Dieta bezmięsna – zdrowa czy nie zdrowa?

0
8
dieta bezmięsna
dieta bezmięsna
Dieta bezmięsna – zdrowa czy nie zdrowa?
Rate this post

Wiele dyskusji wokół siebie gromadzi dieta bezmięsna zwana dietą wegetariańską. Powszechnie znany jest fakt, że najlepszym sposobem odżywiania jest wprowadzenie do swojej diety dużej ilości warzyw i owoców oraz pozostałych produktów roślinnych, a także unikanie niezdrowych tłuszczy i czerwonego mięsa. Czy jednak całkowita rezygnacja z jedzenia mięsa, szczególnie dla osób, które są aktywne fizycznie, wychodzi na dobre?

Badania wykazują raz po raz, że najzdrowsze dla nas byłoby przestrzeganie zaleceń kuchni śródziemnomorskiej albo azjatyckiej, które w dużej mierze opierają się na warzywach i owocach oraz dostarczają organizmowi  dobrej jakości tłuszczy. Są one zgodne z zaleceniami specjalistów do spraw żywienia, według których podstawą piramidy odżywiania powinny być warzywa, owoce i roślinne tłuszcze. Skutkiem przestrzegania takiej diety jest mniejsza ilość zawałów, miażdżyc, nowotworów u tej populacji.  Nie należy zapominać jednak o korzystnej roli niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak jajka, mleko i jego przetwory, czy morskie ryby, uzupełniające dietę owocowo – warzywną w niezbędne mikro- i makroelementy.

Jak pokazują badania, osoby, które odżywiają się w ten sposób, umiarkowanie często sięgając po dodatki w postaci chudego mięsa drobiowego czy ryb, są najzdrowsze. Całkowita rezygnacja z mięsa i ryb może prowadzić do niedoborów różnych substancji niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a to może przyczynić się do pojawienia się pewnych dolegliwości i chorób. Osoby całkowicie odrzucające mięso narażone są przede wszystkim na braki witamin B12, D, oraz minerałów takich jak wapń, żelazo, cynk, selen czy jod. O tym jak istotna jest ich rola w naszych organizmach, można przeczytać w innych naszych artykułach. Substancje te w roślinach występują jedynie w niewielkim stopniu, należy zwrócić uwagę również na to, że warzywa nie pochodzące z ekologicznych upraw mogą mieć ich jeszcze mniej, za to być nafaszerowane dodatkami pochodzącymi z nawozów czy chemicznego spryskiwania. Również nieodpowiednie przechowywanie może spowodować, że nawet pięknie wyglądające warzywa czy owoce utracą sporo ze swoich korzystnych właściwości.

Osoby stosujące ostrą odmianę diety wegańskiej, która ograniczona jest wyłącznie do spożywania owoców i warzyw w postaci surowej, niepoddanej obróbce termicznej, nie mają możliwości dostarczenia do swojego organizmu białek pochodzących z roślin strączkowych czy zbożowych, ponieważ tych nie da się jeść na surowo – byłyby dla nas toksyczne i nie do strawienia. Ponadto warto pamiętać o tym, żeniektóre korzystne składniki roślin są lepiej przyswajalne po ich ugotowaniu – przykładem może być beta-karoten w ugotowanej marchewce albo likopen w pomidorach czy skrobia ziemniaczana. Jeśli tylko będzie się dbało o odpowiedni sposób termicznej obróbki warzyw, dostarczą one wszystkiego, czego organizm najbardziej potrzebuje. Poleganie w swojej diecie wyłącznie na produktach surowych i nieprzetworzonych, może spowodować, że nie dostarczymy organizmowi potrzebnej mu dawki kalorii, co szczególnie istotne jest w czasie rozwoju i pracy fizycznej.

Taka dieta może być cennym dodatkiem do codziennego żywienia, jednak nie powinna stanowić jej fundamentu, ponieważ po dłuższym okresie stosowania mogłaby doprowadzić do rozregulowania funkcji organizmu oraz groźnych powikłań zdrowia.

Z powyższych rozważań wynika, że najlepiej byłoby nie stosować żadnych restrykcyjnych diet, przesada w którąkolwiek stronę nie jest wskazana. Najskuteczniejsza będzie dieta która wykluczy pewne najmniej korzystne składniki, takie jak biała mąka, biały cukier czy półprodukty poddane chemicznej obróbce. Nie powinno w niej zabraknąć natomiast dużej ilości warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, oraz tłuszczy roślinnych oraz dodatku chudego mięsa i ryb. Należy tu podkreślić rolę różnorodności diety – im bardziej będzie ona bogata w zróżnicowane typy pokarmów, tym łatwiej dostarczy organizmowi wszelkie potrzebne mu składniki odżywcze. Diety wykluczające całkowicie jakiś typ pokarmów są o wiele uboższe i często muszą być wspomagane stosowaniem suplementów, które nie mają takiej skuteczności jak substancje naturalnie pochodzące z pożywienia.
Znam osoby dla których dieta bezmięsna jest czymś z czego nigdy by nie zrezygnowali i jest im z tym dobrze. Zatem wiele zależy także od własnego przekonania i organizmu, jak radzi sobie z brakiem białka zwierzęcego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ