Jak biegać bezpiecznie – kilka praktycznych porad

0
49

Bieganie jest jednym z najpopularniejszych sportów. Rozpoczęcie treningów biegowych jest często zalecane jako element zdrowego stylu życia. Nie oznacza jednak, że bieg to samo zdrowie. Może nam nawet zaszkodzić jeżeli nie będziemy przestrzegali zasad bezpieczeństwa lub zdecydujemy się na treningi, kiedy stan naszego organizmu na to nie pozwala. O czym więc powinniśmy wiedzieć, zanim zdecydujemy się biegać?

Wykonajmy niezbędne badania

Jeżeli należymy do grupy osób prowadzących siedzący tryb życia, a nasza kondycja pozostawia wiele do życzenia, zanim założymy buty do biegania, koniecznie odwiedźmy lekarza. Przed rozpoczęciem biegania dobrze jest wykonać takie badania jak morfologia krwi, profil, jonowy, lipidogram, hormony tarczycy, poziom cukru, elektrolity, ferrytynę, poziom witaminy D3, żelazo, białko całkowite, proteinogram. Inne przydatne badania to USG jamy brzusznej, USG tętnicy szyjnej. Dobrze jest również udać się do ortopedy i fizjoterapeuty.

Bieganie jest zdrowe, ale tylko wtedy, kiedy nasz organizm jest w pełni sprawny.

Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że współcześnie wielu ludzi cierpi na choroby cywilizacyjne (na przykład cukrzycę typu II), z których nie zdaje sobie sprawy. Intensywny wysiłek fizyczny, wskazany w przypadku zdrowego organizmu, może spowodować więcej szkód niż korzyści. W przypadku niektórych dolegliwości rozpoczęcie biegania jest wskazane i może poprawić stan zdrowia chorego, w innych – wręcz przeciwnie.

Zawsze trzymajmy się zasady, że aktywność fizyczna powinna być dostosowana do potrzeb i możliwości konkretnego organizmu. Jeżeli chorujemy na osteoporozę, intensywny bieg może przyczynić się do ciężkich złamań kości. Warto więc wiedzieć w jakim stanie jest nasze ciało.

Złe wyniki badań nie oznaczają wcale, że bieganie nie jest dla nas. W wielu wypadkach poprawa kondycji organizmu sprawi, że będziemy mogli rozpocząć swoją przygodę z bieganiem.

Bądźmy widoczni

Wielu z nas kocha bieganie, gdyż jest ono sportem, który można uprawiać wszędzie. MA to swoje plusy i minusy. Jeżeli biegniemy wieczorem po nieoświetlonej drodze, możemy zostać potrąceni przez samochód.

Żeby uniknąć takiej sytuacji należy zaopatrzyć się w odpowiedni strój i odblaskowe akcesoria. Koszt jest niewielki, a bezpieczeństwo zwiększa się radykalnie.

Muzyka podczas biegania – należy uważać

Wielu biegaczy nie wyobraża sobie treningów bez muzyki. Ulubiona piosenka sprawia, że mamy więcej energii, tryskamy pozytywnymi emocjami i po prostu mamy ochotę biec dalej.

Muzyka podczas biegania wiąże się jednak z pewnymi zagrożeniami. Słuchawki na uszach sprawiają, że jesteśmy odizolowani od otaczającego nas świata. Możemy po prostu nie zauważyć nadjeżdżającego samochodu lub innych osób, co w niektórych przypadkach może się źle skończyć.

Rozważnie wybierzmy miejsce, gdzie będziemy biegać

Bieganie po nieznanych nam miejscach może być niebezpieczne. Zagrożeniem może być dla nas sam teren, jak i zwierzęta i ludzie, których spotkamy na swojej drodze. Należy zachować szczególną ostrożność, kiedy biegamy wieczorem.

Dobrze jest biegać po stałej trasie, co do której wiemy, że jest bezpieczna. Warto również poinformować kogoś, że wychodzimy biegać, powiedzmy gdzie przebiega nasza trasa, i o której godzinie spodziewamy się wrócić.

Niektórzy preferują noszenie ze sobą gadżetów, które przydadzą się w przypadku samoobrony – na przykład pałek teleskopowych, czy gazu pieprzowego. Mogą nam one dodać pewności siebie, jednak większość osób w momencie ataku jest w szoku i nie jest w stanie ich użyć. Znacznie lepszą gwarancją bezpieczeństwa wydaje się zabranie ze sobą psa.

Zadbajmy o właściwy strój i obuwie

Jeżeli chcemy uniknąć kontuzji, odpowiednie buty do biegania są nam niezbędne. Nie należy na nich oszczędzać. Jednocześnie należy dobrać je do podłoża, po którym zamierzamy biegać. Osoby początkujące w kwestii wyboru obuwia sportowego powinny skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Również nasz strój musi być dostosowany do warunków pogodowych. Bieganie jesienią w cienkiej bluzie może skończyć się zapaleniem płuc, a przynajmniej wymusić na nas dłuższą przerwę od treningów.

Wielkim problemem współczesnego biegacza jest smog. Bieganie po mieście w sezonie grzewczym może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. W przypadku najbardziej zanieczyszczonych miast jest po prostu głupotą. Jeżeli nie chcemy rezygnować z biegania na świeżym powietrzu, koniecznie zaopatrzmy się w odpowiednią maskę antysmogową. Modele przeznaczone dla sportowców (o ile zostaną poprawnie założone) mogą zatrzymać nawet ponad 99% zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu.

Słuchajmy swojego organizmu

W przypadku biegania, tak jak i każdego innego sportu bardzo ważna jest konsekwencja. Tylko biegając regularnie osiągniemy oczekiwane efekty. Problem zaczyna się w momencie, gdy tak bardzo chcemy osiągnąć swój cel, że przestajemy słuchać tego, co mówi nam nasze ciało. Pozostanie w domu, kiedy moglibyśmy iść pobiegać dla wielu z nas jest przejawem słabości. Chcemy być silni dlatego ignorujemy to, że nasz organizm jest przemęczony, a mięśnie nadwyrężone. Chcemy być silniejsi od swoich słabości, dlatego na własne życzenie doprowadzamy do kontuzji. Często zmuszają nas one do rezygnacji z treningów na długie miesiące.

Niektórym osobom (zwłaszcza tym rozpoczynającym swoją przygodę ze sportem) bardzo trudno jest wyznaczyć zdrową granicę pomiędzy lenistwem, a troską o własne zdrowie. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że nasze ciało posiada granice, których nie jesteśmy w stanie przekroczyć. Być może pomocne okaże się prowadzenie dziennika, w którym będziemy zapisywać własne odczucia związane z uprawianym sportem. Jeżeli z naszych zapisków wynika, że jesteśmy senni, a dodatkowo mamy zakwasy – nie jest to powód do rezygnacji z treningu biegowego. Jednocześnie w sytuacji, kiedy boli nas kostka, która dodatkowo bardzo spuchła, rezygnacja z biegania jest jak najbardziej uzasadniona.

Dbajmy o odpoczynek

Bezpieczne bieganie to również robienie sobie przerw. Nie należy biegać każdego dnia, gdyż w ten sposób nasz organizm nie ma czasu się zregenerować. Pozwólmy sobie przynajmniej na dzień przerwy pomiędzy treningami. Jednocześnie uwzględnijmy fakt, że nasze ciało może potrzebować dłuższego (nawet kilkutygodniowego) odpoczynku. Jeżeli czujemy się przemęczeni – pozwólmy sobie na to.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here