Dieta samuraja – charakterystyka, zalety i wady, przykładowy jadłospis na diecie samuraja

0
32

Autorem diety samuraja jest znany japoński trener personalny i dietetyk – Nate Miyaki. Z jego obserwacji wynika, że osoby intensywnie trenujące nie osiągają pozytywnych efektów w maksymalnie krótkim czasie, gdyż odżywiają się nieprawidłowo. Miyaki stworzył więc dla nich specjalną dietę, która pomoże zmaksymalizować efekty ćwiczeń. Jakie są zasady diety samuraja? Jakie są jej zalety i wady. Jakich rezultatów możemy się spodziewać stosując tę dietę?

Dieta samuraja – zasady

Głównymi adresatami diety samuraja są sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Jej zadaniem jest przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej i budowa masy mięśniowej. Sama dieta jest modyfikacją diety paleo

Na diecie samuraja spożywamy białko, a także węglowodany, które nie zawierają glutenu (zaleca się jedzenie mniejszej ilości węglowodanów do południa, większej natomiast w drugiej połowie dnia). W menu powinno znaleźć się przede wszystkim chude mięso, jaja, owoce morza, ryby (polecane są zwłaszcza tłuste ryby morskie). 

Bardzo ważnym elementem diety samuraja się warzywa i owoce. Rezygnujemy z roślin strączkowych. Możemy sięgać po węglowodany takie jak:

  • kasza gryczana,
  • komosa ryżowa,
  • kasza jaglana,
  • czy biały ryż

(ważne jest, żeby namoczyć je na około 12 godzin przed spożyciem – dzięki temu możemy zmniejszyć w nich zawartość lektyn i kwasu fitynowego). 

Źródłem tłuszczu powinny być głównie nierafinowane oleje, oliwa z oliwek i orzechy (nie można spożywać jedynie orzeszków ziemnych, które zaliczane są do roślin strączkowych). Zdecydowanie rezygnujemy z tłuszczów trans (obecne między innymi w margarynach).

Na diecie samuraja możemy korzystać z przypraw. Jedynym warunkiem jest wykluczenie z menu soli i cukru. Dieta samuraja rezygnuje również z nabiału.

Produkty, które spożywamy na diecie samuraja powinny być jak najmniej przetworzone. Zaleca się wybieranie żywności pochodzącej z upraw i hodowli ekologicznych.

Kaloryczność diety samuraja musi być dostosowana do zapotrzebowania konkretnej osoby. Twórca menu samuraja zachęca do wykonywania treningów na czczo podczas trwania diety. Zaleca się spożywanie pięciu posiłków dziennie w odstępach około 3 godzin.

Osoby stosujące dietę samuraja i uprawiające sport nie muszą rezygnować z suplementów. Dopuszczalne jest przyjmowanie między innymi odżywek białkowych dla sportowców (pod warunkiem, że są one dobrej jakości). Miyaki zachęca do obserwacji własnego organizmu i wybierania produktów spożywczych, które najlepiej mu służą.

Dieta samuraja – produkty zakazane

Osoby decydujące się na stosowanie diety samuraja powinny całkowicie zrezygnować z żywności wysokoprzetworzonej. Na naszej czarnej liście powinny znaleźć się:

  • alkohol,
  • napoje energetyczne,
  • węglowodany zawierające gluten,
  • rośliny strączkowe.

Dieta samuraja – przeciwwskazania

Choć dieta samuraja uchodzi za bardzo zdrową, nie będzie odpowiednia dla osób z chorobami autoimmunologicznymi. Przeciwwskazaniem do jej zastosowania są schorzenia jelit, żołądka, alergie, czy nadwrażliwości pokarmowe. Nie powinny stosować jej także osoby zmagające się z depresją, czy cierpiące na chroniczny brak energii.

Dieta samuraja – zalety

jajecznica z dodatkami na patelniDieta samuraja ma wiele zalet. Przede wszystkim o ile odpowiednio ją skomponujemy, dostarczy nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Nie jest to dieta bardzo restrykcyjna, w pełni zaspokaja nasze zapotrzebowanie energetyczne.

Twórca diety samuraja przekonuje, że stosowanie jej (przy jednoczesnym przestrzeganiu reżimu treningowego) pozwala schudnąć około 3 kilogramów w ciągu miesiąca (trzeba jednak pamiętać, że tempo chudnięcia jest kwestią bardzo indywidualną i zależy od wagi początkowej, płci, wieku, tempa przemiany materii i wielu innych czynników).

Dieta samuraja jest bardzo smaczna i pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Podczas jej stosowania wyrabiamy pozytywne nawyki żywieniowe. Tego typu kuracja sprawdzi się w przypadku osób lubiących mieć sporą dowolność jeżeli chodzi o wybór menu. Wybierając spośród dozwolonych produktów możemy przygotować wiele smacznych dań.

Dieta samuraja to dieta prosta, dlatego przygotowanie posiłków nie powinno zająć nam wiele czasu. Dodatkowo przepisy nie są szczególnie kosztowne, co sprawia, że niemal każdy może sobie pozwolić na stosowanie tej diety.

Jakie wady ma dieta samuraja?

Należy pamiętać, że dieta samuraja została stworzona z myślą o osobach aktywnych fizycznie, intensywnie uprawiających sport. Jeżeli zastosujemy samą dietę zapominając o aktywności fizycznej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zaczniemy tyć.

Dieta samuraja – przykładowy jadłospis

Na diecie samuraja mamy dużą dowolność jeżeli chodzi o komponowanie posiłków. Poniżej przedstawiamy przykładowy jadłospis, który można modyfikować według swoich upodobań.

Śniadanie: jajecznica smażona na polędwicy, sałatka z pomidora i cebuli z dodatkiem oliwy z oliwek

II śniadanie: tatar z łososia, awokado

Obiad: stek wołowy, ziemniak gotowany na parze, surówka z kiszonej kapusty

Podwieczorek: zupa-krem z cukinii

Kolacja: pieczona papryka faszerowana ryżem i warzywami.

reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here