Kasza manna – charakterystyka, odmiany, wartości odżywcze, właściwości lecznicze, dla kogo

0
4
semolina w misce na zielonym tle

Większość z nas zna smak kaszy manny. Jest ona powszechnie podawana dzieciom, a także osobom cierpiącym na dolegliwości trawienne. Czym dokładnie jest kasza manna? W jaki sposób wpływa ona na nasze zdrowie? Czy istnieją jakieś przeciwwskazania do jej spożywania?

Czym jest kasza manna?

Kasza manna (nazywana także grysikiem) zaliczana jest do drobnoziarnistych kasz otrzymywanych z pszenicy. Powstaje on w procesie mielenia ziaren pszenicy na mąkę – grubsze fragmenty są wówczas odsiewane. Kasza manna ma odcień lekko żółty, nie powinna zawierać mąki, ani otrębów. Zaletą kaszy manny jest jej lekkostrawność. Charakteryzuje się ona delikatnym smakiem, co sprawia, że liczba jej zastosowań w kuchni jest pokaźna. Popularna kasza zawiera pewne ilości białka i tłuszczów, a także węglowodany (w większości są to węglowodany proste). Grysik posiada wysoki indeks glikemiczny, zawiera również gluten, dlatego nie można spożywać jej na diecie bezglutenowej. Współcześnie w sklepach możemy spotkać się z kaszą manną preparowaną, czyli taką, która została poddana wstępnej obróbce termicznej, a w związku z tym gotuje się znacznie krócej.

Jakie właściwości posiada kasza manna?

Kasza manna zawiera przede wszystkim węglowodany proste, a także pewne ilości tłuszczów i białka. Znajdziemy w niej również niewielkie ilości błonnika, minerałów – żelaza, miedzi i fosforu, a także witamin z grupy B. Należy zaznaczyć, że są to ilości śladowe, które nie pokrywają zapotrzebowania ludzkiego organizmu.

Kasza manna na odchudzanie

Grysik jak większość kasz jest wysokokaloryczny. W 100 g znajdziemy około 350 kcal. Jednocześnie w przeciwieństwie do innych kasz jest on ubogi w składniki odżywcze i błonnik. Z tego względu nie jest najlepszym wyborem na diecie redukcyjnej. Wyjątkiem jest sytuacja, w której osoba odchudzająca się cierpi na dolegliwości trawienne. Spożywanie kaszy manny nie obciąża układu pokarmowego, dlatego w przypadku tego typu dolegliwości jak najbardziej warto po nią sięgać.

Kiedy wybrać kaszę mannę?

Kasza manna jest produktem lekkostrawnym, dlatego znajduje ważne miejsce w diecie dzieci, których układ pokarmowy nie jest jeszcze w pełni ukształtowany. Powinny po nią sięgać także osoby cierpiące na dolegliwości układu pokarmowego. Będzie szczególnie dobrym wyborem przy:

  • chorobach wątroby,
  • stanach zapalnych przewodów żółciowych,
  • wrzodach żołądka i dwunastnicy,
  • w okresie rekonwalescencji po przebytych operacjach.

Kasza manna – przeciwwskazania

Kasza manna zawiera gluten, dlatego nie może być spożywana przez osoby cierpiące na celiakię. W przypadku spożycia kaszy manny przez osoby chore mogą pojawić się efekty uboczne w postaci bólów brzucha, wzdęć, a także biegunek – wodnistych lub tłuszczowych. Ostrożność powinny zachować również osoby zmagające się z wzdęciami i hemoroidami.

Kasza manna – zastosowanie w kuchni

Delikatny smak kaszy sprawia, że znajdujemy dla niej wiele zastosowań w kuchni. Można podawać ją zarówno na śniadanie, obiad, jak i na deser.

Najpopularniejszym przepisem jest niewątpliwie kasza manna na mleku, która często podawana jest na śniadanie. Jej przygotowanie jest bardzo proste i nie powinno zająć nam wiele czasu.

Potrzebujemy pół litra mleka, z czego odlewamy niecałą szklankę. Pozostałe mleko zagotowujemy. Do szklanki wsypujemy trzy łyżki kaszy manny i dokładnie mieszamy. Zawartość szklanki wlewamy do zagotowanego mleka i dokładnie mieszamy. Jeżeli jesteśmy amatorami czekoladowych smaków, możemy dodać do kaszy odrobinę kakao. Kaszę można podawać z owocami lub konfiturą.

Ciekawym pomysłem na wykorzystanie kaszy manny jest cisto arabskie. Kasza całkowicie zastępuje w nim mąkę. Do przygotowania ciasta potrzebujemy:

  • dwóch szklanek kaszy manny,
  • szklanki wiórek kokosowych,
  • 100 ml oleju rzepakowego,
  • łyżeczki cynamonu,
  • pół szklanki cukru,
  • łyżeczki proszku do pieczenia,
  • jednej szklanki mleka (mleko krowie można zastąpić roślinnym, na przykład migdałowym).

Będzie nam potrzebny również syrop cukrowy, który przygotujemy z:

  • jednej szklanki cukru,
  • połowy szklanki wody,
  • łyżeczki soku z cytryny.

Wszystkie składniki na ciasto łączymy ze sobą i dokładnie mieszamy. Tak powstałą masę przelewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Ciasto pieczemy w stu osiemdziesięciu stopniach przez około pół godziny – do momentu, kiedy delikatnie się zarumieni.

W czasie pieczenia przygotowujemy syrop cukrowy – do niewielkiego garnka wsypujemy cukier, wlewamy wodę i sok z cytryny. Podgrzewamy i mieszamy do momentu, kiedy cukier całkowicie się rozpuści, a syrop zgęstnieje.

Całą powierzchnię ciasta polewamy syropem cukrowym. Możemy również posypać je wiórkami kokosowymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here