Kwasy tłuszczowe omega 3

1
22
omega 3
omega 3
Kwasy tłuszczowe omega 3
Rate this post

Dzisiaj zajmiemy się stosunkowo ważnym składnikiem naszej diety, a mianowicie kwasami omega-3. Kwasy tłuszczowe omega-3 są tak zwanymi długołańcuchowymi, wielokrotnie nienasyconymi kwasami tłuszczowymi jak alfalinolenowe (ALA), kwasy ejkozanoidonowe (EPA) czy arachidonowe (DHA). Zapewne słyszeliście, że kwasy te są nazywane (NNKT) niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłoszowymi, w związku z tym że nie są one produkowane w naszych organizmach, muszą każdego dnia być dostarczane wraz ze spożywanym pokarmem.

Kwasy tłuszczowe omega-3 i ich znaczenie dla naszego zdrowia

Kwasy tłuszczowe omega-3 są nam potrzebne do wszystkiego. Aktualne odkrycia naukowe pokazują, iż kwasy te mają fundamentalne znaczenie, aby nasz organizm dobrze funkcjonował. Stanowią one podstawowy budulec tkanki mózgowej (aż 60% to kways omega-3), błony komórkowej oraz syntezy hormonów.

Właściwości kwasów tłuszczowych omega-3

  • pozytywnie wpływają na krążenie krwi (działanie można porównać do teflonu w naczyniach, tzn nie pozwalają przykelić się złogom do powierzchni ścianek naczyń);
  • poprawiają ukrwienie mózgu i usprawniają przesyłanie sygnałów nerwowych;
  • pomagają zapobiegać małopłytkowości polegającej na  zmniejszaniu w organizmie ilości krwinek płytkowych (skutkuje to skazą krwotoczną, skłonnością do krwawień, wybroczyn, upośledzeniem zatrzymania krwawienia);
  • obniżają ciśnienie krwi oraz zmniejszają jej krzepliwość;
  • stabilizują podwyższone ciśnienie tętnicze;
  • minimalizują ryzyko arytmii serca
  • zapobiegają zawałom serca;
  • przywracają równowagę w zaburzeniach przemiany cholesterolu, obniżając podwyższony poziom trójglicerydów (odpowiedzialnych za tworzenie się zatorów) oraz podwyższają poziom „dobrego” cholesterolu HDL;
  • minimalizują ryzyko choroby nowotworowej i chronią przed chorobą wrzodową żołądka oraz dwunastnicy;
  • są niezbędne w prawidłowym rozwoju dzieci.

Występowanie kwasów tłuszczowych omega-3

Najbardziej pogate w kwasy omega-3 są tłuste ryby morskie, takie jak: łosoś, śledź, halibut, dorsz, makrela, sardynki, a także owoce morza. Niestety rzadko sięgamy po ryby, a wiele osób wcale ich nie jada. Dzienne zapotrzebowanie na kwasy,które są tematem niniejszego artkułu waha się między 1, a 1-5g. Jeśli chcemy je w pełni zaspokoić należy spożywać ryby 2 razy w tygodniu.

Ale kwasy omega-3 nie tylko są w rybach, można je także znaleźć w orzechach włoskich, soi, nasionach lnu oraz w rzepaku. UWAGA! Często wydaje nam się, że wystarczy, że jemy olej, ale nic bardziej mylnego. Kwasy omega-3 niszczeją pod wpływem światła oraz powietrza w ciągu 12h od wytłoczenia, zatem w olejach pozostaje ich śladowa ilość, któa nie jest wystarczająca.

Mam nadzieję, że właściwości tych kwasów sprawią, że zaczniesz po nie sięgać regularnie, aby cieszyć się pełną sił witalnych.

1 KOMENTARZ

  1. Niedawno czytałam ciekawą pracę naukową, gdzie udowodniono, że niestety ryby zwłaszcza hodowlane, ze względu na warunki w jakich żyją, z roku na rok mają coraz mniej kwasów omega 3. Ja akurat suplementuję Gold Omega 3, czyli DHA i widzę pozytywny wpływ działania tych kwasów na swój organizm, a zdecydowałam się na to po zatruciu rybkami. Według innych badań współcześnie ryby są nafaszerowane pestycydami, metalami ciężkimi, które nie tylko obniżają odporność i niszczą układ nerwowy, ale też są substancjami rakotwórczymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ