii na kiwi mogą przybrać postać:

  • bólów brzucha,
  • biegunki,
  • obrzęków,
  • czy podrażnienia jamy ustnej.

Jak wybrać owoc kiwi?

Owoce kiwi dostępne są w większości sklepów i supermarketów. Jeżeli zależy nam na wyborze owoców nadających się do spożycia, powinniśmy się im dokładnie przyjrzeć. Skórka dojrzałego kiwi powinna mieć kolor złocisto-brązowy. Niedopuszczalne są jakiekolwiek plamki lub przebarwienia. Dodatkowo owoc nie powinien być zbyt twardy. Jeżeli po naciśnięciu miąższ nie będzie się lekko naginał, oznacza to, że owoc jest jeszcze niedojrzały i będziemy musieli poczekać na niego kilka dni.

 

Dojrzałe kiwi nie może być zbyt miękkie, Po naciśnięciu powinno się lekko nagiąć, a następnie wrócić do poprzedniej postaci. Jeżeli tak się nie dzieje i na powierzchni owocu pozostają wgniecenia, oznacza to, że jest on przejrzały. Sygnałem, który wskazuje nam, że kiwi nie nadaje się już do spożycia jest intensywny, bardzo słodki, nieprzyjemny zapach.

Jak przyrządzić kiwi?

napój kiwi szklanka lódZdecydowanie największą popularnością cieszy się spożywanie kiwi na surowo bez żadnych dodatków. Większość osób obiera owoc z pokrytej włoskami skórki. Okazuje się, że nie jest to konieczne, gdyż zawiera ona wiele cennych dla zdrowia substancji.

Kiwi znakomicie sprawdzi się jako składnik odchudzających koktajli. Warto spożywać owoc z odrobiną tłuszczu, gdyż część zawartych w nim witamin rozpuszcza się tylko w tłuszczach.

Pokrojone w kostkę lub plasterki kiwi będzie znakomitym dodatkiem do:

  • lodów,
  • deserów,
  • i sałatek owocowych.

Czy wiesz, że:

  • Z kiwi produkuje się likiery i wina musujące o ciekawych walorach smakowych.
  • Pędy tej rośliny wytwarzają olejki eteryczne, które są szczególnie lubiane przez koty.
  • Nasiona kiwi są pełne nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here