Dieta Ewy Dąbrowskiej – zasady, zalety, wady, przeciwwskazania

0
18
kobieta, spożywcze zakupy

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej cieszy się dużą popularnością w wielu środowiskach, choć nie brakuje jej również zagorzałych krytyków. Intencją, która przyświecała autorce diety było oczyszczenie organizmu z toksyn, a dzięki temu umożliwienie mu samoleczenia. Co powinieneś wiedzieć zanim zdecydujesz się na zastosowanie tej diety? Jakie są jej zalety i wady? Kiedy należy bezwzględnie z niej zrezygnować?

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej, czyli sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn

Pierwotnie dieta Ewy Dąbrowskiej nie miała na celu umożliwienia utraty zbędnych kilogramów. Została ona stworzona po to, żeby osoby cierpiące na rozmaite schorzenia oczyściły swój organizm, a w efekcie uruchomiły procesy samoleczenia. Sama autorka jest doktorem nauk medycznych, przez wiele lat pracowała w Akademii Medycznej w Gdańsku i zajmowała się głównie tematyką roli żywienia w leczeniu chorób cywilizacyjnych.

Autorska dieta dr Dąbrowskiej ma postać dwuetapową. Pierwszym etapem jest głodówka, w czasie której organizm oczyszcza się z toksyn. Drugi etap to natomiast wprowadzanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Okres głodówki jest potrzebny, żeby organizm nauczył się przyswajać składniki odżywcze z pożywienia – zdaniem Dąbrowskiej zaśmiecony toksycznymi substancjami zawartymi w wysoko przetworzonej żywności, nie radzi sobie z tym.

Dr Dąbrowska wymienia grupy osób, które odczują szczególne korzyści ze stosowania jej diety. Należą do niej wszyscy cierpiący z powodu osłabionego układu immunologicznego – często chorujący, zapadający na infekcje grzybicze.

Dieta ma być pomocna również dla alergików – wskazaniem są zarówno nietolerancje pokarmowe, jak i katar sienny czy astma. Wskazaniem są także choroby autoimmunologiczne takie jak:

  • gościec,
  • Hashimoto,
  • i łuszczyca.

Tego typu styl odżywiania ma pomóc osobom zmagającym się z trądzikiem, migrenami, dolegliwościami jelitowymi, zapaleniem wątroby. Ewa Dąbrowska poleca swój sposób żywienia także osobom cierpiącym na choroby układu nerwowego:

  • nerwice,
  • chorobę Parkinsona,
  • padaczkę,
  • stwardnienie rozsiane,
  • zaburzenia pamięci,
  • a nawet udar mózgu.

To jeszcze nie koniec wskazań do zastosowania restrykcyjnej diety. Mogą na niej skorzystać pacjenci z zaburzeniami hormonalnymi:

  • menopauzą,
  • niedoczynnością tarczycy,
  • guzami tarczycy,
  • zaburzeniami miesiączkowania.

Dieta może pomóc również nadciśnieniowcom, osobom z chorobami krążenia, a nawet parodontozą.

Przeciwwskazania do stosowania diety dr Ewy Dąbrowskiej

Choć grupa osób, które mogą odnieść korzyści z głodówki jest pokaźna, autorka zaznacza, że nie każdy powinien stosować jej dietę. Lista ta jest jednak znacznie krótsza. Przeciwwskazaniem jest ciąża i karmienie piersią, nadczynność tarczycy, depresja, niedoczynność nadnerczy, gruźlica.

Co można jeść na diecie Dąbrowskiej?

Jak już wspomnieliśmy dieta Ewy Dąbrowskiej składa się z dwóch etapów. Pierwszym jest głodówka warzywno-owocowa, która powinna trwać od dziesięciu do nawet czterdziestu dni. Głodówka zakłada radykalne obniżenie kaloryczności posiłków – dziennie należy spożywać około sześciuset kalorii. Drugi etap do dieta właściwa, czyli przechodzenie na racjonalny, zdrowy sposób żywienia. Na tym etapie stopniowo zwiększamy kaloryczność posiłków.

W trakcie „leczniczego postu” można jeść warzywa krzyżowe takie jak:

  • różne rodzaje kapusty,
  • brokuły,
  • kalafiora,
  • kalarepę,
  • rzeżuchę,
  • jarmuż,
  • rzodkiewkę,
  • rukiew wodną,
  • itp.

Wskazane jest również spożywanie warzyw korzeniowych (za wyjątkiem ziemniaków). W naszym menu mogą się znaleźć:

  • marchew,
  • pietruszka,
  • buraki,
  • seler.

Warto włączyć do menu również warzywa liściaste niekapustne, które są niskokaloryczne, a jednocześnie zawierają duże ilości chlorofilu. Na tej liście znajdują się między innymi:

  • sałaty (rzymska, masłowa, karbowana, lodowa),
  • rukola,
  • roszponka,
  • pokrzywa,
  • boćwina i botwinka,
  • koperek,
  • natka pietruszki,
  • szpinak,
  • koper włoski,
  • szałwia,
  • seler naciowy,
  • cykoria.

W naszym menu nie może zabraknąć warzyw dyniowatych:

  • dyni,
  • cukinii,
  • ogórków,
  • kabaczków.

Jeżeli nie cierpimy na alergie pokarmowe możemy dołączyć również pomidory, paprykę i bakłażany.

Z owoców sięgamy tylko po te, które charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym – na przykład cytryny, jabłka, grejpfruty i jagody.

Warzywa należy jeść na surowo, jednak dopuszczalne są również gotowane lub poddane procesowi kiszenia.

Głównym napojem na diecie Ewy Dąbrowskiej jest woda mineralna, można pić także ziołowe herbaty, soki warzywne i owocowe, a także kompoty – pod warunkiem, że nie zawierają one cukru. Ważne, żeby wypijać dziennie około trzech litrów płynów.

Po zakończeniu głodówki nadchodzi czas na drugi etap diety. Zawiera on wszystkie pozycje wymienione powyżej. Dodatkowo wolno nam jeść warzywa strączkowe, razowe pieczywo, kasze i ziarna, produkty mleczne.

Dr Dąbrowska podkreśla, że podczas trwania pierwszego etapu diety mogą pojawić się przykre dolegliwości takie jak bóle i zawroty głowy, senność, bóle brzucha, biegunki, nieprzyjemny zapach z ust, wzdęcia. Jej zdaniem są one oznaką, że organizm oczyszcza się z toksyn i powinny ustąpić po około trzech dniach.

Zalety diety dr Ewy Dąbrowskiej

Jedną z zalet diety dr Ewy Dąbrowskiej jest utrata dużej ilości kilogramów w bardzo krótkim czasie, jako, że jadłospis zakłada radykalne obniżenie kaloryczności posiłków.

Wady diety dr Ewy Dąbrowskiej

dieta niskokaloryczna, głodówkaWiększość lekarzy i dietetyków zwraca uwagę, że dieta ta jest głodówką, która nie dostarcza organizmowi składników niezbędnych do codziennego funkcjonowania. W pierwszej fazie nie spożywamy białka ani tłuszczów.

Zgodnie z zaleceniami dr Dąbrowskiej głodówka może trwać nawet czterdzieści dni, dlatego należy liczyć się ze złym samopoczuciem, a także innymi przykrymi dolegliwościami w tym okresie. Co więcej jak w przypadku większości głodówek, tak i tu musimy liczyć się z wystąpieniem efektu jojo. Pomimo, że możemy stracić kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt kilogramów, prawdopodobnie szybko przybierzemy na wadze.

Jest niemal pewne, że dieta Ewy Dąbrowskiej spowoduje niedobory składników odżywczych w naszym organizmie.

Co więcej musimy liczyć się z faktem, że nasze ciało po szybkiej utracie dużej ilości kilogramów stanie się mało jędrne i pomimo ubytku tłuszczu – nieatrakcyjne.

Stosowanie tej diety bez nadzoru lekarza może doprowadzić do wielu poważnych komplikacji zdrowotnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here