Dieta niskotłuszczowa – charakterystyka, wady i zalety, co jeść

0
10

Dieta niskotłuszczowa nie nadaje się do stosowania na co dzień. Tłuszcz jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, a rezygnacja z niego wiąże się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Jednocześnie krótkotrwała dieta niskotłuszczowa może nieść pewne korzyści. Jakie wady i zalety ma dieta niskotłuszczowa? Kto może ją zastosować? Co jeść na diecie niskotłuszczowej?

Czym jest dieta niskotłuszczowa?

Mianem diety niskotłuszczowej określamy taki styl odżywiania, który zakłada radykalne ograniczenie spożycia tłuszczów (zakłada ograniczenie zarówno tłuszczów pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego). Dieta ta opiera się na węglowodanach i białkach. Zazwyczaj celem tej diety jest redukcja wagi, poprawa stanu zdrowia lub oczyszczenie organizmu z toksyn. Podczas trwania diety niskotłuszczowej należy zastąpić smażenie na tłuszczu gotowaniem na parze, duszeniem lub pieczeniem w piekarniku. Konieczna jest rezygnacja z produktów wysoko przetworzonych, które często zawierają duże ilości tłuszczu (dodatkowo w wielu wypadkach są to niezdrowe tłuszcze trans). Dieta niskotłuszczowa musi być zróżnicowana. Szczególnie ważną grupą produktów są na niej warzywa i owoce (zaleca się jedzenie jak największej ilości surowych warzyw i owoców, gdyż zawierają one duże ilości witamin i minerałów). Zakłada ona spożywanie pięciu niewielkich posiłków dziennie. Warto spożywać produkty zawierające duże ilości błonnika. Jeżeli sięgamy po mięso, ryby, czy mleko – wybieramy tylko produkty o obniżonej ilości tłuszczu. Podczas przygotowywania posiłków warto używać dużej ilości przypraw.

Wady diety niskotłuszczowej

Osoby, które decydują się na zastosowanie diety niskotłuszczowej powinny zdać sobie sprawę jak wielkie znaczenie ma tłuszcz dla ludzkiego organizmu. Jest on niezbędny do przyswajania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Długotrwałe stosowanie diety ograniczającej spożycie tłuszczu grozi niedoborami witaminy A, E, D i K, które mogą skończyć się tragicznie.

Ograniczenie tłuszczu w diecie może sprawić, że będziemy stale głodni. Tłuszcz jest w dużej mierze odpowiedzialny za uczucie sytości. Co więcej jest on nośnikiem smaku. Potrawy, z których wyeliminujemy tłuszcze mogą wydawać się pozbawione smaku. Z tego względu na diecie niskotłuszczowej należy używać jak największej ilości ziół i przypraw.

Zdrowe tłuszcze chronią nas przed wieloma chorobami. Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 posiadają silne działanie przeciwzapalne, zmniejszają też prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu krążenia. Długotrwała rezygnacja z nich może być niebezpieczna dla zdrowia.

Dieta zakładająca ograniczenie spożycia tłuszczów nie może być stosowana przez dzieci (może dojść do zaburzeń układu nerwowego), kobiety w ciąży i kobiety karmiące piersią. Decyzji o jej stosowaniu nie należy podejmować samodzielnie – lepiej jest poradzić się lekarza.

Zalety diety niskotłuszczowej

Jedną z największych zalet diety niskotłuszczowej jest to, że pomaga ona zrzucić wiele kilogramów w stosunkowo krótkim czasie (pod warunkiem, że ograniczymy ilość spożywanych kalorii).

Dieta ta może okazać się bardzo pomocna dla osób, które spożywały duże ilości tłuszczów zwierzęcych – obniża ona poziom złego cholesterolu.

Podczas stosowania diety niskotłuszczowej uczymy się dobrych nawyków żywieniowych – spożywamy duże ilości warzyw i owoców, produkty bogate w błonnik, unikamy alkoholu, słodzonych napojów, żywności typu fast food. Wszystko to zaprocentuje lepszym stanem zdrowia. Warunkiem czerpania korzyści z diety ograniczającej tłuszcze jest stosowanie jej jedynie przez określony czas.

Co jeść na diecie niskotłuszczowej – przykładowy jadłospis

Śniadanie: płatki owsiane z dodatkiem mleka migdałowego, grejpfrut

II śniadanie: koktajl ze szpinaki, jabłek, marchwi i brzoskwiń

Obiad: grillowana pierś indyka z przyprawami, frytki z batatów (pieczone w piekarniku), surówka z buraków i cebuli

Podwieczorek: budyń czekoladowy z odtłuszczonym mlekiem

Kolacja: sałatka z serem feta, oliwkami, ogórkiem, pomidorami, papryką i sokiem z cytryny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here