Kasza gryczana – właściwości, wpływ na zdrowie, jak ugotować kaszę gryczaną

0
38

Kasza gryczana jest jedną z najzdrowszych kasz, dlatego warto spożywać ją jak najczęściej. Niektórym z nas kojarzy się ona przede wszystkim z tradycyjnym gulaszem. Kaszę gryczaną można jednak podawać na wiele różnych sposobów. Zawiera ona cenne dla zdrowia witaminy i minerały, jest również źródłem rutyny. Po kaszę gryczaną powinny sięgnąć osoby, którym zależy na odkwaszeniu swojego organizmu – kasza gryczana obok kaszy jaglanej ma działanie zasadotwórcze. Dla włączeniu jej do swojego menu zyskają osoby na diecie redukcyjnej, a także chorzy na cukrzycę. Jakie jeszcze właściwości posiada kasza gryczana? Jak ją przyrządzić, żeby była nie tylko smaczna, ale też zdrowa?

Co to jest kasza gryczana?

Kasza gryczana jest to kasza, którą wytwarza się z łuskanych nasion gryki zwyczajnej – rośliny uprawnej z rodziny rdestowatych. Proces wytwarzania kaszy gryczanej składa się z kilku etapów. Na początku ziarna gryki są dokładnie czyszczone, sortowane – na tym etapie usuwa się materiał gorszej jakości, niepełnowartościowy. Kolejnymi procesami są parowanie i suszenie, które mają na celu usunięcie przykrego, gorzkiego posmaku ziaren. Kolejną czynnością jest rozdzielanie ziaren w zależności od ich wielkości. Kiedy są one posortowane, przystępuje się do usuwania łusek. Następnie kasza jest przesiewana, następuje proces łączenia ziaren całych i ziaren połamanych. W zależności od sposobu produkcji można wyróżnić kaszę gryczaną całą, łamaną, a także drobną. Kasza pozyskiwana z gryki zwyczajnej charakteryzuje się unikalnym smakiem i zapachem, a także cennymi właściwościami odżywczymi. Zawiera ona między innymi witaminy z grupy B, witaminę K i E. Obok kaszy jaglanej jest ona jedną z niewielu kasz, które nie zakwaszają organizmu.

Jakie właściwości posiada kasza gryczana?

Argumentów za wyborem kaszy gryczanej jest wiele. Jednym z nich jest to, że zawiera ona wiele łatwo przyswajalnych witamin i minerałów. Znajdziemy w niej:

  • witaminy z grupy B, które znakomicie wpływają na kondycję naszego układu nerwowego,
  • witaminę K,
  • witaminę E.

 Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że sto gram niegotowanej kaszy gryczanej pokrywa większość dziennego zapotrzebowania na magnez osoby dorosłej. Kasza ta jest ponadto dobrym źródłem:

  • potasu,
  • miedzi,
  • manganu,
  • cynku,
  • fosforu,
  • a także krzemu.

W kaszy gryczanej obecna jest rutyna – flawonoid roślinny, który w znacznym stopniu wzmacnia naczynia krwionośne, poprawia ich elastyczność, niszczy komórki nowotworowe, obniża ciśnienie krwi, przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania stawów i kości, a także poprawia odporność organizmu.

Zawarta w kaszy gryczanej kwercetyna podobnie jak rutyna ma silne działanie oksydacyjne, wspomaga układ krążenia, obniża poziom złego cholesterolu, a także zmniejsza ciśnienie krwi. Co więcej wykazuje ona działanie antyalergiczne, gdyż hamuje wydzielanie histaminy. Kwercetyna zmniejsza ilość komórek tłuszczowych, dzięki czemu może wspomagać odchudzanie. Również obecna w niej pelargonidyna jest silnym przeciwutleniaczem i przyczynia się do niszczenia komórek nowotworowych.

Zaliczane do flawonoidów procyjanidyny chronią naczynia krwionośne i zmniejszają obrzęki nóg, dzięki czemu są pomocne w profilaktyce żylaków.

Kasza gryczana dla osób odchudzających się

O włączenie kaszy gryczanej do swojej diety powinny zadbać osoby pragnące pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Kasza ta wprawdzie zawiera sporo kalorii – w stu gramach suchej masy jest ich około 330, jednak jest również bogatym źródłem błonnika, który zapewnia nam uczucie sytości na długie godziny, ponadto pomaga oczyścić organizm z toksyn.

Regularne spożywanie dań zawierających kaszę gryczaną chroni przed zaparciami i wzdęciami. Po kaszę tę powinny sięgać osoby cierpiące na celiakię – kasza gryczana nie zawiera bowiem glutenu. Jest ona również obowiązkowa dla wegan – znajdziemy w niej bowiem duże ilości dobrze przyswajalnego, roślinnego białka. Co ważne białko zawarte w kaszy gryczanej jest źródłem takich aminokwasów jak lizyna i tryptofan (ludzki organizm nie posiada zdolności do ich wytwarzania).

Kasza gryczana a zakwaszenie organizmu

Na zakwaszenie organizmu cierpi znaczna część współczesnego społeczeństwa, niestety mało kto zdaje sobie sprawę jakie są prawdziwe przyczyny jego dolegliwości. Kiedy nasz organizm jest zakwaszony cierpimy na chroniczne zmęczenie i brak energii. Mamy również problemy z pamięcią i koncentracją (często pomimo młodego wieku), nasza cera jest przesuszona, a włosy łamliwe.

Charakterystyczne dla tego stanu są częste infekcje, wahania nastroju, a także problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Długotrwałe zakwaszenie organizmu prowadzi do osteoporozy, a także chorób nowotworowych. Na szczęście możemy mu zapobiegać dzięki odpowiedniej diecie. Podstawą diety alkalicznej są produkty zasadotwórcze (mają one stanowić od siedemdziesięciu do osiemdziesięciu procent spożywanej żywności), wśród nich są warzywa, niektóre owoce, a także kasza jaglana i właśnie kasza gryczana.

Kasza gryczana na dobre samopoczucie

Jak już wspomnieliśmy kasza gryczana jest dobrym źródłem witamin z grupy B, a także minerałów takich jak magnez, potas, fosfor czy wapń. Wszystko to sprawia, że wspomaga ona pracę układu nerwowego. Kasza gryczana w wielu wypadkach może zastąpić leki przeciwdepresyjne (kasza nie powoduje jednak przykrych efektów ubocznych). Sprawia ona, że czujemy się spokojniejsi, rzadziej cierpimy na wahania nastrojów, poprawia się również nasza pamięć i koncentracja. Podanie kaszy gryczanej na kolację to gwarancja dobrego snu.

Kasza gryczana i układ krążenia

Jedzenie kaszy gryczanej jest rekomendowane wszystkim, którzy chcieliby zadbać o swój układ krążenia. Zawarte w niej składniki obniżają ciśnienie i redukują poziom złego cholesterolu, dzięki czemu kasza zapobiega powstawaniu miażdżycy. Kwercetyna i rutyna uszczelniają naczynia krwionośne, dzięki czemu chronią przed powstawaniem żylaków. Po kaszę gryczaną powinny sięgnąć przede wszystkim kobiety, które znacznie częściej niż mężczyźni cierpią z powodu niewydolności żył.

Jaką kaszę gryczaną wybrać?

Obecnie w sklepach możemy spotkać różne rodzaje kaszy gryczanej. Rozróżniamy kaszę paloną i niepaloną. Pierwsza poddawana jest obróbce termicznej, w wyniku której nabiera bardziej wyrazistego smaku. Za unikalny smak trzeba jednak zapłacić utratą niektórych witamin i minerałów.

Kasza gryczana niepalona ma jaśniejszy kolor i delikatniejszy smak. Jest również bogatsza w wartości odżywcze. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która z nich jest lepsza. Wiele zależy od tego jaki danie chcemy stworzyć. Do tradycyjnego gulaszu zdecydowanie lepiej sprawdzi się wyrazista kasza palona. Jeżeli chcemy przygotować wegetariańskie kotleciki z kaszy jaglanej, wówczas z powodzeniem możemy użyć odmiany niepalonej.

Współcześnie możemy wybierać pomiędzy kaszą ekologiczną i kaszą nie posiadającą takiego certyfikatu. Jeżeli tylko możemy wydać kilka złotych więcej, wybierajmy kaszę ekologiczną. Mamy wówczas pewność, że spożywamy produkt pełnowartościowy, który nie był pryskany szkodliwymi dla zdrowia substancjami.

Jak przygotować kaszę gryczaną?

kasza gryczana, gotowanie, garnek

Większość z nas popełnia podstawowy błąd podczas przygotowywania kaszy gryczanej. Zazwyczaj  gotujemy ją w dużej ilości wody, którą następnie wylewamy. Problem w tym, że razem z wodą, w której gotowała się kasza, pozbywamy się ważnych składników odżywczych – przede wszystkim witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jeżeli chcemy cieszyć się dobroczynnymi właściwościami tej niezwykle zdrowej kaszy, gotujmy ją w niewielkiej ilości wody. Kaszę gotujemy do momentu, kiedy cała woda wyparuje. W ten sposób nie tracimy tego, co w niej najcenniejsze.

Czy wiesz, że:

  • Kasza gryczana jest jedyną kaszą, która nie jest zaliczana do roślin zbożowych.
  • Kasza gryczana jest używana do przyrządzania tradycyjnych polskich potraw wigilijnych, takich jak na przykład groch z kapustą i kaszą gryczaną, gołąbki z farszem z kaszy gryczanej, pierogi z farszem z kaszy gryczanej,
  • Nieprażona kasza gryczana może posłużyć do przygotowania leguminy.
  • Uważa się, że prażenie kaszy gryczanej pozbawia ją niemal połowy składników odżywczych.
  • Kasza gryczana jest ważnym elementem tradycyjnej kuchni żydowskiej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here