Dieta japońska – korzyści dla zdrowia

0
16

Japończycy są długowiecznym narodem. Współcześnie średnia długość życia w Japonii należy do najwyższych na świecie. Ten stan rzeczy prawdopodobnie spowodowany jest wieloma czynnikami, jednak można z dużym prawdopodobieństwem podejrzewać, że sposób odżywiania mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni nie jest tu bez znaczenia. Czym charakteryzuje się dieta japońska i dlaczego sprzyja ona zachowaniu zdrowia?

Dieta japońska

Kuchnia japońska uznawana jest za jedną z najzdrowszych na świecie. Jej znakiem rozpoznawczym są ryby i owoce morza (Japonia ze względu na swoje położenie przez cały rok ma dostęp do najwyższej jakości, świeżych ryb i owoców morza), produkty sojowe, warzywa i oczywiście ryż (charakterystyczne białe, kleiste ziarna).

Dieta japońska jest bardzo urozmaicona. Jedzenie jest dla Japończyków niezwykle ważne, dlatego przykłada się dużą uwagę do przygotowywania i spożywania posiłków.

Japończycy bazują na produktach jak najmniej przetworzonych. Kuchnia jest różnorodna, a jednocześnie prosta. Przygotowanie posiłków nie zajmuje wiele czasu. Bardzo duży nacisk kładzie się na wydobycie naturalnego smaku potrawy (z tego względu używa się niewielu przypraw). Dania nie tylko smakują wyśmienicie, ale również wyglądają atrakcyjnie (japońskie zamiłowanie do piękna).

Japońskie potrawy są lekkie, dlatego pomimo spożycia kilku posiłków unika się przejedzenia.

Na talerzach Japończyków mięso pojawia się stosunkowo rzadko. Nie jedzą oni wieprzowiny. Najchętniej sięgają po chudą wołowinę.

Ważnym elementem kuchni japońskiej jest soja i jej przetwory. W kuchni przeciętnego Japończyka znajdziemy prawdopodobnie również ocet ryżowy, olej sezamowy, tofu, wodorosty, zielony chrzan wasabi, sos sojowy, grzyby shiitake.

Większość japońskich dań przygotowywana jest na ruszcie. Możliwe jest także krótkotrwałe gotowanie (niedopuszczalne jest rozgotowanie potrawy). Dzięki takiej obróbce termicznej możliwe jest zachowanie większości wartości odżywczych produktów.

Charakterystyczna dla Japonii jest również zielona herbata (piją oni matchę, czyli sproszkowane liście zielonej herbaty).

Kuchnia japońska – korzyści dla zdrowia

Kuchnia japońska diametralnie różni się od kuchni polskiej. Nie powinno więc dziwić, że zupełnie inaczej wpływa na organizm człowieka. Menu Japończyka jest lekkostrawne, a także niskokaloryczne. Skutkiem takich nawyków żywieniowych jest między innymi niemal całkowity brak ludzi otyłych. Większość Japończyków bez problemów utrzymuje prawidłową masę ciała przez całe życie. 

Współcześnie coraz więcej mówi się, o tym, że przejadanie się skutkuje nie tylko otyłością, ale też wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Organizmy ludzi, którzy jedzą bardzo dużo, starzeją się w szybszym tempie. Przeciętny Japończyk żyje o kilka lat dłużej od statystycznego Polaka, cieszy się też lepszym zdrowiem.

Kuchnia japońska pełna jest nieprzetworzonych produktów, które spożywane są na surowo lub poddawane krótkiej obróbce termicznej. W efekcie zachowują one większość składników odżywczych. Japończycy dostarczają sobie witamin i minerałów w naturalnej, dobrze przyswajalnej postaci, przez co nie muszą sięgać po suplementy diety.

W Polsce choroby układu krążenia zabijają więcej osób niż nowotwory. Nic podobnego nie dzieje się w Japonii. Dieta w Kraju Kwitnącej Wiśni jest uboga w tłuszcze nasycone (jedyne mięso, które spożywa się co jakiś czas to wołowina, podczas gdy w Polsce konsumujemy ogromne ilości tłustego mięsa wieprzowego). Źródłem tłuszczu dla Japończyków są przede wszystkim ryby i owoce morza, które zawierają zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Kwasy omega-3 działają przeciwzapalnie, wspierają funkcjonowanie układu nerwowego, układu immunologicznego i układu krążenia. Dzięki nim ludzie rzadziej chorują, a także cieszą się doskonałym samopoczuciem.

Japończycy bardzo chętnie sięgają po kiszonki, które są naturalnymi probiotykami. W ich menu często pojawiają się kiszonki z cebuli, marchwi, długiej białej rzepy, czy imbiru. Chronią one naturalną florę bakteryjną jelit, regulując tym samym pracę układu trawiennego i wspierając odporność.

Dania, które pojawiają się na japońskich stołach są kolorowe i różnorodne. Dzięki stosowaniu tak zróżnicowanej diety, niedobory pokarmowe należą do rzadkości.

Prosta dieta składająca się z mało mało przetworzonych produktów sprawia, że Japończycy rzadziej niż Polacy cierpią na choroby przewlekłe.

Wysokie spożycie soi jest korzystne szczególnie dla kobiet – roślina ta ma korzystny wpływ na układ hormonalny. Japonki rzadko skarżą się na przykre objawy menopauzy.

Dieta obfitująca w surowe lub lekko podgotowane warzywa chroni przed dolegliwościami układu trawiennego. Dodatkowo pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Warto wspomnieć, że warzywa zawierają ogromne ilości antyoksydantów, które spowalniają procesy starzenia się organizmu, a dodatkowo chronią przed rozwojem chorób nowotworowych.

Ważnym elementem kuchni japońskiej są wodorosty. Charakteryzują się one wysoką zawartością jodu, a także związków, które przyspieszają regenerację organizmu.

Dieta japońska ma korzystny wpływ na zdrowie także za sprawą zielonej herbaty. Japończycy piją matchę, czyli sproszkowane liście zielonej herbaty. Są one zdrowsze od tradycyjnych naparów, gdyż spożywamy liście w całości. W efekcie dostarczamy naszemu organizmowi ogromnych ilości polifenoli. Zielona herbata obniża ciśnienie, poziom złego cholesterolu, a także cukru we krwi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here