Czy na diecie można jeść słodycze (i inne smakołyki) bez wyrzutów sumienia?

0
25

Dieta odchudzająca kojarzy się nam z koniecznością wyeliminowania słodyczy i innych smakołyków, z którymi ciężko jest nam się rozstać. Okazuje się, że sprawa nie jest tak oczywista. Jeżeli bardzo nam zależy na słodyczach, znajdziemy sposób, żeby jeść je bez wyrzutów sumienia.

Cukier wrogiem szczupłej sylwetki i nie tylko

Spożywanie cukrów prostych daje nam niewiele korzyści. Wiąże się jednak z poważnymi zagrożeniami. Jednym z pierwszych efektów spożywania dużych ilości cukrów jest nadmiar kilogramów. Większość z nas uwielbia cukier. Dzieje się tak, gdyż jesteśmy od niego uzależnieni. Większość osób spożywa znacznie więcej cukru, niż potrzebuje tego ich organizm (odpowiedniej ilości węglowodanów możemy dostarczyć sobie jedząc warzywa i owoce). Osoby, które zrezygnowały z ukochanych ciast, batoników, słodzonych soków i napojów gazowanych zgodnie przyznają, że ich waga znacznie spadła (często okazuje się, że stosowanie diet odchudzających nie jest konieczne – wystarczy wyeliminować ze swojego menu wszystkie słodkie produkty).

Inną korzyścią związaną z odstawieniem cukru jest większa ilość energii. Niektórym z nas może się to wydać dziwne. Wszak po spożyciu słodyczy odczuwamy potężnych zastrzyk energii. Warto jednak pamiętać, że jest to chwilowe. Po spożyciu czekolady (ciasta, ciastka lub innych słodyczy) poziom cukru w naszej krwi gwałtownie się podnosi. Jednocześnie chwilę później opada. Już po kilkudziesięciu minutach od spożycia słodyczy możemy czuć się senni. Wówczas często sięgamy po kolejny smakołyk. W ten sposób wpadamy w błędne koło.

Warto zdawać sobie sprawę, że spożywanie słodyczy negatywnie odbija się na kondycji naszej skóry i zębów. Osoby, które zrezygnowały z cukru zauważają znaczną poprawę w tych kwestiach.

Co więcej cukier negatywnie wpływa na kondycję naszego mózgu. Ludzie, którzy spożywają go w nadmiarze często mają problemy z pamięcią i koncentracją.

Rezygnacja z cukru sprawia, że początkowo czujemy się fatalnie. Stan ten jednak dość szybko ustępuje i przestajemy odczuwać ochotę na słodycze. Nasze ulubione dotąd smakołyki stają się nagle nieznośnie słodkie.

Czy można jeść słodycze na diecie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy można jeść słodycze na diecie. To zależy. Jeżeli jesteśmy w stanie poprzestać na kawałku czekolady to nie ma żadnych przeciwwskazań (jednocześnie większość ludzi uzależnionych od cukru nie zadowoli się nawet jedną tabliczką). To czy możemy spożywać cukier jest uzależnione również od naszego stanu zdrowia. W przypadku osób z cukrzycą i insulinoopornością nie jest to wskazane.

Jednocześnie cukier da się zastąpić. Jeżeli chcemy bez problemu znajdziemy wiele słodkich przekąsek, które zadowolą nasze podniebienie, a jednocześnie nie zaszkodzą zdrowiu i szczupłej sylwetce.

Owoce i warzywa – zdrowe słodkości, z których nie musimy rezygnować

Jeżeli podczas stosowania diety redukcyjnej czujemy nieodpartą chęć zjedzenia czegoś słodkiego, możemy sięgać po owoce i warzywa (najlepiej te sezonowe – są najzdrowsze). Warzywa zawierają niewiele cukru, dlatego możemy jeść je o każdej porze dnia. Jeżeli chodzi o owoce, konieczne są większe ograniczenia. Dietetycy sugerują, żeby spożywać owoce na czczo, koniecznie w pierwszej połowie dnia. Spożywanie ich na noc nie jest bezpieczne, gdyż zaczynają one fermentować w jelitach doprowadzając do problemów trawiennych (co często jest przyczyną problemów z zaśnięciem). Możemy sięgać jedynie po owoce świeże (niedopuszczalne są na przykład owoce w puszkach). Na niektórych dietach możliwe jest jedzenie owoców suszonych. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że są one wysokokaloryczne (zawierają znacznie więcej kalorii niż świeże owoce). Powinniśmy zrezygnować z owoców jeżeli chorujemy na cukrzycę.

Domowe wypieki

Niektórzy dietetycy pozwalają jeść na diecie domowe wypieki. Jeżeli chodzi o ciasta bardzo wiele zależy od ich składu. Zazwyczaj od czasu do czasu można pozwolić sobie na zjedzenie dietetycznego sernika, czy ciasta marchewkowego. Żeby domowe wypieki zawierały mniej kalorii nie dodajemy do nich cukru, który zastępujemy zamiennikami (jednocześnie pamiętajmy, że w przypadku ciast wymagających obróbki termicznej ksylitol nie będzie odpowiedni).

Sorbety i lody

Podczas letnich upalnych dni idealną przekąską wydają się sorbety i lody. Jeżeli odpowiednio je przygotujemy będą one nie tylko niskokaloryczne, ale również zdrowe. Do produkcji lodów warto jest użyć jogurtu naturalnego i owoców (można je ewentualnie dosłodzić ksylitolem). Sorbety przygotowujemy z samych owoców – na przykład truskawek, odrobiny soku z cytryny i słodzika.

Czekolada tylko gorzka

Jeżeli nie możemy obejść się bez czekolady od czasu do czasu pozwólmy sobie na kilka kostek gorzkiej czekolady (koniecznie z duża zawartością kakao – przynajmniej osiemdziesiąt procent). Zawiera ona duże ilości cennych polifenoli, a także witaminy i minerały. Gorzka czekolada w niewielkich ilościach bardzo korzystnie wpływa na funkcjonowanie mózgu i całego układu nerwowego, nie zaszkodzi też naszej sylwetce.

Kiedy apetyt na słodycze jest niepokojący…

Musimy zdawać sobie sprawę, że apetyt na słodycze nie jest jedynie kwestią naszych indywidualnych upodobań. Często sygnalizuje on, że w organizmie dzieje się coś złego. Być może są to tylko nawyki żywieniowe. Jemy słodycze całe życie, dlatego sięganie po nie jest dla nas naturalnym odruchem.

W przypadku niektórych osób pragnienie jedzenia słodkich rzeczy jest związane z pewnymi mechanizmami psychicznymi, które wywodzą się z czasów dzieciństwa. Bardzo często zdarza się, że rodzice lub dziadkowie nagradzają (ewentualnie pocieszają) dzieci za pomocą jedzenia. Często są to właśnie słodkie smakołyki. Jest to kiepski sposób na wyrażanie uznania lub troski, gdyż dzieci uczą się, że jedzenie jest najlepszym sposobem na poprawienie nastroju. W przyszłości może to skutkować problemami z nadwagą i otyłością, a także problemami zdrowotnymi i psychicznymi. Kiedy następny raz będziemy mieli ochotę na czekoladę, zastanówmy się jaki mamy obecnie nastrój. Czy mamy jakiś problem, od którego chcielibyśmy choć na chwilę uciec. I czy w dzieciństwie w naszym domu czekolada nie była lekarstwem na smutki?

Osoby, które mają skłonności do zajadania stresów słodyczami muszą mieć świadomość, że nie jest to dobra droga. Na diecie odchudzającej będzie im bardzo brakowało słodyczy, jednak nie powinny po nie sięgać. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest nauczenie radzenia sobie z problemami w bardziej dojrzały sposób.

Słodycze podobnie jak alkohol mogą uzależniać. W przeciwieństwie do alkoholu destrukcyjny wpływ słodyczy na nasz organizm jest jednak bagatelizowany. Zdecydowanie warto jest podejść do problemu poważnie. Uzależnienie od słodyczy ma negatywny wpływ na jakość naszego życia, dlatego musimy z nim walczyć.

Powinniśmy mieć świadomość, że nadmierne spożycie słodkich produktów może uszkodzić błonę śluzową żołądka i tym samym doprowadzić do wielu poważnych dolegliwości.

Bardzo silny apetyt na słodycze może być symptomem niektórych chorób. Być może cierpimy na grzybicę lub choroby pasożytnicze. W tych jednostkach chorobowych cukier jest niezbędny do odżywiania pasożytów, które zadomowiły się w naszym organizmie. W przypadku osób z kandydozą warunkiem koniecznym przy leczeniu jest całkowita rezygnacja nie tylko ze słodyczy, ale też cukru w ogóle.

Zdarza się, że apetyt na słodycze jest sygnałem, że nasz organizm jest niedożywiony. Większość słodyczy to jedynie puste kalorie. Tego typu produkty nie są w stanie dostarczyć nam wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Możemy jeść je w znacznych ilościach (i znacznie przekraczać nasze codzienne zapotrzebowanie na kalorie), jednak cały czas odczuwać głód. Dzieje się tak właśnie dlatego, że nasz organizm jest niedożywiony. Brakuje mu składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania, dlatego reaguje głodem podczas gdy my jemy dużo. Oczywistym jest, że słodycze nie rozwiążą tego problemu. Poprzestawanie na nich może doprowadzić do niebezpiecznych w skutkach niedoborów pokarmowych. Jedynym sposobem na poprawę stanu zdrowia (i pozbycie się chęci ciągłego jedzenia słodyczy) jest zastosowanie dobrze zbilansowanej diety.

Jak odstawić słodycze?

blankNiezależnie od tego czy zamierzamy się odchudzać, czy decydujemy się na całkowitą rezygnację z cukru, musimy pożegnać się ze słodyczami. Nie ma diety, która pozwalałaby na jedzenie słodyczy bez ograniczeń (możliwe, że nawet pomogłaby nam schudnąć, ale byłaby niebezpieczna dla zdrowia. Zdajemy sobie sprawę, że odstawienie słodyczy nie jest proste, jednak liczne przykłady pokazują, że jak najbardziej możliwe. 

U większości osób nie sprawdzi się terapia szokowa, czyli rezygnacja ze słodkich przysmaków w ciągu jednego dnia. Takie rozwiązanie sprawdza się na chwilę, jednak duża część ludzi po pewnym czasie się załamuje i ponownie sięga po cukier.

Pierwszą rzeczą, którą powinny zająć się osoby pragnące zrezygnować ze słodyczy jest uporządkowanie swojej kuchni. Wielu z nas posiada zapasy słodyczy. Kupujemy ciasta i czekoladki na wypadek, gdyby ktoś znajomy nas odwiedził lub po prostu na zapas. Należy się ich pozbyć – możemy oddać je znajomym lub zostawić w banku żywności (nie polecamy jedzenia wszystkiego naraz). Kiedy już posprzątamy naszą kuchnię i pozbędziemy się słodyczy z innych zakamarków mieszkania, będzie nam o wiele łatwiej. Żeby zjeść coś słodkiego będziemy musieli udać się do sklepu, na co nie zawsze będziemy mieli ochotę.

Nie powinniśmy się obwiniać, że nie możemy zrezygnować ze słodyczy natychmiast. Nie jest to takie proste, zwłaszcza, gdy organizm jest uzależniony. W tym wypadku zdecydowanie lepiej sprawdza się metoda małych kroków. Jeżeli do tej pory zjadaliśmy tabliczkę czekolady dziennie, postarajmy się ograniczyć do jednej czekolady tygodniowo. Z czasem możemy jeszcze bardziej redukować ilość spożywanych słodkości. Nasz organizm będzie stopniowo odzwyczajał się od słodkiego smaku. Unikniemy jednak szoku, który jest związany z natychmiastowym detoksem.

Na początku bardzo nam pomogą zdrowe słodkie przekąski. Gdy nasz organizm będzie tęsknił za czekoladą, możemy zaspokoić jego potrzebę słodkiego smaku jedząc na przykład kawałek arbuza. Owoce nie są najlepszym wyborem dla osób zmagających się z cukrzycą i insulinoopornością, jednak są znacznie zdrowsze niż konwencjonalne słodycze.

Należy pamiętać, że cukier znajduje się nie tylko w tradycyjnych słodyczach, ale także w produktach, których o to nie podejrzewamy. Z tego względu podczas każdych zakupów spożywczych należy uważnie czytać etykiety. Może się okazać, że znalezienie produktu, w którego składzie nie ma cukru nie jest takie proste jak przypuszczaliśmy.

Zwracajmy uwagę na to co pijemy. Jeżeli zamiast wody wybieramy soki lub słodzone napoje gazowane, nie uda się nam odzwyczaić od cukru, a tym samym nie zaobserwujemy korzyści związanych z jego odstawieniem. Osoby na detoksie cukrowym powinny pamiętać o regularnym nawadnianiu organizmu (zdarza się, że pragnienie myli się nam z głodem).

Jeżeli bardzo trudno jest się nam rozstać z ulubionymi słodyczami, możemy poszukać ich zdrowszych zamienników. Możemy kupić (lub upiec własnoręcznie) słodycze, w których cukier zastąpiono ksylitolem, czy stewią. Nie są one idealne, ale stanowią lepszą alternatywę dla cukru przynajmniej na początek.

Być może zauważyliśmy, że najczęściej sięgamy po słodycze w momencie, gdy jesteśmy głodni. Potrzebujemy wówczas szybkiego zastrzyku cukru. Większość osób nie będzie czekała aż ugotuje się obiad, tylko sięgnie po słodkiego batonika, który zapewni im szybkie uczucie ukojenia. Rozwiązaniem tego problemy jest stosowanie takiej diety odchudzającej, podczas której nie będziemy głodni. Wbrew pozorom nie jest to trudne. Żeby schudnąć nie trzeba wcale głodować. Postarajmy się, żeby w naszym menu było dużo zdrowych tłuszczów (w tym również tłuszczów pochodzenia zwierzęcego), a także warzyw, które są znakomitym źródłem błonnika. Zarówno tłuszcz, jak i błonnik zapewniają nam długotrwałe uczucie sytości. Ważne jest również regularne spożywanie posiłków.

Osoby, które mają skłonności do sięgania po słodycze w stresowych sytuacjach powinny nauczyć lepiej radzić sobie z negatywnymi emocjami. Zamiast słodyczy rozwiązaniem ich problemów może być spacer lub wyjście na siłownię. Aktywność fizyczna znakomicie odstresowuje, a dodatkowo nie  powoduje takich efektów ubocznych jak słodycze. Co więcej po godzinie intensywnego treningu prawdopodobnie nie będziemy chcieli marnować swoich wysiłków jedząc niezdrowe słodkości.

Zamienniki cukru – które warto znać?

blankBiały cukier można zastąpić wieloma substancjami. Jedne są bardziej zdrowe, inne mniej. Nie wszystkie są niskokaloryczne, dlatego nie będą nadawały się jako zamiennik cukru na diecie odchudzającej.

Jedną z najpopularniejszych substancji słodzących, którą często stosuje się jako zamiennik cukru jest stewia. To co ją wyróżnia to naprawdę słodki smak – szacuje się, że jest ona nawet od dwustu do trzystu razy bardziej słodka niż cukier. Za słodycz stewii odpowiedzialne są glikozydy stewiowe. Współcześnie w sklepach możemy znaleźć płyny, a także tabletki zawierające ekstrakty ze stewii. Można użyć również świeżych lub suszonych liści tej rośliny. Stewia jest słodzikiem uniwersalnym – nadaje się do słodzenia herbaty, kawy, a także do wypieków (podczas pieczenia ulega ona szybkiej karmelizacji).

Stewia ma bardzo słodki, a jednocześnie charakterystyczny smak (niektórzy wyczuwają w nim gorzkie nuty). Z tego względu nie będzie odpowiadała każdemu. Alternatywą dla stewii może być ksylitol, czyli cukier, który wytwarza się z kory brzozy. Zaletą ksylitolu jest niższa zawartość kalorii niż w tradycyjnym cukrze (szacuje się, że ma on nawet czterdzieści procent kalorii mniej). Ze względu na niski indeks glikemiczny, po jego spożyciu nie doświadczamy gwałtownego skoku insuliny we krwi (z tego względu ksylitol będzie lepszym rozwiązaniem dla osób cierpiących na cukrzycę). Za wyborem ksylitolu przemawia jego korzystny wpływ na ludzkie zdrowie. Jego spożywanie korzystnie wpływa na kondycję mikroflory jelitowej, może on skutecznie przeciwdziałać zakwaszeniu organizmu, poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego, ma działanie bakteriobójcze. Mówi się nawet, że regularne przyjmowanie ksylitolu zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na osteoporozę (dzieje się tak dlatego, że poprawia on przyswajanie magnezu i wapnia w przewodzie pokarmowym).

Jednym z bardziej popularnych (a jednocześnie wzbudzających najwięcej kontrowersji) słodzików jest aspartam. Znajdziemy go w wielu produktach spożywczych (jest on obecny w napojach izotonicznych, słodzonych napojach gazowanych, niektórych jogurtach, gumach do żucia, smakowych wodach mineralnych, mrożonych deserach). Dodaje się go do wielu leków. Jeśli nie mamy nawyku czytania etykiet, bardzo prawdopodobne jest, że spożywamy aspartam nawet codziennie. Aspartam jest bardzo słodki, a jednocześnie praktycznie nie zawiera kalorii. Wydaje się więc idealnym produktem dla osób odchudzających się. Jedynym zastrzeżeniem jest wpływ tego związku na zdrowie. Po strawieniu rozkłada się on w naszym organizmie na kwas asparaginowy i fenyloalaninę (jest ona niebezpieczna dla osób cierpiących na fenyloketonurię). Kolejnym problemem jest fakt, że w wyniku metabolizmu aspartamu powstaje metanol (w dużych ilościach jest on dla człowieka toksyczny). Współcześnie coraz więcej mówi się o rakotwórczym działaniu aspartamu (należy jednak podkreślić, że dysponujemy jedynie badaniami na szczurach). Jego spożywanie może się też wiązać z pewnymi efektami ubocznymi. Należy jednak podkreślić, że większość osób przyjmuje aspartam w bardzo małych ilościach. Z tego względu, o ile używamy go okazjonalnie – nie powinien nam zaszkodzić.

Znanym słodzikiem jest również erytrytol (jest on zaliczany do tej samej grupy związków chemicznych co ksylitol). W stanie naturalnym możemy go spotkać w pyłkach kwiatowych, a także niektórych owocach. Z wyglądu erytrytol bardzo przypomina biały cukier, jest jednak od niego mniej słodki. Zdecydowanie warto się nim zainteresować, kiedy cierpimy na cukrzycę lub insulinooporność, gdyż jego indeks glikemiczny wynosi zero. Związek ten jest doskonałą substancją słodzącą również ze względu na niską kaloryczność – w 100 g zawiera on jedynie 20 kcal. Jak dotąd nie zauważono efektów ubocznych związanych ze spożyciem erytrytolu.

Bardzo słodkim, a jednocześnie niskokalorycznym słodzikiem jest tagaroza. Ten monocukier pozyskuje się z laktozy. Charakteryzuje się on niskim indeksem glikemicznym, dzięki czemu po jego spożyciu nie doświadczamy gwałtownego podniesienia się cukru we krwi. Tagarozy można używać do słodzenia napojów, a także różnego rodzaju wypieków (dobrze znosi wysokie temperatury). Warto podkreślić, że ma ona korzystny wpływ na funkcjonowanie mikroflory jelitowej, nie powoduje również efektów ubocznych.

Jako zamienników cukru można użyć także miodu, melasy, syropu daktylowego, czy syropu klonowego. Zawierają one jednak sporo kalorii, dlatego nie można mówić o nich jako o produktach dietetycznych.

Dietetyczne desery

Zanim zdecydujemy się na produkcję dietetycznych deserów, powinniśmy zdać sobie sprawę, że człowiek bardzo szybko odzwyczaja się od słodkiego smaku (choć cały proces odstawienia jest niewątpliwie trudny).

Kiedy czujemy ochotę na coś słodkiego, a jednocześnie nie chcemy rezygnować z marzeń o szczupłej sylwetce, możemy przygotować zdrowe ciasto marchewkowe. Składniki, których będziemy potrzebowali to:

– trzy marchewki starte na tarce o średnich oczkach (wybierajmy marchewki większe),

– dwa jajka,

– szklanka mąki orkiszowej,

– dwie łyżki syropu klonowego,

– szklanka orzechów włoskich,

– pół szklanki daktyli,

– trzy łyżki oleju kokosowego,

– pół szklanki rodzynek,

– dwie łyżki proszku do pieczenia,

– około 100 g wiórków kokosowych.

Przygotowanie ciasta jest bardzo proste. Wszystkie składniki (w tym roztopiony wcześniej olej kokosowy) dokładnie mieszamy, a następnie przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy je w temperaturze stu osiemdziesięciu stopni przez około czterdzieści minut.

Pamiętajmy, że ciasto choć zdrowe, w dużych ilościach jest tuczące. Na diecie możemy sobie pozwolić na jeden cienki kawałek.

Innym pomysłem na dietetyczny przysmak (który sprawdzi się szczególnie latem) jest sorbet truskawkowy. Do jego przygotowania potrzebujemy opakowania mrożonych truskawek, soku wyciśniętego z połówki cytryny i wybranego słodzika (możemy użyć na przykład ksylitolu). Truskawki rozdrabniamy w blenderze (możemy to zrobić również widelcem, choć taki zabieg jest bardziej czasochłonny), następnie dodajemy do nich substancji słodzącej i soku z cytryny. Wszystkie składniki dokładnie mieszamy, przekładamy do mniejszych naczyń i umieszczamy w zamrażarce na kilkanaście minut.

Nie jesteśmy w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy na diecie można jeść słodycze. Z pewnością niektórym osobom to nie zaszkodzi. Dla innych jest to niewskazane, gdyż nie będą oni w stanie poprzestać na niewielkiej ilości łakoci. Zdecydowanie warto jest przynajmniej spróbować odzwyczaić się od cukru. Pomogą nam w tym dietetyczne słodycze, które możemy spożywać okresowo. W niektórych przypadkach sprawdzają się odstępstwa od diety raz na jakiś czas. Takie osoby mogą na co dzień odżywiać się zdrowo, pod warunkiem, że przynajmniej raz w miesiącu zrobią sobie dzień wolny od diety (podczas, którego pozwolą sobie na jedzenie ulubionych łakoci). Musimy wyczuć, które rozwiązanie będzie najbardziej odpowiednie w naszym przypadku. Pamiętajmy, że to co zdaje egzamin u naszej znajomej, niekoniecznie będzie dobre dla nas.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here